• radiohuve

Hur får jag bort skit i tvättmaskinen?

Jag tvättade ett par skor i tvättmaskinen och de var kanske lite för skitiga för nu är tvättmaskinen full av småskit. Försökte med att köra en tom maskin men den ser likadan ut som innan. Hur får jag bort skiten? Ska jag ta med en vanlig trasa eller finns det bättre knep?

• Svar på tråden Hur får jag bort skit i tvättmaskinen?
  • Kofot

Vad sitter skiten?
    Om det är dålig lukt så brukar jag köra en maskin med bikarbonat eller ättika.

• Temugg

Låter som om du har småsten i maskinen (trumman) för annars hade det väl försvunnit?
    Eller har sten och grus från skorna skadat själva trumman och det är de skadade partierna du ser?

Har annars tvättat en tom maskin på 95 grader och hällde i citronsyra istället för tvättmedel. Ibland behöver man göra sånt för dagens tvättmedel som gör rent på låga temperaturer lämnar ett slags fettskikt (eller nåt) efter sig som kan göra att tvättmaskinen och också tvätten luktar illa.

• radiohuve

Det är i trumman, om man drar med fingret inuti får man smågrus och lera på fingret.

• Temugg

Jag hade nog provat med en disktrasa eller svamp med diskmedel på eftersom det fortfarande sitter kvar efter du kört maskinen tom.

Svar på tråden Hur får jag bort skit i tvättmaskinen?