• perfekta syskon

Hur många barn är perfekt? Och hur långt emellan?

Okej, vad tycker du är det perfekta antalet barn att ha?

Och hur långt emellan tycker du är optimalt?

Beskriv det som är perfekt för dig! Varför resonerar du som du gör?

(Det finns inget rätt eller fel. Alla är olika - här får vi höra hur man motiverar det som passar en själv allra bäst! Inga påhopp utan bara feel-good.) 

• Svar på tråden Hur många barn är perfekt? Och hur långt emellan?
  • perfekta syskon

Själv tycker jag att tre barn är perfekt! Man får plats i bilen, det är oftast lätt att hitta boende med tillräckligt många rum, det funkar när man reser - två föräldrar har fyra armar och man kan alltid hålla koll.

Dessutom känns det som "en hel flock" men är inte för många.

Perfekt åldersskillnad är 3-4 år mellan varje barn, så 7-8 år mellan yngsta och äldsta. Barnen slipper vara på exakt samma utvecklingssteg samtidigt och behöver inte tävla med varandra men är ändå så pass nära varandra i ålder att det verkligen känns som att de växer upp tillsammans. Plus att jag som kvinna hunnit återhämta kroppen mellan graviditeterna. Dessutom är en 3-4-åring så pass självgående att det aldrig blivit riktigt jobbigt med en bebis och därmed förvånansvärt skonsamt för vårt parförhållande.

Det är det perfekta för oss! 

• Mercurialis

Det perfekta för mig är två barn med cirka tre års mellanrum. Varför? Det är just det jag har och jag tycker att det är helt optimalt. Första barnet var relativt självgående när andra barnet föddes. De är tillräckligt nära varandra i ålder för att leka bra tillsammans.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • blåbär123

Två barn helt klart. Är oftast "familjeerbjudande" med tvåvuxna och två barn. Gott om plats i bilen. Har själv två år mellan mina barn och tycker det är perfekt trots att det kommer vara kämpigt.

• fluu

Finns väl inget som är perfekt och mycket ändras ju efterhand. Förut ville jag ha ett helt fotbollslag, men nu vet jag hur min sjukdom påverkas av graviditet och hur hög risk jag har att få mf så det är inget jag vill gå igenom hur många gånger som helst.

Som det ser ut nu så har vi ett barn som snart blir två och två misslyckade graviditeter bakom oss. Har tänkt att försöka få en när dottern är mellan 5-8 år. Mår jag hyfsat och allt funkar så kanske en till efter 3-5 år, kaaanske.

Är själv ensambarn och vill inte utsätta mitt barn för det så en till vill vi ha i alla fall, både för vår skull och för barnens skull.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • perfekta syskon
    fluu skrev 2013-11-18 19:09:13 följande:
    Finns väl inget som är perfekt och mycket ändras ju efterhand. Förut ville jag ha ett helt fotbollslag, men nu vet jag hur min sjukdom påverkas av graviditet och hur hög risk jag har att få mf så det är inget jag vill gå igenom hur många gånger som helst.

Som det ser ut nu så har vi ett barn som snart blir två och två misslyckade graviditeter bakom oss. Har tänkt att försöka få en när dottern är mellan 5-8 år. Mår jag hyfsat och allt funkar så kanske en till efter 3-5 år, kaaanske.

Är själv ensambarn och vill inte utsätta mitt barn för det så en till vill vi ha i alla fall, både för vår skull och för barnens skull.
    Precis, det är därför det är så intressant att höra hur andra resonerar.
  • Lindsey Egot the only one

6 barn är perfekt!

Gott om plats i bilen, vi har t.o.m plats över och även gott om plats i huset.

• perfekta syskon
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-18 20:05:39 följande:
    6 barn är perfekt!
    Gott om plats i bilen, vi har t.o.m plats över och även gott om plats i huset.
    Hur långt emellan varje barn?
  • NollÅtta

Intressant att höra vad folk tycker. Har en 3-åring och en 3-månaders. Kanske är vi nöjda sen...eller ev en till om ett par år

• EllisBell

Håller med om allt som perfekta syskon skriver. Har en 8-åring en 5-åring och en 1,5-åring och är supernöjd. Allt har gått "enligt plan" och syskonen har så mycket ut av varann (leker, hjälps åt osv) utan att konkurrera pga hjälplöshet.

• Lindsey Egot the only one
    perfekta syskon skrev 2013-11-18 20:15:15 följande:
    Hur långt emellan varje barn?
    Allt mellan 2 år till 7 år går bra.

Våra är födda -95, -97, -00, -03 och -10. Går det sig väl blir det en -14 också.

Man måste ha en bil så man slipper fälla barnvagnen.
Svar på tråden Hur många barn är perfekt? Och hur långt emellan?