Hur länge hade ni smärta efter missfall?
Sitter här och funderar på hur länge man ska ha ont efter ett missfall... Hur upplevde ni? Det känns också som att "behandlingen" varierar från person till person, vissa får tabletter, vissa skrapas. Jag har inte fått någotdera utan bara fått informationen att kroppen hanterar det här själv.
I fredags vid lunch upptäckte jag att jag hade börjat blöda. Jag kände samtidigt att jag hade lite ont i högra sidan och valde att ringa 1177. Åk omedelbart till akuten var svaret jag fick. Väl på sjukhuset gjorde läkaren en gynundersökning på mig där hon förklarade att jag blödde en del inifrån. Ultraljudet kom därefter. Hon tittade länge, länge och berättade sedan att hon inte såg något foster utan enbart moderkaka och fosterhinna. Hon förklarade att vi skulle få åka hem, att kroppen hade satt igång processen av sig själv och att de inte skulle göra något mer. Att blödningen troligen avtar om en vecka. "Ta två alvedon om du får ont" var beskedet vi fick innan vi gick.
På lördagen vaknade jag och mådde rätt okej. Blödde, hade lite mensliknande smärtor men ändå ok. Det blev dock värre under eftermiddagen och på kvällen låg jag och kved av smärta. Nu i efterhand förstår jag att det var sammandragningar jag kände som bara blev värre och värre. Till slut gjorde det så ont att jag ringde till gyn och pratade med dem. De förklarade att det jag upplevde var missfallet. Om jag ville kunde jag åka in och bli inlagd och få smärtstillande intravenöst men att de inte skulle göra något mer utan att kroppen skulle sköta sitt. Efter någon timme när jag satt på toaletten och kved kom det ut en klump, som jag förmodar var moderkakan (?). Efter det blev det lite lugnare och gjorde inte lika ont.
Nästföljande dagarna har jag mått rätt okej på dagen men framåt eftermiddagen har smärtan tilltagit. Det känns krampaktigt som en rejäl rejäl mensvärk. Det har inte varit lika ont som under lördagen men ändå så pass mycket att jag inte riktigt klarar av att göra så mycket. Jag tycker mig se att när smärtan kommer börjar jag också blöda mer.
Under fredagen sa läkaren att jag inte behövde göra något återbesök men jag ringde ändå på måndagen och sa att jag hade ont. Jag fick komma in igår och de gjorde UL. Läkaren sa att fosterhinnan och moderkakan var borta men att vävnaden fortfarande var förtjockad (eller något liknande) så att jag skulle blöda ett tag till, 1-2 veckor gissade hon. Läkaren bokade in ytterligare ett besök nästa vecka för ytterligare ett UL. Jag fick citadon att ta om smärtan blev för jobbig.
Nu sitter jag här och funderar på hur länge till det ska kännas så här? Vad är "normalt"? Hur upplevde ni? Har ni någon uppfattning om varför vissa får tabletter andra blir skrapade och några görs det ingenting med? Mycket frågor kanske... Hoppas någon kan ge något svar!