• Anonym (Aspergare)

Vad kan man få för stöd hos habiliteringen?

Jag är 22 år och har Aspergers syndrom. Jag har inga jättesvårigheter, min diagnos märks inte utifrån sett, men jag känner mig lite vilsen inombords. Jag gör mig till lite hela tiden för att verka normal känns det som. Ibland har jag svårt att kunna strukturera upp vardagen med.

Har hört talas om habiliteringen lite vagt, såpass att jag vet att det finns - men har ingen aning om vad man kan få för stöd där? Hur kommer man ens i kontakt med dem? Känner att de skulle kunna vara ett alternativ för att eventuellt reda ut lite knutar i mitt liv... 

• Svar på tråden Vad kan man få för stöd hos habiliteringen?
  • roffe

Du kan säkert ringa, borde finnas telefonnummer på landstingets hemsida. 

Har du inte haft kontakt med dom innan? Jag gör utredning just nu, och det är på just Habiliteringen. Kanske är olika i olika landsting =)

Man kan få prata med psykologer och arbetsterapeuter vet jag, och få hjälp t ex att schemalägga saker man behöver, man kan få kalender osv.

Dock var jag tvungen att bli remitterad dit så man kanske måste gå genom vanliga psykiatriska mottagningen.  

Ring och fråga imorgon :) 

• Anonym (Aspergare)
    roffe skrev 2013-11-20 22:17:36 följande:
    Du kan säkert ringa, borde finnas telefonnummer på landstingets hemsida. 

Har du inte haft kontakt med dom innan? Jag gör utredning just nu, och det är på just Habiliteringen. Kanske är olika i olika landsting =)

Man kan få prata med psykologer och arbetsterapeuter vet jag, och få hjälp t ex att schemalägga saker man behöver, man kan få kalender osv.

Dock var jag tvungen att bli remitterad dit så man kanske måste gå genom vanliga psykiatriska mottagningen.  

Ring och fråga imorgon :) 
    Jag har ångest inför just telefonsamtal, så är inte jättesugen på det faktiskt...

Jag har inte haft någon kontakt med dem alls. Jag känner någon som varit där någon gång, men då bara för filmvisning... Min utredning gjordes hos BUP hos ett annat landsting när jag var 13 år.

Jag går till en vanlig psykmottagning veckovis för KBT. Jag kanske kan fråga psykologen där hur man skulle kunna komma i kontakt med dem hos habiliteringen? Är dock osäker kring det eftersom hen själv ett flertal gånger uttryckt att hen tyckt det varit konstigt att jag gått till en vanlig psykmottagning och inte en anpassad (eftersom de där inte har någon vidare koll på NPF-diagnoser)... 
  • Anonym (ella)

men du har du inte haft någon kontakt med ungdoms hab?
    vuxenhab har inte lika mycket resurser som barnhab men det finns psykolger  och kuratorer att ta hjälp av.
    Du kan ringa sjukvårdsväxeln och bli kopplad till habiliteringen. lycka till vännen

• roffe
    Anonym (Aspergare) skrev 2013-11-20 22:21:00 följande:
    Jag har ångest inför just telefonsamtal, så är inte jättesugen på det faktiskt...

Jag har inte haft någon kontakt med dem alls. Jag känner någon som varit där någon gång, men då bara för filmvisning... Min utredning gjordes hos BUP hos ett annat landsting när jag var 13 år.

Jag går till en vanlig psykmottagning veckovis för KBT. Jag kanske kan fråga psykologen där hur man skulle kunna komma i kontakt med dem hos habiliteringen? Är dock osäker kring det eftersom hen själv ett flertal gånger uttryckt att hen tyckt det varit konstigt att jag gått till en vanlig psykmottagning och inte en anpassad (eftersom de där inte har någon vidare koll på NPF-diagnoser)... 
    Jo men dom kan ju skicka dig vidare, det ska nog gå =)   Dom vet nog ändå vad deras kollegor arbetar med och hur man gör för att få en kontakt.
    Jag har oxå svårt att ringa, så jag brukar be dom skicka ett brev hem eller be dom ringa mig istället :) 
  • Anonym (Aspergare)
    Anonym (ella) skrev 2013-11-20 22:22:02 följande:
    men du har du inte haft någon kontakt med ungdoms hab?
    vuxenhab har inte lika mycket resurser som barnhab men det finns psykolger  och kuratorer att ta hjälp av.
    Du kan ringa sjukvårdsväxeln och bli kopplad till habiliteringen. lycka till vännen
    Nej. Jag har inte haft någon kontakt med någon habilitering alls. BUP och sedan vuxenpsyk. Undviker, som sagt, att ringa samtal eftersom det känns väldigt ångestfyllt, men tack ändå.
    roffe skrev 2013-11-20 22:27:15 följande:
    Jo men dom kan ju skicka dig vidare, det ska nog gå =)   Dom vet nog ändå vad deras kollegor arbetar med och hur man gör för att få en kontakt.
    Jag har oxå svårt att ringa, så jag brukar be dom skicka ett brev hem eller be dom ringa mig istället :) 
    Okej! Men då ska jag nog prata med psykologen. Träffar hen redan imorgon... Ska bara se till att komma ihåg det...
    Haha. Jag klarar inte ens av att bli uppringd. Jag SMS:ar, skriver brev eller mejlar. Ibland blir det lite tråkigt när något som hade kunnat ta 20 min kan ta 2 veckor, men det funkar bäst så för mig ändå.
  • Lindsey Egot the only one

