Rullstolsburen nytt krav för 100% sjukskrivning för gravida?
Hej alla,
Är gravid i v. 36+5 och var idag till läkaren på mödravården för att utöka min deltidssjukskrivning till heltid (har varit sjukskriven på halvtid sedan vecka 34+0).
Sura otrevliga läkaren sa då att det är helt meningslöst att hon skriver ett intyg eftersom att FK nu har skärpta krav på att bevilja 100% sjukskrivning för gravida (osäker på om det bara var för gravida eller generellt - det senare vore ju rent galet!) och att det nya kravet är att man ska gå på kryckor eller vara rullstolsburen.
???
Herregud, så var det inte för 3.5 år sedan när jag blev sjukskriven sista veckorna med mitt första barn. Läkaren skrev intyg, FK beviljade utan omsvep.
Jag frågade då läkaren av ren nyfikenhet om hon visste hur man motiverade de nya skärpta kraven, eftersom att man som gravid naturligtvis kan ha nedsatt arbetsförmåga utan att behöva sitta i rullstol. Hon sa då både 2 och 3 gånger att hon bara förmedlade informationen och att hon inte var den som betalade ut några pengar.
(den sortens idiotkommentar irriterar mig enormt, varför skulle jag ens tro att en läkare betalar ut sjukpenning när man redan har fastslagit i samma samtal att det är FK som har de nya skärpta kraven?)
Så, min fråga till er är - känner ni till detta? Någon som har egenupplevd erfarenhet av detta och fått avslag pga det nya kravet? Eller finns det kanske någon som nyligt har fått beviljad 100%-ig sjukpenning trots detta?
Ringde och frågade FK direkt efter mötet med läkaren och den kundcentermedarbetaren kände inte till detta, sa bara att handläggaren gör en bedömning och att det som alltid är individuellt hur en handäggare bedömer jämfört med en annan. Och då fick jag läsa innantill det papper läkaren hade som informerade om dessa nya krav..