• greywolf

Rullstolsburen nytt krav för 100% sjukskrivning för gravida?

Hej alla,

Är gravid i v. 36+5 och var idag till läkaren på mödravården för att utöka min deltidssjukskrivning till heltid (har varit sjukskriven på halvtid sedan vecka 34+0).
    Sura otrevliga läkaren sa då att det är helt meningslöst att hon skriver ett intyg eftersom att FK nu har skärpta krav på att bevilja 100% sjukskrivning för gravida (osäker på om det bara var för gravida eller generellt - det senare vore ju rent galet!) och att det  nya kravet är att man ska gå på kryckor eller vara rullstolsburen.

???

Herregud, så var det inte för 3.5 år sedan när jag blev sjukskriven sista veckorna med mitt första barn. Läkaren skrev intyg, FK beviljade utan omsvep.

Jag frågade då läkaren av ren nyfikenhet om hon visste hur man motiverade de nya skärpta kraven, eftersom att man som gravid naturligtvis kan ha nedsatt arbetsförmåga utan att behöva sitta i rullstol. Hon sa då både 2 och 3 gånger att hon bara förmedlade informationen och att hon inte var den som betalade ut några pengar.
    (den sortens idiotkommentar irriterar mig enormt, varför skulle jag ens tro att en läkare betalar ut sjukpenning när man redan har fastslagit i samma samtal att det är FK som har de nya skärpta kraven?)

Så, min fråga till er är - känner ni till detta? Någon som har egenupplevd erfarenhet av detta och fått avslag pga det nya kravet? Eller finns det kanske någon som nyligt har fått beviljad 100%-ig sjukpenning trots detta?

Ringde och frågade FK direkt efter mötet med läkaren och den kundcentermedarbetaren kände inte till detta, sa bara att handläggaren gör en bedömning och att det som alltid är individuellt hur en handäggare bedömer jämfört med en annan. Och då fick jag läsa innantill det papper läkaren hade som informerade om dessa nya krav..

• Svar på tråden Rullstolsburen nytt krav för 100% sjukskrivning för gravida?
  • puss

Man kan väl ofta jobba fast man sitter i rullstol.

• LinneaJosie

Jag tror att din läkare yrar. Det vore inte okej att bedöma gravidas arbetsförmåga efter annan måttstock än andras. Byt läkare.

• älskarlivet81

Jag var sjukskriven på 100% från vecka 29 men borde egentligen blivit det tidigare. Det min läkare sa var att praxis är att man ska ha det så illa att man har kryckor eller rullstol för att vara "säker" på att få det beviljat men att man kan få det beviljat ändå.

Jag var sjukskriven på deltid från vecka 15 med andra barnet och hade inga problem med fk.

• greywolf
    puss skrev 2013-11-20 13:28:32 följande:
    Man kan väl ofta jobba fast man sitter i rullstol.
    jamen visst är det så, gravid eller icke-gravid.
    ja galet konstigt krav är det iallafall.
  • greywolf
    älskarlivet81 skrev 2013-11-20 13:32:23 följande:
    Jag var sjukskriven på 100% från vecka 29 men borde egentligen blivit det tidigare. Det min läkare sa var att praxis är att man ska ha det så illa att man har kryckor eller rullstol för att vara "säker" på att få det beviljat men att man kan få det beviljat ändå.

Jag var sjukskriven på deltid från vecka 15 med andra barnet och hade inga problem med fk.
    ok intressant att veta, då är det nog som LinneaJosie säger, läkaren yrar.
    blev så upprörd bara, och irriterad på hennes dumförklarande attityd mot mig.

jag sätter mitt hopp till en bra handläggare på FK helt enkelt, och hoppas att jag inte behöver komma i kontakt med samma läkare igen innan barnet kommer....

tack alla för svar!
  • älskarlivet81
    greywolf skrev 2013-11-20 13:34:44 följande:
    ok intressant att veta, då är det nog som LinneaJosie säger, läkaren yrar.
    blev så upprörd bara, och irriterad på hennes dumförklarande attityd mot mig.

jag sätter mitt hopp till en bra handläggare på FK helt enkelt, och hoppas att jag inte behöver komma i kontakt med samma läkare igen innan barnet kommer....

tack alla för svar!
    Det är dessutom inte läkaren som ska ta ställning till sådant utan tycker läkaren att en heltidssjukskrivning är motiverat så är det det som gäller oavsett vad Fk beslutar sen..

