• Anonym (Abort?)

Hjälp, ska jag verkligen göra en abort?

Efter nästan en veckas försök fick jag nu tag på abortmottagningen. Först och främst om någon verkligen vill göra abort varför ska det vara så svårt att få tag i dom på mottagningen? Illa. Jag fick en tid nästa vecka. Hjälp! Jag är så otroligt nervös. Detta är min fjärde graviditet. Jag har aldrig gjort abort eller fått missfall. Jag vet inte om jag vill/kan göra en abort. Min man vill inte ha fler barn. Vi båda hade oskyddad sex (jag bad honom att avbryta, han "fuskade") och nu står vi här.. Gravida! Våran yngsta är snart 6 månader. Det kommer kanske skilja 13-14 månader på barnen om vi behåller. Jag är osäker på hur långt gången jag är men förmodligen i v 6-7 kanske. Jag har redan sagt till min man att jag vägrar skrapning/operation. Om möjligheten till medicinsk abort finns, om jag inte är så långt gången då ska jag överväga en abort. Eller? Jag vill egentligen inte, men jag vill inte förstöra våran relation heller. Hur vet man vad som är rätt beslut? Jag ska prata med min man ikväll för att se vart han står om jag inte kan göra en abort. Svärmor lät inte negativ, hon förstod mig och mina tankar. Hon sa att han kommer älska barnet men att det bästa vore att vi är överrens. Och så är det ju. Men vems vilja väger mest om vi inte kan komma överrens?

• Svar på tråden Hjälp, ska jag verkligen göra en abort?
  • Anonym (ditt val)

Om ni inte kan komma överens är det ju din vilja som väger mest eftersom det är du som är gravid eller gör abort. Han kan aldrig tvinga dig till något av det.
    Ett avbrutet samlag (med fusk) får man ta ansvar för - man som kvinna.
    Hör med honom hur han ställer sig till att behålla, och tänk över er situation i övrigt. Har ni råd? Plats? Hur kommer de andra barnen påverkas? Vill du göra detta även om det innebär skilsmässa?
    Svåra funderingar, men viktiga.
    I de flesta fall fungerar det så att när man väl bestämt sig för att behålla så löser man de problem som uppstår.

• Anonym (Förstår)

Jag befann mig i samma situation förra året. Som 40 årig itrodde jag aldrig att jag skulle behöva göra en abort ..Men men. Jag tänkte så här, mitt pske klarade inte av att ha ett barn just nu, jag kommer knappt kunna ta hand om barnet jag har och mitt förhållande hade inte klarat av det. Jag blev så nervous och rädd och verkligen visste inte om jag skulle genomföra detta. Jag tåg kontakt med en kurator på kvinno kliniken och fick samtal. Som tur är hade jag en kompis som har 3 barn som genomgick samma sak året innan som hjälpte.. Jag var i vecka 5 när jag tog reda på att jag var gravid. Jag fick en tid vecka 6. Jag var rädd att jag skulle ångra mig och tänker på det hela tiden. Jag fick ta en abort pille och allt gick bra. Jag tänker knappt på det idag och har aldrig ångrat mig. Jag känner mig lättnad att jag gjörde aborten annars hade jag gått under och den familj jag har hade lidat rejallt.

• Anonym (gravid)

Tror svärmor har rätt. Väljer du att behålla kommer nog din man så småningom bli nyfiken på denna nya bebis och älska den redan innan den kommer ut. Självklart går det ju inte att säga säkert hur det kommer bli men att göra en abort mot sin vilja tycker jag verkar helt fruktansvärt. Livet blir inte alltid som man planerat men jag tror inte du kommer ångra dig om du behåller detta barn. 

Jag är själv gravid och skulle aldrig kunna tänka mig en abort eftersom jag är övertygad om att det redan börjat ett liv därinne och jag känner att det måste va värt att kämpa för.   

• Anonym (Förstår)

Förlåt läste inte ditt inlägg så bra innan, har en liten som klättrar på mig. Om du inte vill så ska du inte gör en abort, då finns det en risk att du ångrar dig och det kommer blir jobbigt för ert förhållande. Håller med gravid som skrev att din man kommer att bli nyfiken och älskar barnet. Lycka till ikväll !

