• MikaelaKarespang

Hur fungerar månadslön ?

Hej !

Jag fick reda på idag att jag fick mitt första jobb på heltid och fast månadslön.
    Detta är inom restaurang, HRF avtal som gäller.
    Men jag har som sagt aldrig haft månadslön förut, undrar därför hur den betalas ut.
    Min sambo berättade igår att det han jobbar i juni får han alltså i juni. Är det så för alla/är det vanligast?
    Jag kommer att börja mitt jobb i mitten av december, kommer jag att få en halv månadslön i december då ?

Jätte tacksam för svar från er kära medlemmar på FL ! Glad 

• Svar på tråden Hur fungerar månadslön ?
  • sportpappa

Det vanligaste är att man får månadens lön samma månad som arbetet utförs och sedan justeras den lönen på nästa månad för om man varit sjuk, ledig o.dyl.
    Huruvida du får hel eller halv lön i december får du fråga arbetsgivaren om. Ett tredje alternativ är att du inte får någon lön i december och istället får du 1,5 lön i januari.

• Stork

Exakt så är det. Tror tyvärr att du kommer att få den halva månaden i månaden efter för att det är för snabbt inpå och att det är en halvmånad... Se det så att du får en stor lön nästa månad :)

• Bestemor

Jag jobbar också inom restaurang. Du borde inte få lön i december. Många ställen betalar ut lön i slutet på månaden 27. Löneperioden hos oss räknas från 15 till 14 varje månad och betalas ut 27. Det måste finnas tid till att räkna ut ob och liknade.

• MikaelaKarespang

Åh, tack för era svar ! Jag ska råga arbetsgivaren nästa gång jag pratar med honom, skulle bara vara roligt och få veta om det blir några julklappar i år eller inte.
    Tack så mycket ! :) 

• MikaelaKarespang

Åh tack så mycket! Känns otroligt spännande och roligt. Jag har varit arbetslös i 9 månader så det känns helt otroligt att få gå från det till heltid -bara sådär! :D Tack och trevlig helg! :)

minst skrev 2013-11-22 00:08:57 följande:
    Grattis till jobbet!

Svar på tråden Hur fungerar månadslön ?