• greywolf
    älskarlivet81 skrev 2013-11-20 13:35:48 följande:
    Det är dessutom inte läkaren som ska ta ställning till sådant utan tycker läkaren att en heltidssjukskrivning är motiverat så är det det som gäller oavsett vad Fk beslutar sen..

absolut, det är ju inte läkaren som beslutar om sjukpenning utan hen gör bara ett utlåtande utifrån sin yrkesexpertis, som FK sedan får beakta när de beslutar om eventuell sjukpenning.

just den här läkaren var nog inte så vidare professionell. hon sa till mig "jag kan inte gärna skriva att du är rullstolsburen för att du ska få sjukpenning när du inte är det"

sådant är så konstigt för mig, varför utgå ifrån att jag vill att du ska ljuga? det är ganska förolämpande, och borde inte ens behöva nämnas eftersom att de självklart inte kan säga något annat i läkarintyget än vad de själva kan se och konstatera utifrån patientens egna berättelse och en eventuell undersökning av patienten.
  • puss
    greywolf skrev 2013-11-20 13:33:04 följande:
    jamen visst är det så, gravid eller icke-gravid.
    ja galet konstigt krav är det iallafall.

ja, det verkar ju helstört.
    *puss puss puss puss*
  • pluppan

Min läkare sa samma sak, att det är nya direktiv från fk. 75% går bra men för tex foglossning så krävs rullstol eller dyl för 100%

• älskarlivet81

Min handläggare på fk sa att det inte riktigt stämmer utan att de även ser till vad man har för yrke och möjlighet till omplacering.

pluppan skrev 2013-12-04 08:19:45 följande:
    Min läkare sa samma sak, att det är nya direktiv från fk. 75% går bra men för tex foglossning så krävs rullstol eller dyl för 100%

• greywolf
    älskarlivet81 skrev 2013-12-04 08:44:36 följande:
    Min handläggare på fk sa att det inte riktigt stämmer utan att de även ser till vad man har för yrke och möjlighet till omplacering.
    Verkar vara lite oklart vad som gäller, jag har ännu inte fått beslut i mitt pågående ärende så det visar sig väl så småningom. Däremot har den handläggare jag talat med på FK sagt att en sådan regel INTE finns, och att det är en individuell bedömning som handläggaren gör, men att 100% sjukskrivning kan vara svårt att lbi beviljad.  Svårt men inte omöjligt (även utan att vara rullstolsburen)

Ska uppdatera här när beslutet kommit!
  • älskarlivet81

Det man kan tänka på är att försöka jobba deltid först och sen utöka sjukskrivningen efterhand. Tror att det då är lättare att få igenom sjukskrivningen då.

greywolf skrev 2013-12-04 09:22:29 följande:
    Verkar vara lite oklart vad som gäller, jag har ännu inte fått beslut i mitt pågående ärende så det visar sig väl så småningom. Däremot har den handläggare jag talat med på FK sagt att en sådan regel INTE finns, och att det är en individuell bedömning som handläggaren gör, men att 100% sjukskrivning kan vara svårt att lbi beviljad.  Svårt men inte omöjligt (även utan att vara rullstolsburen)

Ska uppdatera här när beslutet kommit!

• greywolf
    älskarlivet81 skrev 2013-12-04 09:24:16 följande:
    Det man kan tänka på är att försöka jobba deltid först och sen utöka sjukskrivningen efterhand. Tror att det då är lättare att få igenom sjukskrivningen då.
    Så blev det för mig nu, jag gick ner på halvtid i början av Nov för att sedan utöka till heltid i slutet av Nov. Men igår fick jag hem brev från FK om att de har begärt kompletterande uppgifter av läkaren - ett förtydligande om hur mitt tillstånd har förvärrats sedan halvtidssjukskrivningen. Så det kanske egentligen är ett bra tecken, att de vill ha bättre underlag för att kunna fatta beslut.

Synd bara att man träffade två olika läkare vid dessa sjukskrivningstillfällen, och att den senare var en idiot (som för övrigt har fått väldigt dåliga omdömen när man googlar hennes namn på doktorsguiden eller vad det heter)
  • greywolf

Tänkte bara uppdatera lite kort. Nu har jag fått beslut i ärendet och fått både deltids och heltidssjukskrivningen beviljad. Handläggaren ville visserligen ha lite kompletterande uppgifter till läkarintyget som var lite fattigt formulerat men en annan läkare skrev ett nytt och då var det inga problem!

Svar på tråden Rullstolsburen nytt krav för 100% sjukskrivning för gravida?