• Anonym (Orolig 23 åring)

Alkohol och blåmärken hjälp!

Hej! Jag får som rubriken hittar on blåmärken efter en fylla. Inte vid ett par glas vin utan riktigt festande. Jag blir även fruktansvärt dålig. Kräks hela dagen (07-21) kan inte dricka vatten eller äta. Sist kräktes jag enbart galla hela dagen. Blåmärkena är små runda lika stora, ett tiotal över ben och fötter. Ibland på magen. Så här är det vid varje ordentlig fylla och om jag råkar dricka på lite halvtom mage. Jag förstår att jag bara kan sluta dricka men är ändå himla orolig över blåmärkena. Vad kan det bero på? Har någon upplevt samma? Tack på förhand.

• Svar på tråden Alkohol och blåmärken hjälp!
  • Anonym (Blåmärke)

Ska inte moralisera över ditt drickande, men grav fylla är ju inte bra om det sker så ofta. Antar du vet allt det där redan, försök dricka måttligt så du inte utvecklar alkoholism. Det du beskriver låter mycket oroande.
    .
    Blåmärkena så! Det beror på att alkoholen utvidgar blodkärlen, och det gör ibland att de spricker lite grand och du får blåmärken. Inget onormalt, har hänt mig också flera gånger vid större mängder alkohol,  och flera jag känner. Vid bara ett glas vin aldrig - över 3, ofta. Så jag begränsar mig till ett glas numera.
    Man mår ju så bra dagen efter, och minns hur roligt man hade kvällen innan. Lycka till!  Hjärta

Tänk på en sak: alkohol kan vara din bästa vän, men priset att betala för den vänskapen kan bli mycket högt.     

• Anonym (kolla)

Borde kanske kolla upp lever och njurvärde? Tar du några blodförtunnande mediciner - typ värktabletter?

• Anonym (Blåmärke)
    Anonym (kolla) skrev 2013-11-19 15:35:08 följande:
    Borde kanske kolla upp lever och njurvärde? Tar du några blodförtunnande mediciner - typ värktabletter?
    Alkohol är blodförtunnande, det räcker med en stor mängd av det för att få blåmärken. Man ska ALDRIG ta värktabletter i samband med alkohol, det kan ge leverskador.

Jag håller helt och hållet med dig, och kan försäkra att jag inte dricker på detta vis regelbundet. Ibland kan de handla om en kväll i månaden men det är också det mesta. Jag har blivit väldigt avtänd på fylla i och med att detta gärna blir resultatet. Kan man få en mage som är överkänslig till slut? För jag vet att jag i yngre år aldrig spydde eller mådde såhär dåligt. Blåmärkena började även komma efter att jag första gången druckit på tom mage. Det är något jag aktar mig för nuförtiden. Känns ändå "skönt" att höra att blåmärken inte behöver betyda blod/leversjukdom vilket var min första hisnande tanke.

• Anonym (Fia)

Alkohol gör att man blir mer lättblödande, och blåmärken är ju små blödningar under huden. Har dock aldrig hört om någon som fått blåmärken efter att ha druckit förut, och aldrig tänkt på att alkoholister skulle ha mycket blåmärken, så jag undrar om det inte skulle kunna vara så att du redan har en lite ökad blödningsbenägenhet i dig själv, och att du liksom hamnar över gränsen när du dricker. Jag tycker faktiskt att du ska gå och kolla upp det (du behöver ju inte vara helt ärlig och säga exakt som det är, att du super tills du spyr och sedan får blåmärken, utan du kan ju säga att du tycker att du har så lätt för att få dem bara). Sedan får du faktiskt ta och sluta dricka sådär mycket, annars är det nog bara en tidsfråga innan du får en blödning i hjärnan också.

Jag har för många år sen i ett svagt skede blandat antidepressiva med alkohol. Det resulterade i en natts kräkningar och även då blåmärken. Det var för sjuksköterskan jag talade med en naturlig reaktion. Gillar dock inte att varje "vanlig" fylla beter sig som ett självmordsförsök.. Borde kanske tyvärr kolla upp de värdena. Finns det inga andra symptom som tyder på skadad lever/njure? Jag Mår liksom prima annars. Tränar 3-5 ggr i veckan, jobbar och är pigg.

Tacksam men förundrad över svaren! Jag dricker verkligen inte mer på en fest än andra och har inga Minnesluckor eller så. Gör aldrig dumheter på fylla. Utan är glad. Tills Morgonen efter. Låter ju lite hemskt när du tror jag ska få en blödning i hjärnan av det?

• Queenie70

Tja du....Det vi klarlagt hittills i tråden är att när du dricker mycket alkohol så får du blödningar under huden. Du säger själv att du är mycket orolig för detta. Samtidigt väljer du ändå inte bort dessa fyllor som du har så pass ofta som en gång i månaden.

Om jag blev så orolig av effekterna av ett visst dryckesmönster så skulle jag låta bli att göra det som orsakar mig den oron. Om jag av nån anledning ändå, trots min stora oro, skulle fortsätta att dricka på samma sätt, skulle jag dra slutsatsen att detta berodde på en begynnande missbruksproblematik och söka hjälp för detta osunda mönster.

Självklart kan jag välja bort dem. Jag är inte det minsta orolig över min alkoholkonsumtion då jag vet att jag under långa perioder inte dricker alls och inte mår dåligt över det. Sen tycker jag ju som måna andra i min ålder att fest är roligt. När jag nu fått tydliga förklaringar till vad blåmärkena beror på kommer jag såklart inte hiva i mig sex glas vin igen. Jag vet ju samtidigt att Mångas kroppar klarar av det och Min hela fråga var mer: varför klarar inte Min kropp av det? Nu vet jag lite mer och är tacksam för det.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Orolig 23 åring) skrev 2013-11-19 15:45:33 följande:
    Tacksam men förundrad över svaren! Jag dricker verkligen inte mer på en fest än andra och har inga Minnesluckor eller så. Gör aldrig dumheter på fylla. Utan är glad. Tills Morgonen efter. Låter ju lite hemskt när du tror jag ska få en blödning i hjärnan av det?

Jag dricker mig också full ibland, och jag skrev inte för att moralisera över ditt drickande eller för att vara elak, utan för att jag ville upplysa om att det faktiskt är farligt. Får man 10 spontana underhudsblödningar på en och samma kväll så HAR man en kraftigt ökad risk att få blödningar i hjärnan eller på andra ställen. Jag ville att du skulle veta det.
Svar på tråden Alkohol och blåmärken hjälp!