• zooägaren

vad göra med nötytterfilé ?

har tinat en nötytterfilé och vill ha tips på vad för smaskigt jag kan göra med den?

glöggmarinad? kan det vara något? vad mer än glögg i marinaden då? och vad för glögg?

Eller ölmarinad?

eller något annat?

Tipsa mig :)          

• Svar på tråden vad göra med nötytterfilé ?
  • amia01

Nötytterfilé???? När slutade det heta ryggbiff???

Nåja, av biff kan man göra lite olika saker beroende på kvalitet. Själv tycker jag bäst om att steka den i tjocka skivor, stekt enligt tycke och smak, minimalt med kryddor, och istället variera tillbehören.

Alternativt är att helsteka/helgrilla den, vilket också blir jättebra, men tar lite mer tid, och går inte att anpassa tillagningstiden för allas smak.

Marinad/stekar mm är också ok, men lite mer krävande tillagning. Med marinaden riskerar man att missa köttets egen smak - om det är bra kött då förstås...Sedan är det lite av "slöseri" att använda en bra biff till sådant, där funkar ju innanlår eller rostbiff lika bra.

• MammaBella
    amia01 skrev 2013-11-21 09:08:43 följande:
    Nötytterfilé???? När slutade det heta ryggbiff???

Nåja, av biff kan man göra lite olika saker beroende på kvalitet. Själv tycker jag bäst om att steka den i tjocka skivor, stekt enligt tycke och smak, minimalt med kryddor, och istället variera tillbehören.

Alternativt är att helsteka/helgrilla den, vilket också blir jättebra, men tar lite mer tid, och går inte att anpassa tillagningstiden för allas smak.

Marinad/stekar mm är också ok, men lite mer krävande tillagning. Med marinaden riskerar man att missa köttets egen smak - om det är bra kött då förstås...Sedan är det lite av "slöseri" att använda en bra biff till sådant, där funkar ju innanlår eller rostbiff lika bra.

Har väl inte slutat hetat ryggbiff så mycket som att man har styckat köttet på ett annat sätt och oftast mörat det...
  • amia01
    MammaBella skrev 2013-11-21 13:49:45 följande:
    Har väl inte slutat hetat ryggbiff så mycket som att man har styckat köttet på ett annat sätt och oftast mörat det...
    Hur skiljer sig styckningen mellan hel ryggbiff och nötytterfilé?
    Och möra kött gör man väl bäst genom hängmörning, med samma resultat för såväl biff som ytterfilé?
    För mig är det bara taskig marknadsföring, där tillverkarna hoppas på att okunniga konsumenter ska tycka att filé låter lyxigare än biff.
  • zooägaren

ingen som försökt få det att låta mer lyxigt. Köttet är köpt av en vän med egna djur :)

Det är verkligen underligt här på familjeliv, jag har aldrig varit med om ett forum där det är så mycket off topic som här.

Känns som att man kan fråga "är himlen blå?" och få svaret "JULTOMTEN!!"  helt osammanhängande...       

skriver från mobil och styckesindelning fungerar ej...
  • MammaBella

Ytterfilen är biffen delad på längden utan kappa och ben medans ryggbiff är med kappa och ofta skuren i skivor.

Svar på tråden vad göra med nötytterfilé ?