• behöver sova

4 månaders problem med nattsömn

Hei,

Har tidigare inte haft några problem med min sons nattsömn men nu har nått skett. Nu vaknar han och inte vill somna om, han gnäller men är inte ledsen bara missnöjd. Det har hållt på i en vecka nu och det börjar bli jobbigt att inte få sova i längre stunder.

När han vaknar får han mat men kommer inte till ro, han krånglar vid bröstet och blir arg. han verkar bara vilja sitta i knät och se sig runt i mörkret, somnar efter en stund men vaknar när jag lägger ner honom i hans säng eller i våran säng.

Vad kan det bero på? är det en utvecklingsfas så jag bara ska stå ut eller finns det något jag skulle kunna prova att ändra på? Kan han behöva mer mat?

Tacksam för alla tips och råd.. 

• Svar på tråden 4 månaders problem med nattsömn
  • Natulcien

Har du provat att liggamma och sen ligga kvar bredvid så slipper du alla de där momenten att lyfta upp, sitta, lägga ner etc..?

• behöver sova

Jag har liggammat sen start och det har funderat bra men nu verkar det som om han blir störd av mig, men han vill inte ligga i vaggan heller. Där ligger han och gnäller och efter en stund börjar han gråta. 
    Sitter han halvliggandes i mitt knä så är han nöjd och somnar som regel av sig själv efter en stund.

Kanske mjölken som börjar ta slut men ersättningen är han heller inte intresserad av.

Inte lätt att få dom små nöjda.. 

• Annastalknapp

Det där är jättevanligt runt 4 månader. De börjar upptäcka omvärlden och att de har en egen vilja. Min dotter skulle absolut inte äta dagtid för det hade hon inte tid med, istället ammade vi ikapp på nätterna och hon skulle tutta ungefär två gånger i timmen ( jag var halvdöd i ca en veckas tid.)

Nu börjar det äntligen hå över och hon sover ordentligt med 3-4 matpauser nattetid. (Hon är nu 5,5 månad).

Så ta det lugnt och försök härda ut, det går över. Och vill du fortsätta amma så fortsätt traggla. Går du över på ersättning så strular du till det med din egen produktion och hamnar i en ond cirkel. Lycka till!

Svar på tråden 4 månaders problem med nattsömn