• Hajs

Hyrt "möblerad" lägenhet, tömd på möbler etc

Hej!
    Har precis flyttat in i en lägenhet på andrahandskontrakt. Enligt standardkontraktet från företaget som äger hyresrätten så hyrdes den ut möblerad (kontraktet hade olika rutor man kunde kryssa i för vad som gällde) och i annonsen så stod det även att den skulle vara möblerad.
    Nu jag har flyttat in har hyresvärden tömt lägenheten på säng, soffa, tv, mikro, plåtar, kastruller, städgrejer.
    Han tar ut en överhyra på 500kr för att den hyrs ut möblerad.

Vad kan man egentligen förväntas ska finnas i en lägenhet som hyrs ut möblerad. Har blivit tvungen att införskaffa säng och kastruller för att över huvud taget kunna bo här. 

Sen för ev flyttstädning. Inte kan han väl förvänta sig att jag flyttstädar då de har tagit med sig dammsugare m.m.
    Jag är nyinflyttad i staden och tänker inte köpa en dammsugare för flyttstäd. 

• Svar på tråden Hyrt "möblerad" lägenhet, tömd på möbler etc
  • Mercurialis

Hur förklarar hyresvärden att det inte finns möbler i lägenheten?

Du skriver att du inte tänker köpa en dammsugare för att kunna flyttstäda. Hur planerar du att städa under den tid du bor i lägenheten? Det kommer rimligtvis att behöva göras innan du ska flytta ut, om det inte är så att du bara ska bo där en ytterst kort tid. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Betty Boop

Vad står det i kontraktet? Det bör finnas en inventarielista. Husgeråd och dammsugare ingår inte per automatik om lägenheten är möblerad. De viktigaste möblerna ska dock ingå i en möblerad lägenhet, säng, soffa, matbord etc.

• Grande Rock

I en möblerad lägenhet skulle jag (beroende på storlek) förvänta mig att hitta en säng, soffa, köksbord, nån hylla och kanske ett skrivbord. Jag hade inte förväntat mig att hitta husgeråd så som grytor, tallrikar etc 

gällande flyttstädning så brukar det funka bra att rengöra en tömd lokal med sopborste och en mopp.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Grande Rock
    Grande Rock skrev 2013-11-18 18:56:30 följande: 

gällande flyttstädning så brukar det funka bra att rengöra en tömd lokal med sopborste och en mopp.

Förutsatt att det inte är heltäckningsmatta förstås
    The Devil Stole the Beat from the Lord
Svar på tråden Hyrt "möblerad" lägenhet, tömd på möbler etc