• entjej

Måste man redan hålla inne med sina kärleksyttringar....?

Ikväll när jag jag kramade min dotter på fyra år och sa...hej min älskling...du är min älskling ...så sa hon.: Jag vet...du har sagt det många gånger...det är tjatigt...och så sa hon att jag skulle sluta säga det.. Det räcker med att jag sagt det en gång..

Jag blev ledsen och känner mig ledsen över det. Okey om hon var tonåring men hon är bara fyra år...Jag säger det för att jag känner så men jag trodde att det kändes bra för henne att jag sa det men tydligen inte. Hon var väldigt bestämd med att hon inte ville att jag skulle säga det...Jag fick fortfarande krama och pussa henne men inte säga så...

Det blir svårt att låta bli....Att man kan säga för mycket till en fyra åring att man tycker om henne. Det är ju inte så att jag jämt säger det men några gåner per dag...Ibland säger jag först " Du är min älskling...och sen du är det bästa i mitt liv." Kan det vara det andra "det bästa i mitt liv" jag sagt för mycket... det kan jag förstå kanske kan bli en belastning. Med det sa jag ju inte nu ikväll så...

Någon annan som varit med om något liknande?        

• Svar på tråden Måste man redan hålla inne med sina kärleksyttringar....?
  • Challe N

Barn är barn! Imorgon kanske hon vill höra det 100 gånger! :)

• Vendelamarie01

Sånt kan fyraåringar säga, det betyder nog inte så mycket. Min lillasyster kunde säga det i den åldern med. "Vad tjatig du är, ska vi inte bygga hinder till kaninen nu eller?" Inte menade hon att jag inte fick säga det, barn är bara otåliga. Oftast var det hon som en timme senare ville pussas och berätta att jag är världens bästa syster som hon älskar så mycket…

Jag tror absolut inte hon har något emot att du säger att du älskar henne, tvärt om, sluta aldrig med det! Men någon gång om dagen kanske hon tycker räcker ibland. Oroa dig inte, hon älskar ju dig med.  

• fluu

Äh, hon är fyra år och bestämd. Låt bli med verbala kärleksyttringar när hon ber om det och visa att du älskar henne istället och säg det inte lika ofta. Det är troligen bara en fix idé och går snart över.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Baktakt

Men ehm...mamsen verkar ha ett stort bekräftelsebehov. Kanske inte något att lasta en fyraåring med?

Barn är nöjda med om man visar dem kärlek, såvida man inte gör sitt bästa för att inpränta dem med att det MÅSTE sägas i tid och otid. Man gör väl förresten fortfarande hörselprov på fyraårskontrollen? Lita på att resultatet där stämmer.

• Nyfiken gul

en del barn har integritet. Mina två äldsta barn var inte fysiska av sig och är fortfarande inte det fast dom är i tonåren.  Det var sällan dom satt i knät och gosade eller klappade mig på kinden eler så. Godnattpuss fick jag ge motvilligt. 
    Klart dom älskade mig - men det var ömsesidig kärlek på deras villkor.

Man måste respektera barns integritet. Det är deras privata sfär och där har vi inget att göra om dom inte uttryckligen ber om det.

En 4-åring förstår mer än man tror och självklart kan även ett barn tycka att bekräftelse är jobbigt.

Varför måste det sägas i tid och otid är min fråga?

Min yngsta son är en kramgurka och en pussnisse utan dess like men bara när han själv vill. Han talar ofta om att han älskar mig o pappa och vill gärna ha bekräftelse tillbaka - men det betyder inte att det är okej att hela tiden bekräfta varandra.  

och visst barn är barn - men integritet och respekt för sitt barn måste man ändå ha .  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Challe N
    Nyfiken gul skrev 2013-11-18 23:05:57 följande:
    och visst barn är barn - men integritet och respekt för sitt barn måste man ändå ha .  
    Absolut! Menade mest att det är onödigt att känna sig ledsen för något sådant. Visst kan man säga det mer sällan om hon så önskar men hennes ord betyder i mina öron inte att ts gör något fel hon behöver känna sig ledsen för.
  • EllisBell

Men Gud, så säger ju mina med var och varannan dag. Nästa överöser de mig med samma verbala och fysiska kärleksyttringar som de får av mig. Inget att bry sig om alls tycker jag. Man slutar för stunden bara och fortsätter nästa gång andan faller på. Aldrig i livet att jag skulle sluta påpeka, sjunga, göra ramsor osv om hur mycket jag älskar mina barn. TS du är alldeles för överkänslig. Skärp dig.

• Natulcien

Man behöver inte tjata och upprepa att man älskar sina barn flera gånger om dagen. Jag skulle också tröttna på det, om någon höll på så.
    Lyssna på henne, och respektera det hon säger. Pussar och kramar kanske räcker för henne.

• entjej
    Baktakt skrev 2013-11-18 22:55:23 följande:
    Men ehm...mamsen verkar ha ett stort bekräftelsebehov. Kanske inte något att lasta en fyraåring med?

Barn är nöjda med om man visar dem kärlek, såvida man inte gör sitt bästa för att inpränta dem med att det MÅSTE sägas i tid och otid. Man gör väl förresten fortfarande hörselprov på fyraårskontrollen? Lita på att resultatet där stämmer.

Vilket idiotsvar! Nu var det inte bekräftelsebehov till mig. Kan du inte läsa? Det var jag som tycker om att säga älskling till min dotter.
Svar på tråden Måste man redan hålla inne med sina kärleksyttringar....?