• Anonym (utan livmoder)

Operera bort livmodern...frågor

Jag ska operera bort min livmoder (av flera olika anledningar) om några veckor.
    Jag har ju fått en del info om de olika tillvägagångssätten men vill gärna höra erfarenheter av er som gått igenom detta.
    Vad jag fått veta så finns det tre olika metoder.. Titthålsoperation, vaginal operation och bikinisnitt.
    För min del så verkar det bli bikisnitt.
    Ni som gjort detta..Hur långt efter blev du kvar på sjukhuset? Hur länge var du sjukskriven?
    Hur stor är smärtan första veckan på en skala 1-10?  Hur snabbt var du rörlig (att kunna vara uppe och gå) ?
    Har säkert fler frågor som jag inte kommer på nu så berätta gärna! 

Vill gärna höra erfarenheter av er som gjort denna operation med de andra metoderna också.

Jag vet att jag kommer få all info på sjukhuset men vill gärna veta mer redan nu :) 

• Svar på tråden Operera bort livmodern...frågor
  • Anonym (Karin)

Jag genomgick total hysterektomi (vaginal) för drygt ett år  sedan.
    Vid vaginal op tas alltid även livmodertappen bort, vid buk-op kan den (ibland) lämnas kvar. Op tog ca 1 tim och jag fick först ryggbedövning och sedan blev jag sövd. Jag upplevde mig därför hyfsat smärtlindrad just vid uppvaknandet (pga ryggbedövningen) men sen ökade smärtan i styrka.

Första dygnet hade jag alltså rejält ont och fick morfinsprutor med jämna mellanrum. Men morfinet tog bort smärtan effektivt så egentligen hade jag bara ont korta stunder - mellan doserna. Hade urinkateter första dygnet och det var tacksamt att slippa ta sig till toaletten för att kissa. Dag två räckte det med tabletter, typ diklofenak och alvedon. Jag stannade på sjukhuset i två dygn.

När jag kom hem så var jag väldigt försiktig med min kropp, eftersom att minsta ansträngning gjorde ont. Det släppte allt eftersom och jag tror inte att jag åt värktabletter mer än max 1 vecka. Blödde  till en början men det var inga stora problem med det.

Blev sjukskriven i 3 veckor, därefter hade jag semester i 5 veckor. Jag är glad att jag kunde kombinera sjukskrivningen med semestern för 3 veckors vila kändes inte tillräckligt. Vid buk-op kan ev sjukskrivningen vara någon vecka längre.

En grej som jag minns som besvärande: Hade problem med att kissa ganska länge, kände inte när jag blev kissnödig förrän blåsan var full. Och då kände jag mig ändå inte kissnödig utan det gjorde ont pga trycket. Kiss-besvären minskade successivt och nu funkar allt som innan op.

Jag är nöjd med min op, inga oväntade komplikationer har tillstött. Men det tog tid att repa sig, upplevde jag.  
    Hoppas allt går bra för dig! 

• Anonym (Karin)

Och...sjukskrivningens längd kan säkert variera beroende på hur fysiskt tungt arbete man har. Jag har ett kontorsjobb och då blev det 3 veckor. Men jag fick info om att undvika alla lyft och sånt i 4 veckor.

• Anonym (utan livmoder)
    Anonym (Karin) skrev 2013-11-17 22:29:24 följande:
    Jag genomgick total hysterektomi (vaginal) för drygt ett år  sedan.
    Vid vaginal op tas alltid även livmodertappen bort, vid buk-op kan den (ibland) lämnas kvar. Op tog ca 1 tim och jag fick först ryggbedövning och sedan blev jag sövd. Jag upplevde mig därför hyfsat smärtlindrad just vid uppvaknandet (pga ryggbedövningen) men sen ökade smärtan i styrka.

Första dygnet hade jag alltså rejält ont och fick morfinsprutor med jämna mellanrum. Men morfinet tog bort smärtan effektivt så egentligen hade jag bara ont korta stunder - mellan doserna. Hade urinkateter första dygnet och det var tacksamt att slippa ta sig till toaletten för att kissa. Dag två räckte det med tabletter, typ diklofenak och alvedon. Jag stannade på sjukhuset i två dygn.

När jag kom hem så var jag väldigt försiktig med min kropp, eftersom att minsta ansträngning gjorde ont. Det släppte allt eftersom och jag tror inte att jag åt värktabletter mer än max 1 vecka. Blödde  till en början men det var inga stora problem med det.

Blev sjukskriven i 3 veckor, därefter hade jag semester i 5 veckor. Jag är glad att jag kunde kombinera sjukskrivningen med semestern för 3 veckors vila kändes inte tillräckligt. Vid buk-op kan ev sjukskrivningen vara någon vecka längre.

En grej som jag minns som besvärande: Hade problem med att kissa ganska länge, kände inte när jag blev kissnödig förrän blåsan var full. Och då kände jag mig ändå inte kissnödig utan det gjorde ont pga trycket. Kiss-besvären minskade successivt och nu funkar allt som innan op.

Jag är nöjd med min op, inga oväntade komplikationer har tillstött. Men det tog tid att repa sig, upplevde jag.  
    Hoppas allt går bra för dig! 
    Tack för ditt svar :) Skönt att få lite "inside" information innan :)
  • Anonym (utan livmoder)

Jag jobbar i livsmedelsbutik. Både kassa och förbutik (spel och post) Vet inte om det räknas som tungt direkt. I posten kan det ju vara en del tunga lyft men kanske inte direkt i kassan.
    Där får jag nog höra med läkaren vad han/hon tycker :) 

• Anonym (Karin)

Jag hade genomgått 2 st koniseringar pga cellförändringar i livmoderhalsen, och det räckte inte. För att få bort allt så ville läkarna ta hela livmodern. 

• Anonym (utan livmoder)

Jag fick förslaget att kontakta gyn ang. det av min läkare på allmänmott. p.g.a. min mens som är HEMSK!! Den är oregelbunden. Det kan gå två veckor i mellan eller två månader. När den kommer så störtblöder jag i 10-12 dagar (har alltså alltid mens i ca 14 dagar). Och p.g.a. att jag opererats för medelsvåra cellförändringar och cancer-risken. Min mamma gick nyligen bort p.g.a. cancer.

Jag har använt mig av p-spruta i ganska många år för att slippa mensen men jag är över 35 (och rökare) så de ger inte gärna den till mig. Sen mår jag riktigt skit av hormonerna i sprutan också så jag vill inte ta den längre.
    Dessutom har jag garanterat fött tillräckligt med barn ;)
    Så jag kommer nog må toppen när den väl är borta ;)
    (även livmodertappen ska tas bort) 

• Tissetass

Ok.
    Jag är fortfarande i stadiet att försöka få gyn att ens vilja höra ordet "hysterektomi", så det är trevligt att kunna läsa någon information om det som kommer från folk som iaf har gått igenom en och kan säga hur det gick för dem osv.

• Anonym (Jag)

Jag har gjort en, en vaginal hysterektomi. Fick också morfindropp första dagen, som inte hjälpte, då fick jag nåt annat helt drogfritt injecerat. Det gjorde ont länge efteråt, jag blev sjukskriven i 6 veckor och det tog verkligen så lång tid också att återhämta sig. Ingen rolig operation.

Svar på tråden Operera bort livmodern...frågor