• QueenBeee

Tips inför första sommarjobbet? Hjälp!!

Jag känner att jag måste jobba i sommar. Om jag får ett så vore det mitt allra första riktiga jobb. Vad behöver jag tänka på när jag ska söka? Hur skrapar man ihop ett bra "CV" (frågar den som aldrig har jobbat..)?
    Det är väl nu man ska söka? Jag går i första ring. 

• Svar på tråden Tips inför första sommarjobbet? Hjälp!!
  • Dixie

Googla cv så får du massa bra tips, men viktigare tror jag är att kolla med alla kontakter du har om de har tips på sommarjobb! Lycka till!

• studentska

Har man inte ett så långt CV så är det bra att satsa på att personlig kontakt. Gå runt till t.ex. caféer, restauranger och butiker och lämna dina uppgifter och referenser. Fråga om de har tid en stund så du kan få göra en kort presentation och om inte fråga om du kan få lämna dina papper där. Som Dixie skriver så satsa också på att inventera dina kontakter.

Se upp för de klassiska fällorna som att provjobba gratis för att de ska se vad du går för o.s.v. Det kan vara lockande om man är ung och inte har haft jobb men oftast är det tyvärr bara ett utnyttjande av ungdomar. Provjobb ska alltid vara betalt. Se till att få papper på eventuell anställning och gå inte med på jobb av typen du får jobba i glasskiosken de dagar det är soligt, börjar det regna får du gå hem.

• Sephrenia89

Beror på vad du kan tänka dig för sommarjobb framför allt, hur gammal är du?

• QueenBeee
    Sephrenia89 skrev 2013-11-19 22:05:19 följande:
    Beror på vad du kan tänka dig för sommarjobb framför allt, hur gammal är du?
    Jag fyller 17 nästa år. Jag är intresserad av böcker och musik, så någon affär åt det hållet kanske vore något. Jag har praktiserat i en matbutik och jag kan knappast säga att det var det roligaste jag har gjort..
  • QueenBeee
    Dixie skrev 2013-11-19 21:23:07 följande:
    Googla cv så får du massa bra tips, men viktigare tror jag är att kolla med alla kontakter du har om de har tips på sommarjobb! Lycka till!
    Tack för råden! :)
  • QueenBeee
    studentska skrev 2013-11-19 21:54:52 följande:
    Se upp för de klassiska fällorna som att provjobba gratis för att de ska se vad du går för o.s.v. Det kan vara lockande om man är ung och inte har haft jobb men oftast är det tyvärr bara ett utnyttjande av ungdomar. Provjobb ska alltid vara betalt. Se till att få papper på eventuell anställning och gå inte med på jobb av typen du får jobba i glasskiosken de dagar det är soligt, börjar det regna får du gå hem.
    Det där med provjobb och utnyttjande har jag inte tänkt på, tack för att du sa det! 
  • Sephrenia89

Kolla med bokia, jag fick 5v praktik där en gång.

• Sephrenia89

Destå tidigare du är destå mer garanterat att du får något, många brukar dra på det men börja nu tycker jag :)

• QueenBeee
    Sephrenia89 skrev 2013-11-21 08:08:27 följande:
    Destå tidigare du är destå mer garanterat att du får något, många brukar dra på det men börja nu tycker jag :)
    Då får jag snart sätta igång! :) 
  • studentska
    QueenBeee skrev 2013-11-19 22:36:11 följande:
    Jag fyller 17 nästa år. Jag är intresserad av böcker och musik, så någon affär åt det hållet kanske vore något. Jag har praktiserat i en matbutik och jag kan knappast säga att det var det roligaste jag har gjort..
    Jag tror inte du kan förvänta dig att kunna välja vilken typ av affär du skulle vilja jobba i, du får nog ta det du får när du är 17 år och saknar arbetslivserfarenhet. Så gå runt till alla typer av butiker och begränsa dig inte är mitt tips.
  • Wolfclaw
    studentska skrev 2013-11-21 18:05:42 följande:
    Jag tror inte du kan förvänta dig att kunna välja vilken typ av affär du skulle vilja jobba i, du får nog ta det du får när du är 17 år och saknar arbetslivserfarenhet. Så gå runt till alla typer av butiker och begränsa dig inte är mitt tips.

Helt rätt. Det många ungdomar inte tänker på är att man nästan alltid får börja på botten med jobb som inte är så roliga. Men att ha arbetslivserfarenhet med allt vad det innebär tidigt i livet är guld värt.

I min yrkeskategori är de flesta i åldrarna 20-25 år och det finns skrämmande många som inte förstår vad det innebär att vara anställd och vilka skyldigheter och rättigheter man har.
Svar på tråden Tips inför första sommarjobbet? Hjälp!!