• Mellanmjölkens land

Hur hanterar man två barn utan sjal/sele?

Vi har nyligen fått vårt andra barn som tillbringar en hel del tid i sjalen medan jag t ex leker med storasyster. Bebisen kan sitta där och ha det mysigt medan vi går ut i skogen och klättrar på stenarna eller när vi leker med tågbanan på golvet. Samma sak när vi äter, jag lagar mat eller liknande

Ta inte det här fel utan det är en ärlig fråga: Hur gör man om man inte sjalar barnet? Ligger bebisen i spjälsängen när man leker med storasyskonet? Har man den i famnen? Hur gör man då om bebisen blir ledsen samtidigt som man behöver två händer?

Med ett barn kan man ju slå rot i soffan om det behövs men det funkar ju liksom inte när man har flera...

• Svar på tråden Hur hanterar man två barn utan sjal/sele?
  • LillGris

Vi brukar leka på golvet och ha Saga bredvid, eller sitta allihop i soffan o läsa bok, eller då sitter hon i babysittern bredvid oss. Blir hon ledsen tar jag upp henne och tröstar såklart.

• puss

slänga in ettåringen på överbefolkat dagis är ju poppis har jag sett.

*puss puss puss puss*
  • Flickan och kråkan

Undrar samma sak . Inne kan jag första. Vår lilla trea ligger mycket på lekmadrass med de stora + förälder (får mest ta honom i sjalen för att han ska få vara ifred när de stora blir för kärvänliga), men ute begriper jag inte. Igår var vi ute och spelade fotboll ett par timmar på eftermiddagen.....går ju inte att göra med liten på armen .

• MalinEddie

Vårt andra barn var inte förtjust i sjal/sele alls.
    Han låg (på filt, madrass, skötbädd, vid bröstet, i famnen..) eller satt bredvid oss. Han tyckte mycket om att ligga och sprattla naken och bumbostolen var poppis. På promenader använde vi vagn, han sov gott och länge i den. Var han ledsen uppmärksammade vi det så klart. Pappan och jag var dessutom hemma tillsammans i 10 månader efter hans födelse så det var inte speciellt problematiskt utan bärhjälpmedel och med ett tätt syskon då här fanns fyra händer. Hade jag varit ensam på dagarna och han hade haft samma personlighet som sin syster (som ville vara nära 24/7) hade det varit jobbigare. Han var nöjd också när han låg själv och gillade som sagt vagn.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-19 11:02:24 följande:
    Undrar samma sak . Inne kan jag första. Vår lilla trea ligger mycket på lekmadrass med de stora + förälder (får mest ta honom i sjalen för att han ska få vara ifred när de stora blir för kärvänliga), men ute begriper jag inte. Igår var vi ute och spelade fotboll ett par timmar på eftermiddagen.....går ju inte att göra med liten på armen .
    Liten kanske gillar vagn?Glad
    Avskyr CIO-metoder.
  • LillGris
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-19 11:02:24 följande:

Det beror på vad man har för barn :) min lilla är så jättenöjd i vagnen, igår var vi ute i fyra timmar och hon sov så gott så :)
  • Flickan och kråkan
    MalinEddie skrev 2013-11-19 11:12:47 följande:
    Liten kanske gillar vagn?Glad
    Ja, det har du rätt i. Har bara inte mött någon 4-5-månaders (även dem som trivs i vagn för övrigt) som gillar att sitta själv i vagn ett par timmar medan mamma/pappa + äldre syskon gör annat tillsammans. Vår yngsta har inget emot att var på golvet själv hemma exempelvis, men han vill ju inte vara "ensam" någon längre stund. Han vill ju ändå vara "med". 
  • Flickan och kråkan
    LillGris skrev 2013-11-19 11:20:14 följande:

Det beror på vad man har för barn :) min lilla är så jättenöjd i vagnen, igår var vi ute i fyra timmar och hon sov så gott så :)
    Men när de inte sover 4 timmar på raken längre, eller inte är trötta just då äldre syskon vill leka och det passar att vara ute?
  • LillGris
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-19 11:21:17 följande:
    Men när de inte sover 4 timmar på raken längre, eller inte är trötta just då äldre syskon vill leka och det passar att vara ute?

Då får de vara med i famnen eller nåt! Saga är 4 månader nu, och ett riktigt sovbarn, så än är det ganska enkelt att hon bara hakar på. Vi har ju en sele också att ha henne i men min rygg pallar varken sjal eller ergonomiskt sele nån längre stund så ja. Vi får väl lösa det när problemet uppstår!
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-19 11:20:15 följande:
    Ja, det har du rätt i. Har bara inte mött någon 4-5-månaders (även dem som trivs i vagn för övrigt) som gillar att sitta själv i vagn ett par timmar medan mamma/pappa + äldre syskon gör annat tillsammans. Vår yngsta har inget emot att var på golvet själv hemma exempelvis, men han vill ju inte vara "ensam" någon längre stund. Han vill ju ändå vara "med". 
    Vår son sov väldigt gott ute i vagn och brukade ofta sova sina dagsvilor där. Det är givetvis olika vad barn trivs med men det skulle ju kunna vara ett alternativ till sjal i den situation du beskriver för ett barn som trivs med annat. Hade situationen krävt det och vår son tyckte om att bäras på så sätt hade vi absolut använt sjal/sele även till honom,  det underlättade vardagen med att hans storasyster väldigt mycket. Däremot vet jag inte om jag hade vågat mig på fotboll med en bebis i sjal, brukar gå rätt vilt till här..
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Hur hanterar man två barn utan sjal/sele?