• Mariasvensson

Vi som har har ulcerös colit/ crohns och väntar barn

Hej. Jag är 28 år och väntar mitt första barn som är planerat i juli. Jag har ulcerös colit och har ganska ofta skov. Jag tror flera med mig, som har dessa tarmsjukdomar, är oroliga över hur det kan förvärras av graviditeten. Hur det kommer bli att föda osv... kanske kan vi dela med oss av tankar, oro och råd.

• Svar på tråden Vi som har har ulcerös colit/ crohns och väntar barn
  • esso

Hej, jag har också sjukdomen och har en tvååring och är gravid för 4 gången.

• SochA

Hej! Vet inte om tråden "vill" vara aktiv men jag har letat efter en som denna! Är gravid med första barnet, ett MF och ett ma bakom oss men nu hoppas vi! Men saknar att höra hur det är för andra med UC!

• Mariasvensson

Hej. Jag fick tyvärr missfall så därför har jag inte varit aktiv längre. =( 
    Grattis till dig SochA, hoppas att allt går vägen denna gång. KRAM 

• esso

Ja är gärna med och hänger! Jag är nu i v 12+4

• SochA

Nej vad tråkigt Mariasvennson ???? då förstår jag varför du inte vart aktiv. Vet ju vad du går igenom. Styrka till dig! Och lycka till ????

• SochA

Vad kul esso! Jag gick in i v.8 idag! Ska på VUL på måndag och hoppas få se nåt som tickar den här gången :)

• esso

Spännande, vi har sett bönan 2ggr och väntar på kallelse till Specen innan rutin! Men känner inte så mycket nu så lite orolig är man allt!

• Grannen

Jag hade uc (nu stomi) och fick en lagom stor underbar dotter!
    Däremot blev min följdsjukdom psc jobbig under graviditeten.

• SochA

Är du kopplad till spec pga av sjukdomen?(uc?chrons?, vilket var det? ) Vad är det dom kollar extra? Känns som att dom här hos mig har väldigt dålig koll.

• Harmagedon
    SochA skrev 2014-01-23 17:22:34 följande:

Är du kopplad till spec pga av sjukdomen?(uc?chrons?, vilket var det? ) Vad är det dom kollar extra? Känns som att dom här hos mig har väldigt dålig koll.

Jag är inte gravid men har uc och har fött två barn. Jag gick på BVC kopplat till Sös i Stockholm och de höll extra koll på mitt järn, fick påfyllt i dropp runt v 20. Sedan gjorde jag ett TUL vilket inte är standard här. Fick även planerat snitt pga uc och en tidigare komplicerad förlossning.
  • SochA

Jag fattar inte hur man får in citat från andra sådär, nån som kan förklara för lilla mig!? :) Jag känner att jag har tusen frågor utan svar så är så glad att jag hittat er som man kan bolla lite med :)

• Harmagedon
    SochA skrev 2014-01-23 18:14:52 följande:

Jag fattar inte hur man får in citat från andra sådär, nån som kan förklara för lilla mig!? :) Jag känner att jag har tusen frågor utan svar så är så glad att jag hittat er som man kan bolla lite med :)

Det är olika beroende på vilket plattform man sitter. "Nya" appen har ett litet kugghjul överst i inlägget som man trycker på. Från gamla appen går det inte att citera. Hur det ser ut på datorn vet jag inte. Inte så mycket om uc men...
  • esso
    SochA skrev 2014-01-23 17:22:34 följande:

H
  • esso

Konstigt mitt inlägg blev! Jag går på Specen av flera anledningar. Men bedrägeri och kräv extra kontroller!

• SochA

Var på VUL i måndags! Ett litet hjärta slog där! Kändes skönt att se även om jag vet att det inte är någon garanti för att det ska fortsätta så men ändå :) gick in i v. 9 idag!

Svar på tråden Vi som har har ulcerös colit/ crohns och väntar barn