• Mamma i hjärtat

    GALET!! Åkrarna gödslas med p-piller

    Har ni läst artikeln i Aftonbladet om ”Åkrarna gödslas med p-piller”??!!
    Enligt organisationen ”Ren åker, ren mat” sprider slammet hormoner motsvarande 5 000 ­p-piller per hektar – totalt 300 000 på en medelstor gård.
    Verkar ju helt galet!
    Här är artikeln: www.aftonbladet.se/nyheter/article17864805.ab

  • Svar på tråden GALET!! Åkrarna gödslas med p-piller
  • Kajsa75

    Det är ju helt sjuuukt!! Får panik. Man kan ju verkligen itne ha koll på vad det är man stoppar i sig och ger sina barn... hur mkt man än försöker :(

  • loveit

    alltså.... SHIT!

    Det här finns i slammet som sprids står det:


     Lugnande medel  Sömnmedel  Antidepressiva medel  Antipsykotiska medel  Ångestdämpande medel  Smärtlindrande medel  Lugnande medel  Narkosmedel  Antibiotika  Antibiotika  Campylobacter coli (magsjukebakterie)  Campylobacter jejuni (magsjukebakterier)  Listeria  Bromerade flamskyddsmedel  Flourföreningar  Triklosan•Progesteron  Etynylöstradiol  BisfenolA  Silver  Phantolide (hormonstörande)  Aluminium  Arsenik Ogräsbekämpningsmedel  PAH-föreningar(cancerframkallande) Ftalater(hormonstörande)  Betablockerare  Bekämpningsmedel  Kadmium  Dioxiner  Blodtryckssänkande medel  Bakteriedödande läkemedel  Kobolt  Krom  Koppar  Förbjudet insektsbekämpningsmedel  Antiinflammatoriska läkemedel  Formalin  Kvicksilver Källor: Statens veterinärmedicinska anstalt, Naturvårdsverket, Svenska Miljöinstitutet.
  • Rådjur

    Alltså ... jag saknar ord.

    Vad fan ska man äta numera ?!?!?!

    Den där skiten hamnar ju antagligen i vad som växer på åkrarna.....

  • Tissetass

    Ska börja odla grönsaker och spannmål hemma i trädgården tror jag... Det borde man iaf kunna äta, hoppas jag.

  • Dina08

    Jag tror att det stod något om att ekologisk odling inte har det här, men jag kan ha fel. Det är hursomhelst hemskt!

  • pmb

    Ekologiska odlingar får INTE sprida slam så ekologiskt = slipper en massa skit.

    Det är otäckt sånt här, jag har vetat om det i flera år men fattar liksom inte hur det kan va lagligt. Det är ju sånt här EU borde va bra för, att få bort? Men nej, pengarna väger tyngre. Alltid.

Svar på tråden GALET!! Åkrarna gödslas med p-piller