• Anonym (Finurlig)

    Saffransallergi

    Hej! 

    Jag lider av luftburen saffransallergi som innebär att jag får huvudvärk, illamående och svårt att andas. Jag kan inte infinna mig i samma rum som saffran vilket försvårar en del situationer, så som att handla. Därför undrar jag nu några saker! 

    Hur vanlig är saffransallergi?  
    Går det att testa sig mot saffransallergi?
    Finns det något sätt att hindra/minska besvären?

     

  • Svar på tråden Saffransallergi
  • Allergiexperten

    Hej! Saffran allergi är ovanligt, har ingen uppgift hur många som har den typen av allergi. De symtom du beskriver tycker jag du ska prata med läkare om, läkaren ordinerar också den medicin som är lämplig.
    Saffran är frö från en blomma och jag är inte säker på om det finns allergitest för denna.
    Om du reagerar på saffran ska du försöka undvika det förstås, i jultider kan det vara bra att ladda immunförsvaret men någon antihistamintablett, ex Loratadin, dagligen. Den medicinen gör att dina symtom minskar. Eftersom du beskriver att du får svårt att andas tycker jag det är viktigt att du har en luftrörsvidgande medicin tillhands, ex Bricanyl, prata med läkaren om detta också.  
    När man är allergisk handlar det alltid om att minska halten allergen man utsätter sig för.
    vänliga hälsningar Anitha  

     

Svar på tråden Saffransallergi