Anonym (Karin) skrev 2013-11-17 22:29:24 följande:
Jag genomgick total hysterektomi (vaginal) för drygt ett år sedan.
Vid vaginal op tas alltid även livmodertappen bort, vid buk-op kan den (ibland) lämnas kvar. Op tog ca 1 tim och jag fick först ryggbedövning och sedan blev jag sövd. Jag upplevde mig därför hyfsat smärtlindrad just vid uppvaknandet (pga ryggbedövningen) men sen ökade smärtan i styrka.
Första dygnet hade jag alltså rejält ont och fick morfinsprutor med jämna mellanrum. Men morfinet tog bort smärtan effektivt så egentligen hade jag bara ont korta stunder - mellan doserna. Hade urinkateter första dygnet och det var tacksamt att slippa ta sig till toaletten för att kissa. Dag två räckte det med tabletter, typ diklofenak och alvedon. Jag stannade på sjukhuset i två dygn.
När jag kom hem så var jag väldigt försiktig med min kropp, eftersom att minsta ansträngning gjorde ont. Det släppte allt eftersom och jag tror inte att jag åt värktabletter mer än max 1 vecka. Blödde till en början men det var inga stora problem med det.
Blev sjukskriven i 3 veckor, därefter hade jag semester i 5 veckor. Jag är glad att jag kunde kombinera sjukskrivningen med semestern för 3 veckors vila kändes inte tillräckligt. Vid buk-op kan ev sjukskrivningen vara någon vecka längre.
En grej som jag minns som besvärande: Hade problem med att kissa ganska länge, kände inte när jag blev kissnödig förrän blåsan var full. Och då kände jag mig ändå inte kissnödig utan det gjorde ont pga trycket. Kiss-besvären minskade successivt och nu funkar allt som innan op.
Jag är nöjd med min op, inga oväntade komplikationer har tillstött. Men det tog tid att repa sig, upplevde jag.
Hoppas allt går bra för dig!
Tack för ditt svar :) Skönt att få lite "inside" information innan :)