• Anonym (Julkalender)

När kan man ge sin dotter advent/sminkkalender

När kan man ge sin dotter advent/sminkkalender?
    Hur gammal bör de vara?
    Min dotter är 7 år!
    Kan det vara för tidigt tycker ni?

• Svar på tråden När kan man ge sin dotter advent/sminkkalender
  • Anonym (*)

Sminkkalender? Vad ska man med det till? 

• sandratjejen

Ja undrar mest fortfarande va de är för fel på vanliga chokladkalendrar?

Får oftast inte barn tillräckligt med saker på julafton?

• Dixie
    Anonym (Julkalender) skrev 2013-11-19 13:06:44 följande:
    När kan man ge sin dotter advent/sminkkalender? Hur gammal bör de vara? Min dotter är 7 år! Kan det vara för tidigt tycker ni?  

Det tycker jag är för tidigt, tycker inte att den 7 åring ska sminka sig!
    sandratjejen skrev 2013-11-19 13:11:16 följande:
    Ja undrar mest fortfarande va de är för fel på vanliga chokladkalendrar? Får oftast inte barn tillräckligt med saker på julafton?

Vi har gjort tvärtom, köpt vars en paketkalender till barnen och skippar julklappar från oss, barnen får så mycket på julafton av resten av släkten!
  • Ante94

För mig är det för tidigt:) jag tycker att det passar bättre med t.ex en Lego-kalender i den åldern.

• Hannah76

Det är ju bara skit i dessa sminkkalendrar, skulle inte köpa till någon.

• Dimitra

Kanske aldrig. Vad är det för smink? Kan ju vara nått riktigt allergiframkallande som man inte vill att ens barn kletar i ansiktet. Bättre då att köpa smink man vet innehåller vettiga grejer och göra en egen kalender.

Jag personligen skulle inte ge smink till någon som inte är tonåring i alla fall.

The Dimitra universe.
  • 010306

skulle inte köpa innan tonåren till mina döttrar iaf..

• Lindsey Egot the only one

Är det monsterhigh kalendern?

Min dotter som förra julen var 9,1/2 år fick den. Det var läppglans, läppstift, ögonskugga, nagellack, glitter osv av sämre kvalité som hon inte använder. Året innan fick hon en annan monsterhigh med hårsnoddar och hårspännen.

• mmg

Lite konfunderad blir man ju när man ser sminkkalendrarna i reklamblad. Det finns Barbie-sminkkalender också förutom tydligen Monster High.

Vilken ålder är det tänkt för, liksom?
    Är man så stor att man börjar efterfråga smink så är man väl vanligen så stor att man växt ifrån Barbie?

Det känns lite feltänkt, men det kanske det inte är, nuförtiden? Knappt något förvånar ju längre, fast att tycka småtjejer har nytta av en hel uppsättning med 24 sminkprodukter verkar lite knäppt. 

• Anonym (Ior)

Vi har haft regeln inget smink innan tonåren. Så från 13 år tycker jag är lämpligt.

• Hannah76
    mmg skrev 2013-11-19 15:21:54 följande:
    Lite konfunderad blir man ju när man ser sminkkalendrarna i reklamblad. Det finns Barbie-sminkkalender också förutom tydligen Monster High.

Vilken ålder är det tänkt för, liksom?
    Är man så stor att man börjar efterfråga smink så är man väl vanligen så stor att man växt ifrån Barbie?

Det känns lite feltänkt, men det kanske det inte är, nuförtiden? Knappt något förvånar ju längre, fast att tycka småtjejer har nytta av en hel uppsättning med 24 sminkprodukter verkar lite knäppt. 

Fast det är ju mer smink till lek i de kalendrarna.
  • pluvdo

Jag skulle inte vilja att min son gav sig ut på ett riktigt sjörövarskepp för att plundra byar i England och så, men det hindrade inte mig från att köpa en pirathatt och ett svärd. Jag gissar att sminket i sådana kalendrar inte är till för att barnen skall sminka sig vuxna och ge sig ut på partaj utan för att barnen skall leka, precis som barn leker massa annat. Varför är utklädningen plötsligt fel för att den är i form av smink istället för en ögonlapp eller en polismössa?

Det enda viktiga är väl att man kollar upp innehållet i det smink det gäller, så att det inte är massa gifter i.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Freiya

Vi har köpt Monster High-kalender på lekmer.se. den är det pennor, hårband, suddigum och sånt småpill i. Till lillebror köpte jag en med spindelmannen med ungefär samma grejer i, pennor, tatueringar, snurra mm.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden När kan man ge sin dotter advent/sminkkalender