• Ngt

    Barnet elakt mot mor- och farföräldrar

    Hej

    Min dotter som är fyra är inte bara nog så reserverad mot främlingar utan kan rent mobba ut sina far- och morföräldrar. De är jättegulliga, utan att för dess skull vara för gulliga. Ikväll blev jag ledsen, men hon blev bara ledsen för att jag inte ville krama henne. Hon är enda barnet och hennes kusiner är mycket äldre. Hon är alltså van vid att vara prinsessan, men kan inte se hur vi skulle ha framkallat detta beteende. Förstår inte hennes elakhet. Jag tror inte att hennes avoghet beror på någon osäkerhet, hon vet att mamma älskar henne över allt annat, så nä, har vänt på detta nu i flera år så jag vet inte ut eller in. Inte så att hon alltid är elak, men hon uppskattar dem inte och är nästan aldrig förväntansfull att se dem. När hon är själv med dem uppför hon sig bra, fast hon kramar dem aldrig självmant och framför allt min far blir osäkrare & osäkrare på var han har henne. Min enda förklaring är att hon vill ha med mig och tror att hon missar mammatid om hon inkluderar dem, men det händer ändå att hon är gulligare mot farmor och henne träffar hon oftast ensam. Hon kan dessutom släppa in andra och glömma mig ibland. Någon bra förklaring till varför och hur man ska hantera det?

  • Svar på tråden Barnet elakt mot mor- och farföräldrar
  • Vickan I

    Men du kan ju inte säga att hon är elak för att hon inte vill kramas och vara nära? Vi är väldigt noga med att barnen bara ska kramas när de känner för det och hjälper till att avstyra när vissa påträngande släktingar "kräver" en kram. Som ovan sagt trivs man olika bra med olika personer.

  • nozpa

    Hon märker väl av osäkerheten från dom. Förmodligen gör det henne osäker också. Hon kramas inte för hon vill helt enkelt inte krama dom just då.
    Ibland måste vuxna vända ut och in på sig själva för att barnet ska ha det där förtroendet för dom. Tror att du har en klok liten dotter, och inte en elak. Hon är 4 år. Hon får tycka om vilka hon vill. :) Hon kommer bli äldre och kramas av anledningar som inte är uppriktiga. Låt henne ha sin vilja och bestämma själv tills dess. 

  • Ngt

    Det är ju inte bara att hon inte vill ha närhet från dem. Hon är så avog. Visst kan hon säga än värre saker till mig, men det är i stundens hetta och en stund senare får jag kärleksförklaringar. Jag är ju part i målet, men det är inte så att de försöker för mycket (eller för lite), och andra barn tycker ju om dem. Hon är "bra" på att stöta ut andra också, men det fallet upplever jag henne bara som "elak" så som barn kan vara. Hennes beteende till mor- och farföräldrar är däremot underligt (i mina ögon i alla fall). När det gäller mina egna föräldrar känner jag ju dem dessutom väl och vet att inget underligt har hänt.

  • nozpa
    Ngt skrev 2013-11-19 22:02:45 följande:
    Det är ju inte bara att hon inte vill ha närhet från dem. Hon är så avog. Visst kan hon säga än värre saker till mig, men det är i stundens hetta och en stund senare får jag kärleksförklaringar. Jag är ju part i målet, men det är inte så att de försöker för mycket (eller för lite), och andra barn tycker ju om dem. Hon är "bra" på att stöta ut andra också, men det fallet upplever jag henne bara som "elak" så som barn kan vara. Hennes beteende till mor- och farföräldrar är däremot underligt (i mina ögon i alla fall). När det gäller mina egna föräldrar känner jag ju dem dessutom väl och vet att inget underligt har hänt.

    Kanske är det något tillfälligt. Bara låt det vara och se om det går över. För det har inte alltid varit så eller?
  • Amanda84

    Man kan inte tycka om alla människor och man ska definitivt inte tvingas krama någon som man inte går ihop med. Däremot inte sagt att din dotter får lov att vara elak. Det går faktiskt att resonera med en fyraåring. Förklara för henne att hon inte behöver tycka om dem men att hon måste svara om de pratar med henne och att hon inte får lov att säga elaka saker.

Svar på tråden Barnet elakt mot mor- och farföräldrar