• Mammaboosten

    Tävling: Gör livet enklare! Vinn tvättkapslar från Via

    Många av oss har knep och trix för att underlätta vardagen. Hur gör du?
    Bidra med ditt bästa tips på hur du gör livet enklare och du har chansen att vinna framtidens tvättmedel - Vias tvättkapslar! 
    Tävlingen pågår till och med 28 november. För mer information och tävlingsregler klicka här!
    Lycka till :)

    Tävla om:


    1:a pris. 10 påsar Via tvättkapslar = 170 tvättar
    2:a pris   5 påsar Via tvättkapslar = 85 tvättar
    3:e pris   3 påsar Via tvättkapslar = 51 tvättar 

    Pris/påse ca 40 kr



     
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-02 15:56
    Hej!

    Nu är vinnarna utsedda - stort grattis! Läs vilka som vann och juryns motivering här:

    www.familjeliv.se/Mammaboosten/Via/1.2591205

    Stort tack till alla som bidragit med sina bästa tips :)
  • Svar på tråden Tävling: Gör livet enklare! Vinn tvättkapslar från Via
  • Kajsa75

    Ett snabbt tips - när det bränt fast i kastrullen så kan man koka upp lite tvättpulver, så vips är allt borta!

  • Frisan
    Solig Jag har börjat  att tillämpa ett gammalt husmorstips, när det gäller att tvätta kläder, eftersom vi har blivit helt galna att tvätta sönder/nöta ut  kläderna, ex, om man haft en blus/topp på sig i några timmar och inte utfört något hårt kroppsarbete, så man inte varit svettig, ja då räcker det faktiskt med att hänga ut den på vädring i några timmar, den behöver inte tvättas varje gång man haft den på, sedan hänger jag den på ett särskilt ställe i garderoben bland andra toppar  och klänningar  som jag använt en gång och vädrat,  då vet jag att efter nästa användning är det ändå dax för en tvätt.  Vi tvättar och stryker sönder/ sliter ut våra kläder, och naturligtvis så sparar man på miljön också när man tvättar mindre ( har en tonårsdotter som typ provar kläder och slänger i en hög tillsammans med smutsiga kläder )  jag tycker att det är sunt förnuft som måste gälla, vi badar/duschar så frekvent nu för tiden så vi är rena och fräscha när vi tar på kläderna.
  • Soet Angel

    Lär barnen att göra saker själva och låt det ta tid. Sparar både tid och energi från en själv när de hjälper till.

  • Krussidull

    Gör rent ugnsgaller med bakpulver. Häll vatten och bakpulver i diskho o lägg ner gallret. Låt ligga en timme el. mer torka av. Skinande rent utan svettigt skrubb

  • emser73

    Senhöst brukar förskoleepidemierna härja som värst. För att få barnen att gå med på att ta Alvedon och hostmedicin har jag klistrat deras favoritseriefigurer på medicinflaskorna. Klart de vill ha Bamses dunderbra hostmedicin när de behöver! Ett annat bra tips då barnens stövlar blir blöta och snabbt behöver torka är att hälla gula ärtor i dem. De suger snabbt åt sig fukten och när stövlarna torkat häller jag dem i en kartong till nästa gång. Snabbare och smidigare än en elektrisk skotork! Ett sista tips är att alltid ha en plastpåse fylld med mjöl i frysen. Den blir lagom kall och formbar och perfekt när en bula eller annat ont ska lindras!

    Mvh Emma 

  • ekis74

    Att göra egna miljövänliga målarfärger till barnen är enkelt:


     Blanda:


    1 dl vatten


    1 dl salt


    1 dl mjöl


    Några droppar karamellfärg


    Gör en stor sats av varje grundfärg (rött, gult, blått och grönt) och använd sedan dessa för att blanda nya färger som orange, lila och brun.

Svar på tråden Tävling: Gör livet enklare! Vinn tvättkapslar från Via