• Anonym (Alkohol)

Alkohol efter leveroperation / under cellgifter

Hejsan, opererades för ungefär 5 månader sen och tänkte ta nån öl med en kompis i början av nästa månad, har kollat och de är ungefär 5 dagar efter cellgiftkuren.
    Läkaren sa till mig att ja helst skulle vänta 3-6 månader, men själv tyckte han att ja aldrig ens skulle smaka på alkohol igen, vilket ja tycker är lite väl överdrivet. 
    Har än så länge haft fina levervärden,  allt ser bra ut rättare sagt. 
    Skulle man kunna unna sig nån öl? 

mvh 

• Svar på tråden Alkohol efter leveroperation / under cellgifter
  • Birgitta2

Va? Jag har själv gått igenom en lång cellgiftsbehandling. De rekommenderade inte att jag drack alkohol samma dag jag fick cellgifterna men sen gick det bra. Dock bara 1-2 glas vin. Inte en flaska . Cellgifterna gör att levern får arbeta ganska hårt.

Jag tycker gott du kan unna dig en öl eller ett glas vin. Även om det bara gått fem dagar.

• Anonym (Alkohol)
    Hannah76 skrev 2013-11-20 14:58:36 följande:
    Nej det tycker jag inte. Varför gå emot läkarens rekommendationer??
    Han rekommenderade ju 3-6 månader, och inne på 5e månaden nu så hade lite funderingar bara. 
  • Anonym (bvc-tant)

Skulle avråda från alkoholintag. Låt levern läka!

• Anonym (Alkohol)
    Birgitta2 skrev 2013-11-20 15:05:07 följande:
    Va? Jag har själv gått igenom en lång cellgiftsbehandling. De rekommenderade inte att jag drack alkohol samma dag jag fick cellgifterna men sen gick det bra. Dock bara 1-2 glas vin. Inte en flaska . Cellgifterna gör att levern får arbeta ganska hårt.

Jag tycker gott du kan unna dig en öl eller ett glas vin. Även om det bara gått fem dagar.
    Inte pratat så jättemycket ang alkohol efter cellgifter med onkologen men står på mina papper att helst inge alkohol 2-3 dagar efter behandlingen, eller 2 dagar före :) 
    Lite orolig över att levern inte ska må så jättebra, men enligt läkaren ja har hemma i min stad så ska den fungera ungefär lika bra som en vanlig lever nu, alla läkare säger olika så man blir ju tokig Obestämd 
  • Birgitta2
    Anonym (Alkohol) skrev 2013-11-20 15:10:55 följande:
    Inte pratat så jättemycket ang alkohol efter cellgifter med onkologen men står på mina papper att helst inge alkohol 2-3 dagar efter behandlingen, eller 2 dagar före :) 
    Lite orolig över att levern inte ska må så jättebra, men enligt läkaren ja har hemma i min stad så ska den fungera ungefär lika bra som en vanlig lever nu, alla läkare säger olika så man blir ju tokig Obestämd 
    Man SKA vara försiktig. Gå på din egen känsla. Det är bara du och dina egna läkare som kan bestämma det. Det är ju inte meningen heller att livet ska bli grått och trist. Om en enda öl kan förgylla livet så ta den. Annars får det bli cola eller annat alkoholfritt
  • Anonym (???)

Jag förstår inte, är det så svårt att avstå alkohol?

• Anonym (Alkohol)
    Maria 434 skrev 2013-11-20 15:11:33 följande:
    Var det pga alkohol du fick operera levern från början?
    Nej, levercancer
  • Anonym (Alkohol)
    Anonym (???) skrev 2013-11-20 15:12:56 följande:
    Jag förstår inte, är det så svårt att avstå alkohol?
    Nej, men vad gör de om man frågar? 
  • Anonym (!)

Men om du så gärna vill dricka alkohol, gör det då? Men då ska du inte gnälla sen om det skadar din lever. Eller ställa dig i en organdonationskö.

• Anonym (Alkohol)
    Birgitta2 skrev 2013-11-20 15:12:42 följande:
    Man SKA vara försiktig. Gå på din egen känsla. Det är bara du och dina egna läkare som kan bestämma det. Det är ju inte meningen heller att livet ska bli grått och trist. Om en enda öl kan förgylla livet så ta den. Annars får det bli cola eller annat alkoholfritt
    Försiktig har ja varit så mycket ja kan! Knappt vågat ta mig en värktablett när huvudvärken vart där Glad 
  • Anonym (Alkohol)
    Anonym (!) skrev 2013-11-20 15:18:26 följande:
    Men om du så gärna vill dricka alkohol, gör det då? Men då ska du inte gnälla sen om det skadar din lever. Eller ställa dig i en organdonationskö.
    De va värst, trodde inte min tråd såg ut som ett stort rop på hjälp.. Tråden var lite i syfte på att höra med fler folk som kanske opererats sig och hur de var för dom, men formulera mig lite fel kanske.. Vill inte framstå som en alkis direkt Förvånad 
  • Birgitta2
    Anonym (Alkohol) skrev 2013-11-20 15:23:04 följande:
    De va värst, trodde inte min tråd såg ut som ett stort rop på hjälp.. Tråden var lite i syfte på att höra med fler folk som kanske opererats sig och hur de var för dom, men formulera mig lite fel kanske.. Vill inte framstå som en alkis direkt Förvånad 
    Jag opererades inte för levercancer, så du är i ett värre läge än jag. DIn lever har opererats och får dessutom agera reningsverk för cellgifterna. Självklart ska man vara försiktig. Din läkare sa 3-6 månader, det har gått fem, och det är fem dagar sen du fick cellgifterna. En öl kommer inte skada din lever. JAG hade gjort det, men begriper att du är lite tveksam. Men ta inte tre öl eller fem öl, utan stanna vid en.
  • Anonym (Alkohol)
    Birgitta2 skrev 2013-11-20 15:35:20 följande:
    Jag opererades inte för levercancer, så du är i ett värre läge än jag. DIn lever har opererats och får dessutom agera reningsverk för cellgifterna. Självklart ska man vara försiktig. Din läkare sa 3-6 månader, det har gått fem, och det är fem dagar sen du fick cellgifterna. En öl kommer inte skada din lever. JAG hade gjort det, men begriper att du är lite tveksam. Men ta inte tre öl eller fem öl, utan stanna vid en.
    Ja, en öl var de enda ja hade i tankarna, inte halva systembolaget som verka vissa anta Glad
  • Anonym (84)

Är levervärderna bra så hade jag med gott samvete kunnat tagit en öl. Inte sprit, inte flera öl. /leverop.

Svar på tråden Alkohol efter leveroperation / under cellgifter