• Erfdgt

Mellanmål som ger extra energi?

Finns det något mellanmål som innehåller extra, extra energi?

Vi skulle behöva något snabbt och enkelt som dottern kan ta med sig till skolan (hon går första klass) och äta på förmiddagen för extra energi. En frukt är inte tillräckligt.

Vi ska ringa och prata med hennes läkare om det (har haft upp det tidigare, men behovet blir större och större), men jag började bara tänka ikväll om det finns något som är sådär superbra som man enkelt kan skicka med. Att någon här kanske har bra tips :)

• Svar på tråden Mellanmål som ger extra energi?
  • En blå giraff

En liten dubbelsmörgås med pålägg är väl bra? Brukar jag skicka med min son att äta under förmiddagen.

• Erfdgt

Problemet med det är att det tar en evinnerlig tid för henne att äta upp en enkel smörgås (ca 30-40min) och deras fruktstund är bara ca 10min lång.

Vi har försökt med yoghurt, men det tycker hon verkligen inte om :( Hon har prövat flera gånger, olika smaker, men det går bara inte ner.

• Mrs Firren

Nån hemmagjord smoothievariant? Vi har fått jättebra tips på just energirika smoothies av en dietist och vårt äldsta barn, som också behöver extra energi, drar i sig det fort.

• Papricorn

Nötter. Hemmagjord chokladboll sötad med torkad frukt. Hemmagjord energibar. En bulle. Russin.

• Papricorn

Det finns ju även energirik juice/dryck på apoteket. 2 dl och massa energi och nyttigheter.

• Erfdgt

Vi har funderat på något sådant, någon form av smoothie. Hur klarar dom sig i en ryggsäck ett par timmar?

Vi har tidigare haft energidryck från apoteket, men vi har ännu inte hittat någon som dottern gärna dricker med god aptit och den hjälper inte så bra när hon häller ut den :P Men, det var ett par år sedan, så det skulle kanske vara värt att pröva igen.

Jag tror inte chokladbollar eller bullar är så populärt att ta med, oavsett vad dom är gjorda med, för dom andra barnen lär ju tycka att det ser en hel del godare ut en bananen dom har. En annan klass hade problem med det tidigare, dock någon årskurs över.

• IsDimma

Avokado?
    Nötter är ingen bra ide. Många (bl.a. Min egen) kommuner har nötförbud i sina lokaler.

• Rocket Mania
    Papricorn skrev 2013-11-19 20:48:34 följande:
    Nötter. Hemmagjord chokladboll sötad med torkad frukt. Hemmagjord energibar. En bulle. Russin.
    Absolut inga nötter, det brukar för övrigt vara absolut förbjudet i skolans lokaler. 
  • Mrs Firren
    Erfdgt skrev 2013-11-19 20:58:52 följande:
    Vi har funderat på något sådant, någon form av smoothie. Hur klarar dom sig i en ryggsäck ett par timmar?

Ja, det är lite knepigt förstås. Men jag tänker att det kanske skulle funka med nån termosvariant. En nackdel med mjölkprodukter i olika behållare tycker jag brukar vara att det börjar lukta surt efter en tids användning. Men med rejäl diskning varje dag kanske det funkar. Eller kanske smoothien kan förvaras i frysen över natten och sen tinar på ett par timmar i väskan?
Svar på tråden Mellanmål som ger extra energi?