• Sarabaran

OB-omsorg

Det här med ob-omsorg. Vet någon om det är kommunens skyldighet? Eller ligger det på mig som förälder att ordna för min son?

Finns bara ett ob-dagis i min kommun. Min son går på fritids... Dock funkar det inte då kommunen inte kan hjälpa mig med att få sonen till ob-dagis... Själv jobbar jag ju. Så frustrerande.
    Jag vill ju inte gå arbetslös!
    Jobbar som sjuksköterska och att hitta och få ett jobb med enbart kontorstid är som att hitta en nål i en höstack... Eller så är det som mitt nuvarande jobb, psykiskt nedbrytande...
    Har fått ett nytt jobb, jätte spännande och "bara" en kväll per vecka! Otroligt.
    Men kommunen kan ("tyvärr") inte hjälpa mig. Knäcker mig... Har ingen i närheten som kan hjälpa mig.

Råd någon?

• Svar på tråden OB-omsorg
  • mia maria

Om jag har fatta det rätt så är det så att det typ "bör" finnas ett nattis i varje kommun, men det är dock inget måste.
    Eller något liknande luddigt som gör att kommunerna kan välja att inte ha nattis. Jag har själv kämpat länge för att få utökat nattis i vår kommun :-/

• mia maria
    mia maria skrev 2013-11-20 21:08:40 följande:
    Om jag har fatta det rätt så är det så att det typ "bör" finnas ett nattis i varje kommun, men det är dock inget måste.
    Eller något liknande luddigt som gör att kommunerna kan välja att inte ha nattis. Jag har själv kämpat länge för att få utökat nattis i vår kommun :-/

*fattat
  • lottizm

Har du kollat upp om det finns några regler för övergången mellan fritids och ob-dagis? Mina barn går på dygnet runt-avdelning, stora sonen på fritids och de går med honom dit efter kl 19 på vardagar, de som går i skolan längre bort får taxi, även på morgonen för de som sover där.

• modsey

svart barnflicka läste jag det med då kommun inte kunde hjälpa mig när jag var i din situation. Förskräckligt men jag hittade ingen annan lösning.

• johanna aa

Tycker det borde finnas barnomsorg på obekväm tid. Om det inte löser sig du har inte funderat på att läsa till distriktsjuksköterska, skolsköterska etc o få kontorstid?

• Sarabaran

Tack för era svar.

Har en tillfällig lösning som går ut på att jag betalar taxi till det ob DAGIS som finns (mån-fre 06.15-21.30). Får hoppas på snällla taxichauförer (huu) och shyssta kollegor som kan tänka sig byta mina kvällspass.

Har haft ett jobb med kontorstid. Så dödens tråkigt att jag blivit deprimerad. Stannat kvar för länge pga att jag inte sett någon lösning för sonen. Därför blir det ett pusslande, hellre det är döende på jobb, ler.

Möjligt jag skaffar barnvakt. Kanske inte en så dum ide.

Svar på tråden OB-omsorg