• Ballerinas

Nuvaring, ingen mens?

Hej!

Jag har precis bytt från p-piller till Nuvaring. Mina 3 första veckor med ringen har gått och jag är inne på min 4:de ringfria vecka. Jag tog ut den i förra torsdagen och normalt brukar jag få mens (med p-piller) två dagar senare. Nu är det fyra dagar sedan jag tog ut ringen och jag har inte haft någon mens :S Jag fick dock rejäla bruna flytningar men ingen ordentlig blödning som man brukar ha vid mens.

Har någon upplevt samma sak med första månaden av nuvaring? Är mensen bara i obalans eller borde jag göra ett graviditetstet? :S Vet någon?

Tack.

• Svar på tråden Nuvaring, ingen mens?
  • Mström

Jag käkade både p-piller och minipiller i 8 år innan jag bytte till Nuvaring i juni i år. Jag hade oregelbunden mens när jag käkade minipiller, medan den var hyfsat regelbunden med p-piller, dock fick jag hemska biverkningar dom, därför bytte jag till Nuvaring. Och sen dess har jag inte alls haft någon blödning, bara bruna flytningar, precis som du. Super konstigt.. Dessutom får jag väldigt ont i äggstockarna (tror att det är dom jag får ont i) samma dag som jag sätter in en ny ring och dagen efter det.

Jag skulle tro (vet inte vetenskapligt om det stämmer) att det tar ett tag för kroppen att "acceptera" det nya preparatet och ställa om sig, eftersom Nuvaring utsöndrar ju mindre hormoner jämfört med p-piller.

För att slippa fundera på ifall du skulle vara gravid eller inte skadar det ju inte att göra ett test. Annars tycker jag att du ska prata med din gynekolog och höra hur det kommer sig att inte mensen kommer som den ska.

Själv ska jag sluta helt med ringen nästa vecka, annars hade jag också tagit kontakt med min gynekolog och frågat :)

Lycka till och jag hoppas att det löser sig för dig!

Svar på tråden Nuvaring, ingen mens?