• Anonym (nöten)

Hur känsliga är nötallergiker för kyssar?

Jag spanar lite på en kille i min umgängeskrets. MEN han är nötallergikeroch jag äter pga kostråd nötter dagligen. Han har vid tillfälle sagt att han tål en liten mängd nötter, men jag kan ju inte gärna (i nuläget) fråga honom om jag behöver typ hoppa över mellanmålet den dag jag tar första steget. Eller ska jag skippa chansen om jag ätit nötter inom säg, 5 timmar, när chansen kommer? För att sitta på akuten är ju lite stämningsdödare...

• Svar på tråden Hur känsliga är nötallergiker för kyssar?
  • LillGris

Det beror ju helt på hur allergisk han är. Min kille är nötallergiker men kan kyssa mig om jag ätit nötter en timma tidigare, däremot måste jag borsta tänderna jättenoga om jag ätit ägg för det blir han jättedålig av om vi så bara pussas.

Vissa nötallergiker kan ju typ inte vara i samma rum som nån som tittade på en nöt på bild två dagar tidigare liksom. Jag tycker du ska fråga honom för det är, som du säger, en stämningsdödare att åka till akuten med nån som inte kan andas. Eftersom han tål en liten mängd nötter borde det inte vara några problem om du sköljer munnen efter att ha ätit nötter men jag vet inte, jag hade inte velat chansa.

• LoLs pappa

Som sagt beror helt på hur allergisk han är.
    Samt dagsform.
    Är själv fisk skaldjur och kycklingallergiker. 
    KAn ej lukta på eller ta i ngt av det.

Så om en tjej äter det så ett antal timmar väntar jag då, 3 minst.
    Blir så sjuk dålig så det är ej värt att chansa. 

• Anonym (nöten)

Han klarar av att man (många) sitter brevid och äter nötter. Klarar även tillräckligt för att "provsmaka" misstänkta nötter (det visade sig vara krossad brun maräng ) men just i liten mängd.

• LoLs pappa
    Anonym (nöten) skrev 2013-11-20 20:13:15 följande:
    Han klarar av att man (många) sitter brevid och äter nötter. Klarar även tillräckligt för att "provsmaka" misstänkta nötter (det visade sig vara krossad brun maräng ) men just i liten mängd.
    Då är det nog ingen fara.
  • sextiotalist

Det är olika, min brors sambo är så allergisk så hon känner direkt om min bror ätit nötter under dagen

• kamomillmilla

Måste du äta nötter den dagen du planerar på att ta första steget? Ingen här kan säga om det kommer gå bra eller inte, det är som sagt väldigt olika. Själv hade jag inte kunnat.

William 2011-02-08
  • Anonym (lite allergisk)
    Anonym (nöten) skrev 2013-11-20 20:13:15 följande:

Då är han nog ungefär lika känslig som jag är. Jag låter bli att pussa sambon en liten stund (kanske en kvart eller så) efter att han ätit nötter, men jag vet inte om det egentligen är nödvändigt. Det känns dock bäst att ta det försiktigt. Tål han solrosfrön? Pumpafrön? Mandel? I så fall kanske du kan äta det till mellanmål istället.
  • Anonym (nöten)
    kamomillmilla skrev 2013-11-20 20:31:54 följande:
    Måste du äta nötter den dagen du planerar på att ta första steget? Ingen här kan säga om det kommer gå bra eller inte, det är som sagt väldigt olika. Själv hade jag inte kunnat.
    Saken är ju att jag inte har något "planerat" utan kommer köra på känsla, och det kan hända att en kyss inte blir första steget, men jag är nu en sån person som gillar att vara beredd på alla eventualiteter. Så att bara utesluta det en dag blir svårt men om vi tex ska på samma fest kommer jag givetvis undvika nötter den dagen
    Anonym (lite allergisk) skrev 2013-11-20 20:45:56 följande:

Då är han nog ungefär lika känslig som jag är. Jag låter bli att pussa sambon en liten stund (kanske en kvart eller så) efter att han ätit nötter, men jag vet inte om det egentligen är nödvändigt. Det känns dock bäst att ta det försiktigt. Tål han solrosfrön? Pumpafrön? Mandel? I så fall kanske du kan äta det till mellanmål istället.
    Jag tror han tål frön men undviker mandel.

• kamomillmilla
    Anonym (nöten) skrev 2013-11-21 17:28:48 följande:
    Saken är ju att jag inte har något "planerat" utan kommer köra på känsla, och det kan hända att en kyss inte blir första steget, men jag är nu en sån person som gillar att vara beredd på alla eventualiteter. Så att bara utesluta det en dag blir svårt men om vi tex ska på samma fest kommer jag givetvis undvika nötter den dagen

Jag tror han tål frön men undviker mandel.

Annars kan du bara fråga lite fint, och säga att det är intressant eftersom du själv inte är allergiker och fråga honom just hur allergisk han är. Fråga lite skämtsamt om han klarar av att kyssas med någon som ätit nötter samma dag om du inte vill han ska få reda på att du är intresserad av honom Glad
    William 2011-02-08
  • Anonym (nöten)
    kamomillmilla skrev 2013-11-21 17:51:41 följande:
    Annars kan du bara fråga lite fint, och säga att det är intressant eftersom du själv inte är allergiker och fråga honom just hur allergisk han är. Fråga lite skämtsamt om han klarar av att kyssas med någon som ätit nötter samma dag om du inte vill han ska få reda på att du är intresserad av honom
    William 2011-02-08

Pga hur vår relation ser ut, skulle en sån fråga vara väldigt avslöjande... Han vet dessutom att jag har viss insikt i allergier pga nära släkting med just nötallergi, men den personen kan inte svara på frågor om sin allergi av olika orsaker.
  • kamomillmilla
    Anonym (nöten) skrev 2013-11-23 07:56:50 följande:

Pga hur vår relation ser ut, skulle en sån fråga vara väldigt avslöjande... Han vet dessutom att jag har viss insikt i allergier pga nära släkting med just nötallergi, men den personen kan inte svara på frågor om sin allergi av olika orsaker.
    Hm.. Sen får du ju tänka på att han kanske vill ta första steget, eller planerar på att göra det. Vet han inte om att nötter ingår i din kost dagligen så kanske det blir tokigt när han väl bestämmer sig för att ta steget. Kanske är lättare för dig att byta ut det mellanmålet till ett annat en tid?
    William 2011-02-08
  • Anonym (nöten)
    kamomillmilla skrev 2013-11-23 14:10:40 följande:
    Hm.. Sen får du ju tänka på att han kanske vill ta första steget, eller planerar på att göra det. Vet han inte om att nötter ingår i din kost dagligen så kanske det blir tokigt när han väl bestämmer sig för att ta steget. Kanske är lättare för dig att byta ut det mellanmålet till ett annat en tid?
    William 2011-02-08

Han vet att jag äter nötter, och det är inte troligt att han tar första steget så som omständigheterna ser ut just nu. Jag kan givetvis inte veta, men av erfarenhet så är han för blyg/försiktig för sådant nykter, och just nu finns inga fester som båda ska på inplanerade.
Svar på tråden Hur känsliga är nötallergiker för kyssar?