• LilleSkutt

Jag vill köpa häst, men...

Jag antar att det finns en hel del "hästtjejer/killar" här inne som kan hjälpa mig att fundera...

Vi ska flytta till en gård i vår och min dröm är att få ha en häst. Vill bara säga att OM det blir så, så kommer jag se till att det finns fler hästar i stallet, så den blir inte ensam. Det är heller inte det första jag kommer att göra när vi flyttar, men jag vill ändå börja fundera redan nu !

Jag är en fd erfaren ryttare, har ridit i 10 år, varje helg. Det var inte på en riktig ridskola, utan genom en förening som kallas 4H. Vi hade 7-8 hästar och drev det stället genom frivillighet, inga direkt utbildade instruktörer, förutom han som ägde gården. Vi lärde varandra att rida skulle man kunna säga (äldre lärde yngre). Men det var ju då det! Nu har jag inte ridit särskilt mycket sedan -98. Då och då har jag varit på ridskola och ridit, men inte kontinuerligt. Red ett tag på en privat häst, men den såldes. Jag känner att det inte är riktigt min grej att rida på ridskola. Jag trivdes med att rida den privata hästen, men orkade inte leta någon ny när denne såldes.

Jag vill ha några djur på gården. Inga tidskrävande djur, utan endast höns, någon kanin och ev ett par grisar (eller något av dem). Jag älskar att hålla på med lantbruk, skulle det vara möjligt så skulle jag bli bonde på heltid .

Min dröm har alltid varit att ha en egen häst, som sagt. Men jag är rädd att det var för länge sedan jag var inne i det här med hästlivet. På ett vis vet jag ju vad jag ger mig in på, men samtidigt har jag ju aldrig haft hela ansvaret själv över en häst... Som person är jag impulsiv, men när det gäller sådana här saker blir jag så himla feg. Det känns så otroligt stort och mycket att skaffa häst. Jag kommer att arbeta heltid, min sambo arbetar heltid och det är det som jag funderar på mest, om jag kommer att ha tid?! Vi har också en flicka på 1,3 år. Jag har inga andra fritidssysselsättningar, förutom att jag tränar (tränade ) på gym. Men det väljer jag ju bort om jag köper häst.

Så vad tror ni? Har ni några tankar eller tips? Hur har ni det, ni som har häst?

LilleSkutt

• Svar på tråden Jag vill köpa häst, men...
  • wellah

hästar kräver tid och pengar.... fast det vet du nog redan ;) själv älskar jag hästar men skulle aldrig orka ha egen och absolut inte på egen gård, uppe varje dag året om kl 06.00 Nej tack liksom. Man blir himla bunden. Jag hade foderhäst med en vän, så nära eget ägande har jag kommit. Det passade mig (oss) bra då vi båda var ringrostiga och inte riktigt hade modet att köpa egen. Mitt förslag är att du först är medryttare/fodervärd och testar på ett tag för att se om intresset är så stort eller om det dalar. Ibland räcker det ju med att pyssla med sitt intresse på deltid. Äga egen häst är ju 3 timmar per dag ungefär.... har man på egen gård dessutom är det ju ännu mer som krävs. Min mamma hade häst då jag växte upp på våran gård, hon hann i princip aldrig med annat än skötsel av häst och gård, ridning var det aldrig tal om.... hon jobbade ju heltid dessutom... fick åka hem på luncherna för att fodra. Nu går ju det att lösa med tex lösdrift och bal.... men det är ju risk att hobbyn bara blir jobbig för att man inte hinner med det roliga med att ha häst.... jag tyckte det var optimalt att ha hästen på anläggning där man hade stalljour rätt sällan. Himla bekvämt och det fick en inte att tappa lusten eller det roliga med häst även om stora stall ibland tar musten ur en (alla vet ju hur hästmänniskor kan vara )

• LilleSkutt

wellah, det var JUST det där svaret jag var rädd att jag skulle få , men du har ju rätt iofs. Kanske ska tillägga att sambon är delaktig i själva jobbet på gården (hö och sådant kommer vi i så fall att köpa). Men att rida, rykta och mocka blir ju förstås mitt ansvar...

• Mika86

Hästar är väldigt tidskrävande o dyra.
    Det tar ju tid allt kan ska göra med de, ska man ut o rida så går ju lätt 1½ timme o sen ska man ju mocka o man ska fodra så det tar mer tid än vad man tror.

• Pontus05

Känner att jag måste få komma med ett lite mer positivt inlägg än tidigare. Jag har själv häst och en pojke på 4 månader. Hästen är inhyrd i ett stall med 5 hästar. Visst kostar de pengar och de kräver tid men det gör ju det mesta.
    Skötseln och motionen av hästen tar allt mellan 1-4 tim. Beroende på om hästen ska vila, longeras, tömköras eller ridas.
    Min häst är det näst bästa jag har trots kostnaden och att han tar tid. Jag är uppväxt på en gård, så varje sommar tar vi in hö så det ska räcka till familjens 5 hästar. Så jag vet hur mkt arbete man måste lägga ner på dessa djur.
    Hästen kommer även att skänka oerhört mkt glädje. Finns inget som är så avkopplande som att vara med sin häst!! Hos hästen laddar jag upp min energidepå för att klara av allt i min vardag!
    Sedan kan det vara en bra idé att börja med en foderhäst, som går att lämna tillbaka om man känner att man tagit vatten över huvudet.
    Lycka till!!

• bipsiebop

Vill oxå bidra med lite positiva vibbar i denna tråden

Föredrar att ha häst hemma istället för uppstallad. Hemma har jag full koll på vad som händer i "mitt" stall å kan sprida ut sysslorna över dagen.
    Har jag den uppstallad finns visserligen ofta möjligheten att hjälpa varandra lite ( sämre å krångligare ju större stall de är efter min erfarenhet ) ibland kan man ju betala extra för extra service. Men då blir det ofta väldigt långa pass i stallet eftersom man vill göra ifrån sig när man ändå är där. Man vill antagligen inte gärna åka ut flera ggr om dagen. Alltså tar det minst tre timmar varje gång om man ska hinna rida lite oxå.

Letar efter gård och längtar till den dag då jag har mitt egna stall......kommer inte att ha råd att skaffa häst förrän då känns det som, har inte råd att stalla upp ngn nu - o mammas stall e fullt..... den dan kan jag tillägga att jag kommer att ha full uppbackning av min man oxå. Han hjälper till med allt - å rider litegrann.

det som är negativt med att ha häst hemma är väl då att man blir mer låst, det är inte bara att hitta hästvakt om man ska bort en stund ( kan ibland avhjälpas genom att ha inhyrda)

• bipsiebop

skickade lite för tidigt
    Sen är det ju levande varelser å de ger så otroligt mkt tillbaka till en.

det kan vara bra att börja med en foderhäst alt en medryttarhäst ( svårt att få ha den hemma dock) för att känna efter hur mycket man orkar och om det blir som man tänkt sig. Har man kontrakt på 6 månader så hinner man känna efter hur mkt td det tar å om man tycker att det är värt det, sen är det fritt fram att lämna tillbaka om det skulle vara så. Köper du en häst står du där om du tröttnar, inte alltid så lätt att få en häst såld.

Att ha häst är inte bara en hobby, det blir lätt en livsstil
    du gör helt rätt i att tänka igenom noga hur du vill ha det.

Lycka till med planerna

• MyFine

Hej Skuttan!
    Tänkte jag kunde bidra med mina tankar oxå då! Ha häst är ju bland det bästa som finns, men det är ju som tidigare skrivet, enormt tidskrävande och kan kosta otroligt mycket pengar! Så jag skulle nog föreslå att du tar en häst på foder ett tag, för ev senare köp, o ser hur det går, hur mycket tid en häst tar samt att du då märker vad kostnaderna (tex skoning, avmaskning, vaccinering, ev. skador och inte att förglömma - alla prylar man måste skaffa..) blir En foderhäst kan man ju alltid lämna tillbaka, medans det kan bli svårare om du äger den själv.
    Sen om du har ett stall med flera platser så kan du ju alltid hyra in några fler hästar o på så vis få hjälp med alla stallsysslor så som in- och utsläpp, fodring osv..
    Vad det gäller ridningen så tror jag nog att det kommer att gå bra! Skaffa dig en lugn "läromästare" så löser det sig säkert! Vet ju inte vad du har för ambitioner, men jag antar att det är mest ut i skogen o så, o inte tävling som du har som mål?
    Sen kan man ju läsa sig till det mesta, om tex sjukdomar o sånt, så det tycker jag inte du ska oroa dig över!
    Så go for it girl!!!!! Hoppas du hittar dig en fin pålle!!
    Längtar oxå tills den dagen jag kan skaffa mig ett eget ställe där jag kan ha häst!

• LilleSkutt

Ja min tanke är ju i så fall att vi ska göra iordning en del av ladugården till ett stall och att vi ska ha några hästar inhyrda. Har en bästa vän som gärna vill ha häst också och hon har på skoj(?) sagt att hon vill ha den hos mig, eftersom hon inte bor på en gård. Men vi har inte pratat så mycket om det, eftersom det inte är aktuellt än på något år. Man vill ju börja med att få ordning inne i huset innan man drar på sig något mer ! Men som sagt, jag känner att jag måste börjar fundera igenom detta redan nu. Det underlättar ju om man har ett ev. hästköp i åtanke när man planerar renoveringar och sånt!

• zuzz

Hej, Har häst och ettårig son..köpte hästen mitt under graviditeten (min förra dog strax innan så sambon hoppades nog att jag skulle glömma hästarna när jag blev gravid..hahahaha)..
    Det har varit JÄTTEKÄMPIGT med graviditet/bebis och häst. Men med hjälp av en jäkla TJURSKALLIGHET/envishet hos mig, medryttare, fantastiska stallägare och vänner så har vi uthärdat. Nu är det stora problemet ekonomin..har henne helinackorderad då jag inte hinner dit mer än tre dagar i veckan..många pengar blir det när man är arbetslös och föräldraledig. Nu är pållan dräktig så jag pysslar mest och tar några turer i skogen.
    Utan hästen hade jag aldrig överlevt. Förutom sonen så är det den viktigaste varelsen i mitt liv..dofterna, skogsturerna och stallgemenskapen. Det är det som ger mig styrka att vara en bra mor.
    Givetvis skulle allt vara mkt enklare om man hade eget stall! Vi håller på att bygga hus och stall men jag kommer sakna stallkompisarna..

Kram Z

Svar på tråden Jag vill köpa häst, men...