• Busungarna

Har tänkt öppna sparkonton till barnen, vart har ni?

Jag har nordea som "min" bank, har inga lån eller krediter varken där eller någon annan stans dock. Säger det ifall att det kanske spelar roll med ränta osv. Jag har inte haft ekonomi tidigare till att kunna spara undan till barnen men har tänkt börja spara 300:- var i månaden nu till mina två tjejer. Ska man öppna ett vanligt sparkonto hos nordea då och själv föra över pengarna där varje månad eller ska man öppna någon fond? Jag kan ingenting om varken lån eller sparande.. än. Någon vänlig själv som vill hjälpa mig? Något speciellt jag ska tänka på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-18 14:47
    Vilken bank har ni? Är det stor skillnad på räntan från bank till bank?

• Svar på tråden Har tänkt öppna sparkonton till barnen, vart har ni?
  • tystlängtan

Nu är ju då min lille inte född än, men kommer att spara i avanza zero (en indexfond helt utan avgifter) till min son. Har redan öppnat ett konto i mitt namn där, var väldigt smidigt att göra via nätet.

• En blå giraff

Ta inte ett konto i barnens namn utan i ditt eget. Då kan du styra över när barnen ska få tillgång till pengarna och vad de ska gå till. Det är ju inte alla 18-åringar som är  mogna att hantera en större summa pengar. Och har man som förälder sparat en lång tid vill man kanske inte att barnet bränner pengarna på skit. 

Jag sparar i fond hos Nordea till mina barn. Fonden står i mitt namn och det är en fond med medelhög risk. Detta rekommenderade vår bankman då vi nyligen var där. Våra barns pengar ska gå till körkort har vi bestämt. Om de inte vill ta körkort vid 18 så får de inte ut pengarna till något annat heller för jag vill att de tar körkort. 

Svar på tråden Har tänkt öppna sparkonton till barnen, vart har ni?