Habilitering har en uppsjö av hjälpmedel som kan vara bra verktyg i vardagen. Helst om man behöver strukturera upp vardagen så man får rutin. En bra sak är att fråga efter en veckokalender. Varje dag har en specifik färg där man lägger in sina aktiviteter så man ser dom hemma. Ibland kan det vara svårt att ha det i en almanacka där man inte ser dom. Sedan rekommenderar jag dig att gå med i någon förening där man kan dela erfarenheter med varann.

• Anonym (Aspergare)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-20 22:38:03 följande:
    Habilitering har en uppsjö av hjälpmedel som kan vara bra verktyg i vardagen. Helst om man behöver strukturera upp vardagen så man får rutin. En bra sak är att fråga efter en veckokalender. Varje dag har en specifik färg där man lägger in sina aktiviteter så man ser dom hemma. Ibland kan det vara svårt att ha det i en almanacka där man inte ser dom. Sedan rekommenderar jag dig att gå med i någon förening där man kan dela erfarenheter med varann.
    Tack för svaret! Färgglad almanacka låter som något för mig. Jag skriver ned en massa saker i min, sedan lägger jag den i ett hörn längst inne i min lägenhet och kollar inte på den fören nästa gång jag ska skriva ned något. Hade varit mer effektivt om jag kanske klistrat på en magnet och satt upp på kylskåpet (helgpyssel, kanske?).
    Förening låter dock dötrist. Jag är generellt sätt skeptiskt till mänsklig kontakt och vill inte träffa fler än de jag redan har i min närhet. Dela erfarenheter vet jag inte vad jag skulle ha för nytta av. Jag gör inget särskilt om dagarna. Dessutom är jag rätt ensam om att ogilla dem människor jag måste imitera för att passa in (i alla fall enligt min erfarenhet).
  • Lady Paraplyh

Googla habilitering och orten där du bor så borde du få upp nummer/adress och dylikt. Kan du gå dit tror du? Du kan du prata med någon i receptionen direkt, eller så mejlar du/skriver du ett brev. Du måste ha en kopia på utredningen då du kallas till ditt första möte.

På första mötet får du träffa en kurator och en psykolog, de är ett infosamtal där de berättar vilka resurser de har och vad de kan hjälpa till med och du får berätta om dina problem.

På habiliteringen finns psykologer, kuratorer, dietister, sjukgymnaser och arbetsteraputer.

• Lindsey Egot the only one

Veckodagarna har alltid dessa färger

Måndag - grön

Tisdag - blå

Onsdag -vit

Torsdag - brun

Fredag - gul

Lördag - rosa

Söndag - röd

Du kan göra en själv och sedan köpa prostitution lappar i samma färg eller köpa vita och måla runtom med veckodagsfärgen.

• Little Ms Chatterbox
    Anonym (Aspergare) skrev 2013-11-20 22:21:00 följande:
    Kolla på ditt landstings hemsida om ni har Mina Vårdkontakter.
    Logga in där.
    Du kan behöva Bank-Id.
    Lägg till HAB-mottagningen till dina kontakter och sen skickar du ett meddelande om att du vill bli kontaktad, antingen genom meddelande där på Mina Vårdkontakter eller uppringd på telefonen. Man kan t.o.m. lägga till de dagar eller tider som man absolut inte vill bli uppringd.

De på HAB är vanan med att en del inte vill prata i telefonen. 

På HAB finns det massor med bra kontakter, arbetsterapeut, kurator, psykolog osv... De ordnar träffar, work-shops för jämnåriga, Mitt landsting har tex ett "kök" så man kan gå dit och lära sig laga mat, planerar sin vardag, tvättrutiner och sånt. De finns information om bra föreläsningar, meddelanden från Attention-Riks, produktblad på nya hjälpmedel osv.

På HAB kan man få hjälp med att prova ut Bolltäcke, få timmstockar, planeringstavlor, dataprogram om man behöver det osv.  
Svar på tråden Vad kan man få för stöd hos habiliteringen?