• Alvarina

Häxråd och huskurer

Jag gillar "häxråd och huskurer" och hittade dessa sätt att göra hemmagjorda graviditetstest på en fransk sida. Jag tycker det låter spännande och visst måste dom ha gjort sina graviditetstest även förr när det inte fanns stickor man skulle kissa på för att få ett plus...?! Det är dessutom gratis! Om ni provar, berätta om det fungerar!!

~~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~ ~*~

Innan graviditetstester fanns på marknaden, hade vår mor-och farmödrar sina ”hemmagjorda” metoder för att veta om de var gravida eller inte! Resultaten av tre hurkurs-tester... men vars tillförlitlighet kan lämna mycket att önska!

Graviditet hemtest: Kissa i glaset
    Hur det fungerar:
    Före solnedgången, kissa i en burk eller i ett glas och placera den/det i kylskåp över natten.
    Du är gravid om: Nästa dag ska ett vitaktigt moln ha bildats i urinen.
    Hon testade och det fungerade! Sedan 8 dagar har jag mina tvivel eftersom jag har ont i brösten. En kväll kunde jag inte vänta mer, jag försökte testet med glas i kylen. Jag kunde inte vänta hela natten, men efter endast 30 minuter fanns det fullt av vita trådar i mitt glas, jag blev så glad! Dagen därpå köpte jag ett graviditetstest på apoteket vilket bekräftande min graviditet. "Joyce, ålder 29.

Hem graviditetstest: Nåltestet
    Hur det fungerar: Detta marockanska test är att kissa i en burk eller en plast låda och lägga i en ny nål. Burken/lådan ska vara väl tillsluten och bevaras på en mörk plats.
    Du är gravid om: Nålen börjar rosta eller mörkna efter 8 timmar.
    Hon testade och det fungerade! Jag är marockanska och min mor och min mormor har använt denna metod för alla sina graviditeter och varje gång sa nålen sant! När jag ville veta om jag var gravid med min dotter, har jag noggrant tillämpat denna teknik och 8 timmar efter hade jag det positiva resultatet! "Lydia, ålder 33.

Hem graviditetstest: Grova saltet-testet
    Hur fungerar det:
    Kissa i en kopp, tillsätt en nypa grovt  salt och vänta i 2 timmar.
    Du är gravid om: Saltet har smält.
    Hon testade det och det fungerade! Jag gjorde testet med en nypa salt och saltet har smält! För att vara säker köpte jag ett graviditetstest på apoteket och jag ÄR gravid! Clementine, ålder 26.

Hem graviditetstest: en liten varning är nödvändigt!
    Ett graviditetstest hemma? Varför inte? Trots allt gjorde våra mor-och farmödrar det redan! Ni måste förstå att man kanske ska ta det med en nypa salt och att deras tillförlitlighet är obevisade. Vid minsta tvivel kvarstår graviditetstest ett säkrare sätt att avgöra om du är verkligen gravid. Din graviditet kommer senare att bekräftas genom ett blodprov.

• Svar på tråden Häxråd och huskurer
  • Anna1012

Det där med saltet låter ju mer än en smula opålitligt hehe salt löses ju alltid i vätska. Och urinen innehåller redan från början olika salter. Tur att det finns gravtester att köpa nu! Kul i alla fall hur de hittade på sätt att kolla.

Svar på tråden Häxråd och huskurer