• Anonym (trött)

klumpkänsla i halsen

Jag har detta märkliga "klumpkänsla i halsen" som det inte verkar finnas någon som helst bot för. Jag har haft det många gånger och det är lika jobbigt varje gång. Av och till i minst 15 års tid har jag fått dras med detta och ingen läkare (har nog sökt 5-6 ggr, senast igår) har lyckats hjälpa mig med detta mycket obehagliga tillstånd.

Är nu mest ute efter fler som känner/känt som jag och förhoppningsvis t o m hittat någon bot på eländet. Ska därför försöka förklara ingående vad det är.

Det känns alltså som att jag har någonting, en stor bit morot eller liknande, som satt sig fast i halsen. Jag känner att jag vill harkla mig hela tiden men gör jag det blir symtomen värre, klumpen växer. Den sitter i höjd med struphuvudet och kan flytta sig från högra till vänstra sidan. Ibland känns det mer på höger och ibland tvärtom.
    Symptomen är värst på eftermiddagen/kvällen, på morgonen då jag vaknar kan jag känna mig nästan helt ok. Frampå dagen börjar det då med att klumpen känns, jag vill gärna svälja något för att känna att jag kan och för att det just för stunden känns lite bättre.
    Fram på kvällen börjar det värka i halsen och jag kan känna som att jag får kramp. Detta sprider sig sedan över nacken och ger huvudvärk (har nu haft nästan konstant huvudvärk i två veckor). Även neråt bröstet och ryggen är det smärtsamt och det känns även ut i armarna.

Varje dag har jag det såhär och undrar hysteriskt vad det är? Enligt läkare är det stress och en produkt av att jag inte mår toppen i övrigt men jag vägrar tro att det är psykosomatiskt. Jag känner att det är någonting i halsen.

Tips någon?

Kan tillägga att jag äter Levaxin och B12 

• Svar på tråden klumpkänsla i halsen
  • Anonym (liknande)

Usch, det är inte roligt. Jag har något liknande fast det går inte ut i armarna och blir inte sämre på kvällen.

Har inte sökt hjälp hos läkare eftersom det känns som att precis det skulle hända som du beskriver: ingen riktig diagnos eller förklaring. Får ganska mycket ångest av det och är rädd för att det ska vara ngt allvarligt. Kan det vara någon slags inflammation?

Vilka typer av undersökningar har läkarna gjort på dig? 

• Anonym (trött)

Ja du , dom tittar i halsen och klämmer och känner på den. Ibland har jag fått ett litet glas med vatten att svälja i små klunkar medan han hela tiden känner på halsen.... resultat? nada! Det finns inget som går att känna på utsidan tydligen. 

Jag tänker att vad det nu än är så är det kanske inte så stort. Det är ju ett känsligt ställe så minsta lilla kanske känns stort?

Igår fick jag dock lära mig något jag inte hört tidigare och det är att det finns ett medicinskt namn på det "globus" eller "globus-känsla". Men allt i mina googlingar på detta pekar åt hypokondri/depressions-hållet.

Äter du levaxin?

• Anonym (trött)
    Felizia skrev 2013-11-20 23:39:38 följande:
    Stress. Utmattning. Ångest - något sådant är vad det är.
    Jo, det är ju det man får höra hos läkare men jag tror inte på det. Jag är varken stressad, utmattad eller har ångest men jag blir ju sänkt av det här.
  • Anonym (liknande)

Nej, jag äter inte levaxin. Inser nu att det finns där på morgonen, men att det inte känns lika mycket som på kvällen. Struphuvudet känns ömt och kanske är det svullet - vet inte hur det ska vara i vanliga fall? Det är två saker till som jag inte vet om det hänger ihop med det här:

1. Återkommande infektioner då jag tappar rösten.  Tappar även rösten ibland om jag larvat mig för mycket med barnen (pratat löjligt och så).
    2. Måste äta jättelångsamt. Annars blir det som en värk som slår till och tårar stiger upp i ögonen.  

