Jag vill köpa häst, men...
Jag antar att det finns en hel del "hästtjejer/killar" här inne som kan hjälpa mig att fundera...
Vi ska flytta till en gård i vår och min dröm är att få ha en häst. Vill bara säga att OM det blir så, så kommer jag se till att det finns fler hästar i stallet, så den blir inte ensam. Det är heller inte det första jag kommer att göra när vi flyttar, men jag vill ändå börja fundera redan nu !
Jag är en fd erfaren ryttare, har ridit i 10 år, varje helg. Det var inte på en riktig ridskola, utan genom en förening som kallas 4H. Vi hade 7-8 hästar och drev det stället genom frivillighet, inga direkt utbildade instruktörer, förutom han som ägde gården. Vi lärde varandra att rida skulle man kunna säga (äldre lärde yngre). Men det var ju då det! Nu har jag inte ridit särskilt mycket sedan -98. Då och då har jag varit på ridskola och ridit, men inte kontinuerligt. Red ett tag på en privat häst, men den såldes. Jag känner att det inte är riktigt min grej att rida på ridskola. Jag trivdes med att rida den privata hästen, men orkade inte leta någon ny när denne såldes.
Jag vill ha några djur på gården. Inga tidskrävande djur, utan endast höns, någon kanin och ev ett par grisar (eller något av dem). Jag älskar att hålla på med lantbruk, skulle det vara möjligt så skulle jag bli bonde på heltid .
Min dröm har alltid varit att ha en egen häst, som sagt. Men jag är rädd att det var för länge sedan jag var inne i det här med hästlivet. På ett vis vet jag ju vad jag ger mig in på, men samtidigt har jag ju aldrig haft hela ansvaret själv över en häst... Som person är jag impulsiv, men när det gäller sådana här saker blir jag så himla feg. Det känns så otroligt stort och mycket att skaffa häst. Jag kommer att arbeta heltid, min sambo arbetar heltid och det är det som jag funderar på mest, om jag kommer att ha tid?! Vi har också en flicka på 1,3 år. Jag har inga andra fritidssysselsättningar, förutom att jag tränar (tränade ) på gym. Men det väljer jag ju bort om jag köper häst.
Så vad tror ni? Har ni några tankar eller tips? Hur har ni det, ni som har häst?
LilleSkutt