• Miss Skywalker
    Anonym (Abort?) skrev 2013-11-20 10:20:25 följande:
    Efter nästan en veckas försök fick jag nu tag på abortmottagningen. Först och främst om någon verkligen vill göra abort varför ska det vara så svårt att få tag i dom på mottagningen? Illa. Jag fick en tid nästa vecka. Hjälp! Jag är så otroligt nervös. Detta är min fjärde graviditet. Jag har aldrig gjort abort eller fått missfall. Jag vet inte om jag vill/kan göra en abort. Min man vill inte ha fler barn. Vi båda hade oskyddad sex (jag bad honom att avbryta, han "fuskade") och nu står vi här.. Gravida! Våran yngsta är snart 6 månader. Det kommer kanske skilja 13-14 månader på barnen om vi behåller. Jag är osäker på hur långt gången jag är men förmodligen i v 6-7 kanske. Jag har redan sagt till min man att jag vägrar skrapning/operation. Om möjligheten till medicinsk abort finns, om jag inte är så långt gången då ska jag överväga en abort. Eller? Jag vill egentligen inte, men jag vill inte förstöra våran relation heller. Hur vet man vad som är rätt beslut? Jag ska prata med min man ikväll för att se vart han står om jag inte kan göra en abort. Svärmor lät inte negativ, hon förstod mig och mina tankar. Hon sa att han kommer älska barnet men att det bästa vore att vi är överrens. Och så är det ju. Men vems vilja väger mest om vi inte kan komma överrens?
    Ärligt! Såna här trådar börjar göra mig trött. Tycker du på riktigt att DU förstör eran relation om du inte gör ngt mot din vilja? Du bad honom att avbryta men han gjorde inte det. Tycker du att det är rimligt av honom att sen kräva att du gör abort, som du får leva med? 
  • Anonym (Abort?)
    Miss Skywalker skrev 2013-11-20 14:02:41 följande:
    Ärligt! Såna här trådar börjar göra mig trött. Tycker du på riktigt att DU förstör eran relation om du inte gör ngt mot din vilja? Du bad honom att avbryta men han gjorde inte det. Tycker du att det är rimligt av honom att sen kräva att du gör abort, som du får leva med? 

Du kan få bli hur trött du vill, det är frivilligt att läsa och frivilligt att svara. Han har inte krävt att jag ska göra abort men han säger att han inte vill ha fler barn.
  • Anonym (Abort?)

Jag har aldrig behövt stå inför detta beslut tidigare så det är inte konstigt enligt mig att jag är kluven och har många tankar kring det?

• Miss Skywalker
    Anonym (Abort?) skrev 2013-11-20 18:24:54 följande:

Du kan få bli hur trött du vill, det är frivilligt att läsa och frivilligt att svara. Han har inte krävt att jag ska göra abort men han säger att han inte vill ha fler barn.
    Det jag menar är att kvinnor så ofta gör abort för mannens skull, mot sin egen vilja och trots att han inte brytt sig om p-medel, för att de tycker "synd" om honom som blir pappa "mot sin vilja"..
  • Miss Skywalker
    Anonym (Abort?) skrev 2013-11-20 20:57:34 följande:
    Jag har aldrig behövt stå inför detta beslut tidigare så det är inte konstigt enligt mig att jag är kluven och har många tankar kring det?
    Abort är en valmöjlighet till för kvinnan. Men istället har det blivit ett post medel för slappa män. Många kvinnor mår dåligt och får psykiska problem efter en abort. Inte så konstigt när det ofta inte är deras egna beslut utan ngt de känner sig tvingade till.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Abort?) skrev 2013-11-20 10:20:25 följande:
     Men vems vilja väger mest om vi inte kan komma överrens?
    Svaret är din och ingen annans än din. Du måste gå igenom den med allt vad det innebär och du måste leva med det för resten av ditt liv..
Svar på tråden Hjälp, ska jag verkligen göra en abort?