• neleh

klä på era barn ytterkläder!!!

Har varit på besök i huvudstaden nu i helgen, och jag har blivit så jävla förbannad rent ut sagt, över två mammor som vi mötte längs Drottninggatan. Den ene kommer o går med en nyfödd bebis i famnen, UTAN MÖSSA!!! Ett tag senare möter vi en till mamma iförd jacka med en halvårsgammal bebis i sele på magen, vänd utåt mot vinden, o bebisen har bara vanliga inomhuskläder på sej!!! inte en mössa, inga vantar, ingen overall o inga sockar. I MITTEN AV NOVEMBER. I SVERIGE. När hon passerade såg vi hur den lilla bebisen skakar för att den fryser, o får dessutom vinden rakt i ansiktet! Hur i h-vete är man funtad som förälder när man gör så?!? Jag är lika förbannad på mej själv för att jag inte var snabbtänkt nog att ifrågasätta, lätt att komma på efterråt vad man ska säga o göra tyvärr... måste bara skriva av mej här o hoppas såna som inte klär på sina barn läser o begrundar. Frys själva istället om ni tror det e så härligt.

• Svar på tråden klä på era barn ytterkläder!!!
  • StarStruck

Fast du vet, det måste inte vara svinkallt i november, i Sverige. Idag har det varit 10+ där jag bor.

• neleh
    StarStruck skrev 2013-11-17 21:40:52 följande:
    Dessutom kan ungen i vanliga kläder haft t.ex underställ. Då fryser man inte.

eh,10 grader varmt, det e ju rena sommarvärmen ju!! NOT... var du i sthlm i helgen så vet du hur mkt det blåste, o en halvårsgammal bebis kan definitivt INTE hålla den värmen, vi som hade jackor på oss frös. bebisen frös, det synd tydligt på ett barn som fryser, det huttrar. varenda människa med lite jävla vett innanför pannbenet, vet att man inte går ut utan mössa o ytterkläder på en bebis trots tiogradig "värme"... behåll såna dumma kommentarer för dej själv.
  • viseversa

Oj låter helt sjukt. Har faktiskt inte sett något liknande. Snarare folk som klär sina bara för mycket så dom nästan tuppar av av värmeslag.

• neleh
    ensamma mannen skrev 2013-11-17 21:38:41 följande:
    Ja tyvärr är det allt för vanligt, borde va omvänt så dem fick känna på kylan lite :(

Helt sant!
  • viseversa

Och som vanligt så påpekar du inte detta för mamman utan måste spy ut ilskan på fl. Det hjälper barnet eller??

• neleh
    viseversa skrev 2013-11-17 22:07:43 följande:
    Oj låter helt sjukt. Har faktiskt inte sett något liknande. Snarare folk som klär sina bara för mycket så dom nästan tuppar av av värmeslag.

ja exakt... givetvis inte bra det heller, men ofta är det ju pga att man som förälder e så rädd för att sitt lilla barn ska blir för kallt. en sund inställning hos en förälder, en inställning som de här två mammorna uppenbarligen saknade.
  • pluvdo

Om de verkligen hade så lite på sig som du säger så är det ju elakt av mammorna, ja. Något som jag annars tycker man ser väldigt ofta är typ det omvända - att barn har alldeles för mycket på sig. Exempelvis på bussen eller i mataffären så ser man ofta föräldrar som själva lossat på halsduken och tagit av vantar och mössa samtidigt som deras bebisar sitter i vagnen med mössa, overall, åkpåse, kängor och tumvantar. Det kan inte vara så skönt.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • neleh
    viseversa skrev 2013-11-17 22:10:02 följande:
    Och som vanligt så påpekar du inte detta för mamman utan måste spy ut ilskan på fl. Det hjälper barnet eller??

Om du läser hela inlägget ser du att jag är lika arg på mej själv, skulle sjäääälvklart agerat annorlunda. men ja, lätt att vara efterklok som de flesta säkert känner igen sej i. jag spyr ut ilskan här för jag hoppas att såna föräldrar läser o tänker efter.
Svar på tråden klä på era barn ytterkläder!!!