• Mouria

hur beräknas SGI?

Hej,

Har en fråga kring hur SGI beräknas:
    - Beräknas den "bakåt i tiden" så att säga, eller i realtid?

- Om det är "realtid" som gäller, sker ändringen omedelbart, samma dag som jag byter tjänstgöringsgrad. Dvs om jag återgår att arbeta heltid 1 maj, får jag då direkt en högre SGI?

- Sen 1 vecka tillbaka arbetar jag 50 % (jobbar heltid varannan vecka) och är hemma med dottern som är 13 månader den andra veckan. Min sambo gör likadant, så dottern är hemma hela tiden med en av oss föräldrar.
    Enligt information på försäkringskassans hemsida måste man efter att barnet fyllt 1 år, ta ut minst 5 dagar föräldrapenning/vecka, för att "skydd sin SGI".
    För att uppnå bäst jämställdhetsbonus tar jag ca 3 dagar/vecka och min sambo tar 5-6 dagar då han är hemma. Måste jag då ta ut 2 dagar föräldrapenning till per vecka, för att skydda min SGI?

Från och med maj månad kommer jag arbeta 80 %, kommer jag då direkt ha en SGI som baseras på den aktuella tjänstgöringsgraden?      

Mvh
    Maria       

• Svar på tråden hur beräknas SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt beräknas SGI:n på den beräknade inkomsten.

Om din SGI sedan tidigare är beräknad på 100 % kan du skydda den genom att att fylla upp med föräldrapenning under tiden du arbetar deltid. Ditt uttag av föräldrapenning ska motsvara din minskning av arbetstiden.
    Sammanlagt ska du ha en sysselsättning med 5 hela dagar per vecka.

Om du inte fyller upp med föräldrapenning sänks din SGI till din faktiska inkomst. 

Hälsningar
    Bo, handläggare 

Svar på tråden hur beräknas SGI?