• Sunshine02

Stereotypa beteenden, tacksam för snabbt svar

Snart dags att träffa utredningsteamet och jag funderar lite kring det här med stereotypa beteenden. Är stereotypa beteenden bara att man t.ex. viftar med händer, går på tå etc.? Något sådant gör inte min son, utom att gå på tå, ibland.

Däremot räknar han saker och benämner siffror extremt många ggr per dag. Det räknas vid maten, han frågar om siffror, räknar sträck vid övergångsställen, räknar på olika språk bara för räknandets skull (på fingrarna), benämner siffror på bussar och annat (vägskyltar och annat, visar hur en sjua t.ex. kan se ut om man gör en med fingrarna, det ska räknas när han hoppar ner från t.ex. soffan och när man borstar tänder etc. (vi måste komma överens om en siffra och sen räkna till den medan vi borstar). Hur som helst, det är väldigt mycket siffror! På förskolan räknar han tydligen mycket också och  även skriver bokstäver och då oftast samma bokstäver, varje gång han ritar.

Är det ett stereotypt beteende eller vad ska man kalla det?

• Svar på tråden Stereotypa beteenden, tacksam för snabbt svar
  • Dr Mupp

Tycker det låter som ett stereotypiskt beteende.

Min yngsta har ett där han ska dunka huvudet i kudden när han ska sova. Började när han var bebis och ligger än kvar.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sunshine02

Tack för svar, intressant att läsa om det på aspergerforumet. Då verkar det helt klart som han har ett stereotypt beteende på flera sätt men bara ett som innefattar ett intresse, det vill säga siffror.

• Dimisi

Vid sonens utredning har jag för mig att de pratade om att han har stereotypa lekar, så stereotypt kan nog innebära allt som är enformigt och upprepas. En utomstående skulle inte se något konstigt med vår pojkes ensamlek, men när man ser honom varje dag, varje vecka märker man att det alltid handlar om nån traktor som har kört fast och att andra maskiner ska komma och dra loss den.

• Sunshine02
    Dimisi skrev 2013-11-20 22:31:25 följande:
    Vid sonens utredning har jag för mig att de pratade om att han har stereotypa lekar, så stereotypt kan nog innebära allt som är enformigt och upprepas. En utomstående skulle inte se något konstigt med vår pojkes ensamlek, men när man ser honom varje dag, varje vecka märker man att det alltid handlar om nån traktor som har kört fast och att andra maskiner ska komma och dra loss den.
    Okej, tror jag förstår vad det handlar om nu. Haha, vad lustigt, exakt så brukar sonen också leka. Det känns som min son mer fastnar på olika lekar i olika perioder. Men som du säger, gemensamt är ju att det sker mer eller mindre på samma sätt.
Svar på tråden Stereotypa beteenden, tacksam för snabbt svar