• Johanna1978

första mensen Tampong eller binda?

Vad använde era döttrar vid första mensen binda eller tampong?
    Hur gamla var de?
    Systers dotter sov över hos oss i helgen (9år fyller 10 i februari).
    Fick sin första mens hos oss i helgen.
    Så hon fick bindor av mig.
    Men kändes så tidigt och vet inte vad man ska säga till henne.
    Hon är ju bara ett barn i mina ögon.
    Jag fick själv när jag var 12år,

• Svar på tråden första mensen Tampong eller binda?
  • MissDecibel

Min äldsta fick förra året, då var hon 13 år. Hon hade bindor till en början, nu har hon tampong. Tror nog att binda är att föredra till en början iaf när man bara är 9-10 år.

• Gizmo

Jag var 9 år när jag fick min mens. Använde binda då och i många år framöver. Det känns mer hygieniskt att använda binda, och framför allt mest praktiskt. 

• fluu

Jag var 11 år när jag fick mens. Det var i det närmsta traumatiskt eftersom jag inuti var ett litet barn fortfarande. Mamma hjälpte mig att hantera det på ett bra sätt, gav mig bindor och avdramatiserade det så gott det gick.

Använder fortfarande mest bindor, men ska försöka få tummen ur och skaffa menskopp.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • strojes

Mina barn är inte där än. Men jag var runt 12 år när jag fick min första mens, har alltid använt bindor. Provade några gånger med tampong men gillade det inte alls.
    Bindor är det absolut bästa i början.  

• glassen

Min dotter är inte alls där än, men jag skulle absolut gett bindor i den åldern. Kommer själv ihåg att det tog flera år innan jag lyckades få in en tampong efter jag fått mensen, så att ge ett barn i den åldern tamponger känns väldigt främmande för mig.

Svar på tråden första mensen Tampong eller binda?