• Anonym (Hjälp)

Utredning umgänge vårdnad

Hej! Jag känner mig så less på rättssamhället. Jag har levt i en relation och varit utsatt för våld. Allt började när mitt barn föddes som är närmare 2 år idag. Jag var livrädd för hans utbrott och allt eskalerade. Förhållandet avslutades på en väldigt utsatt plats med stryptag och slag, hela fam hade kunnat dött. Allt är polisanmält, det finns bildbevis, personer i min närhet, erkännande etc men Polisen tycker inte dom har bevis nog för att gå upp i rätten, han erkänner såklart inte. Mitt barn som har sett detta och har farit illa och varit rädd för män, höga ljud och röster. Han har nu läkt, jag har kämpat men honom. Vi har varit i tingsrätten, varpå pappan fått ett generöst umgänge med umgängesstöd trots att dom inte träffats på ca ett år. Umgänget är dessutom utformat på mitt barns sovtider sent på kvällen och han ska hämtas/lämnas mitt i hans middagslur. Vilket betyder att det kommer att störa ut hans rutiner. Jag är missnöjd med min advokat. Vi har överklagat men inte fått prövning. Jag har sökt ensam vårdnad då jag är rädd för pappan och vill aldrig mer se honom. Vi har inte pratas vid sedan händelsen, jag vill inte höra hans röst. Vi har inte haft någon kontakt via mail/sms heller sedan vi sålt vårt gem boende. Jag känner mig maktlös och att ingen lyssnar. Jag är den enda som känner honom, ingen har frågat mig om hur han mår. Allt handlar bara om rätten till sitt barn för pappan. Nu är det dags för utredning umgänge, vårdnad etc. Jag känner mig så besviken och less, det handlar om barnet som jag tagit hand om från dag ett som jag känner väl men ingen och då menar jag ingen lyssnar. Hjälp mig någon att komma med tips inför vårdnad och umgänges utredningen på familjerätten. Någon?? Någon som vet någon bra advokat i GBG?

• Svar på tråden Utredning umgänge vårdnad
  • Anonym (Samma)

Jag är i samma situation. Jag har bildbevis för en skada i mitt underliv men det räcker inte som bevis. Min son är rädd för att sin pappa ska bli arg. Dottern vill inte träffa pappa men tvingas då han har rätt till umgänge.

• Anonym (Hjälp)

Fy fan jag blir så trött. Har du fått någon hjälp eller gehör? Åh så är lagen barns rätt till föräldrar. Det är sjukt att alla man pratar med säger att det är tvärt om. Har du gått via tingsrätt? Har du vårdnaden? Har du varit med om en utredning?

Anonym (Samma) skrev 2013-11-19 22:06:30 följande:
    Jag är i samma situation. Jag har bildbevis för en skada i mitt underliv men det räcker inte som bevis. Min son är rädd för att sin pappa ska bli arg. Dottern vill inte träffa pappa men tvingas då han har rätt till umgänge.

• Anonym (misstag)

Ditt största misstag är att du tror att du blir kvitt pappan om du får ensam vårdnad. Det är inte alls så. Du kommer att behöva lämna över barnet till honom, främja barnets umgänge med honom osv. Kan du inte det så är risken stor att pappan vinner.

• Anonym (Samma)

Ja det är utredning och jag väntar på hur domen blir. Jag har alltid haft egen vårdnad då jag inte skrev på papperna om gemensam då han redan när jag var gravid i tredje månaden slog mig. jag ber till gudarna att det inte blir gemensam vårdnad för då kommer jag troligen inte se mina underbara barn något mer då han sticker till sitt land med dom då.

Han vill ha egen vårdnad men han har inte pratat med barnen på ett år. inte förrenns umgänget började så har han hört av sig men mest om andra saker än hur barnen mår.  

• Anonym (Samma)

I mitt fall så känns det som att det är mera pappans behov av att träffa barnen inte tvärtom. Barnen vill inte åka och träffa honom. Pojken är rädd och flickan bryr sig pappan inte om. Inte konstigt att hon inte vill träffa honom. Han har aldrig lekt med barnen. Pappan har bara skrikit och bråkat. Skäller på barnen om dom är trötta  och inte är tillräckligt snabba på med kläder eller dylikt.  Då är barnen nu 3 och 5 år.

• Anonym (Hjälp)

Han har inte ens sökt vårdnaden! Han motsäger sig dock att jag ska ha ensam vårdnad. Min advokat säger att man kan få det då det råder sån stor konflikt att det drabbar barnet. Det finns ingen kontakt alls med pappan så jag hoppas på det. Jag kommer aldrig vilja möta mannen själv mer och jag hoppas jag slipper det. Han har endast sökt varannan helg och sommar och ferier. Jag håller tummarna för att det går bra för dig! Hur gick det intrimistiskt?

• Anonym (insatt)
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-11-19 22:19:21 följande:
    Fy fan jag blir så trött. Har du fått någon hjälp eller gehör? Åh så är lagen barns rätt till föräldrar. Det är sjukt att alla man pratar med säger att det är tvärt om. Har du gått via tingsrätt? Har du vårdnaden? Har du varit med om en utredning?
    I en utredning måste det göras en riskbedömning ang våld och barnets ev utsatthet i det.
    I lagen sägs klart o tydligt att barns rätt till trygghet i umgänget är viktigare än barnets rätt till kontakt med båda föräldrarna! Den prioriteringen gäller sedan 2006!!
Svar på tråden Utredning umgänge vårdnad