Om dessa symptom bara skulle bero på ångest så blir jag enormt lättad. Ångest är ju inte farligt...

• Anonym (trött)

Nä ångest är inte farligt men samtidigt väldigt svårt att göra nånting åt. Och jag har haft ångest i annan form och tycker inte det rimmar så bra med det här.

Jag har tänkt att det skulle kunna vara så att jag har bråck eller en ficka på matstrupen och att det då, kanske när man har en infektion och är lite svullen överallt, fastnar mat där. Det du berättar om att du måste äta långsamt tycker jag definitivt låter som nåt med matstrupen. Stämbanden däremot sitter ju i luftstrupen (?!) så det att du tappar rösten låter som nåt annat.

Skumt det här. Jobbigt med åkommor man inte blir klok på. 

• Anonym (liknande)
    Anonym (trött) skrev 2013-11-21 12:00:54 följande:
    Jag har tänkt att det skulle kunna vara så att jag har bråck eller en ficka på matstrupen och att det då, kanske när man har en infektion och är lite svullen överallt, fastnar mat där. Det du berättar om att du måste äta långsamt tycker jag definitivt låter som nåt med matstrupen. Stämbanden däremot sitter ju i luftstrupen (?!) så det att du tappar rösten låter som nåt annat.
    Tack för input! Det stämmer ju att det borde vara helt olika saker. Jag har dessutom problem med spända nackmuskler, så hela området känns som ett enda stort kaos. 

Bråck låter kanske mer troligt än ficka? Om det skulle fastna mat så borde andedräkten bli fruktansvärd.

• PrinsessanLeia

Tror på stress, jag får liknande vid stress. Ibland får jag så stela käkar att jag knapptbkan prata och svalget känns smalt som ett sugrör

• Anonym (samma här!)

Hej TS!
    Jag hade samma under ungefär ett års tid. Det försvann lika plötsligt som det kom.
    Personligen tror jag att det har med någon "muskelknuta" eller liknande att göra! När jag kände av det första gången satt jag och åt och trodde att maten hade fastnat i halsen. jag testade att dricka vatten och att äta knäckebröd men ingenting hjälpte naturligtvis. Läkaren kunde ingenting göra så jag lärde mig att leva med det. Jobbigt! Precis som du säger blir man sjukt trött.
    I mitt fall var det nog kopplat till en ganska stressig vardag. Jag tror att jag råkade spänna mig på ett olyckligt sätt eller att något "hoppade snett".
    Hoppas du blir av med det hyfsat snart!

• Felizia

Jag trodde också att det var något fysiskt fel. Länge... Men fick klarlagt av klok läkare att så är det inte. Att inse det är en viktig del i att kunna må bättre.

• Little Ms Chatterbox

Vid problem med reflux kan man få n obehagskänsla i halsen. Reflux är dåligt stängd övre magmun så det kommer upp magsyra som retar i matstrupen. 
    Reflux kan lätt lindras med Omeprazol. Finns receptfritt på apoteket. Testa det några veckor och om det hjälper så be läkaren om recept. Det går att kolla upp om det är reflux, gastroskopi men enklast är uteslutningsmetoden, testa Omoprazol och se vad som händer.

Har man kollat upp så du inte har några knutor på stämbanden?
    Levaxin har jag för mig att det är för sköldkörtel. Har någon duktig läkare inom just det kollat upp så det inte har med sköldkörteln att göra? Om du inte litar på din läkare på VC så ta reda på vem som är bäst i ditt närområde och skriv en egenremiss till den läkaren istället. 

• Anonym (trött)

Tack alla för go input! Allihop!

Jag pratade med min läkare igår och beskrev alla olika symtom jag har, det är några till som jag inte kommit till här (gränslöst trött, fryser alltid (går med mössa inne), klarar max 3 min på min crosstrainer sen är jag helt färdig...) och han blev förbryllad och skickade mig till lab för att lämna alla tester som går att lämna, typ. