• Anonym (undrar)

Bilder till barn med ev. diagnos

Har ett barn på 7 år som har vissa svårigheter. Med bland annat beröring av vissa kläder, tvätta sig, kan få utbrott över detta som är väldigt svåra. Gillar inte förändringar.

Har gått på bup i 3 år med barnet men dom har inte sett några problem, man gjorde även en adhd utredning.

Man har nu från skolan kontaktat bup för en ny utredning ang ev autism.

Fick tips från kuratorn på skolan att använda bilder.För att vara tydlig.

Men hur gör man detta på bästa sett. Någon som har det och hur fungerar det?

Just nu så går det inte så bra för mitt barn utan mår väldigt dåligt.
    Kan bara använda 1 par byxor, vissa under kläder och bara vita, vissa strumpor och bara gummistövlar.
    Har svårt att gå till skolan om inte kläderna sitter bra. 

Väldigt svårt med övergångar helt just nu. Även om man förbereder väl och noga så kan det sluta i ett utbrott som varar i timmar.

Hoppas att dessa bilder ska göra att det blir lite lättare.   

• Svar på tråden Bilder till barn med ev. diagnos
  • Anonym (Anna)

Det finns en sida på Facebook som heter Fantastiska föräldrar, ansök om medlemskap där! Vet att det finns dem som jobbat mycket med bildstöd till sina barn där. FF är en sluten facebookgrupp för föräldrar till barn med någon form av NPF-diagnos. Dit hör ju både ADHD och autismspektrumtillstånd.

• Anonym (elliii)

Använd bilderna som förstärkning när du ska berätta vad som ska ske. Ta fram bild och visa ex "äta" med bild på favorittallriken. Bilderna kan också användas som ett schema för dagen för vad som ska hända. Då kanske barnet blir mer förberedd på det som ska ske och accepterar det. Det är ju såklart en övningssak som tar tid, men på sikt kanske barnet själv kan komma med bilder för att berätta vad denne vill göra. Ska också gå med i gruppen som ovan skrev om, då jag jobbar med en pojke med autism :)

• SupersurasunkSara

Det finns även en sida som heter npf någonting (är med där men kan för mitt liv inte komma på vad den heter!)

Jag kan annars hjälpa dig om du vill? Jobbar på en skola där mycket bilder används, så om du lite mer förklarar så kan jag svara så gott jag kan

En hjälp tex kan vara en almanackaindelad i färger, blått för måndag osv, finns färdiga men man kan göra själv om man vill. Det gjorde jag.
    Bilder för dusch är bra, att man tex har ett veckoschema med dagar för dusch etc. Många av 'våra' barn på skolan har tex en bok där de limmar in bilder för vad som ska ske under dagen, inga tider inlagda, men tex kunde ni ha bilder i ordningen vakna, klä sig, bädda sängen, äta frukost, borsta tänderna, gå till skolan, gå till fritids, fri lek på fritids, äta mellanmål, bli hämtad av mamma/pappa, fril lek hemma, middag, tv, lägga fram kläder till dagen därpå, borsta tänderna, byta till pyjamas, sova.

Man kan också få hjälp med en handi om man får diagnos, den både visar text, bild och pratar om man vill Ska finnas en app till smart phones (inte iPhone) också med den funktionen har jag hört, men jag har inte kollat själv.  

Svar på tråden Bilder till barn med ev. diagnos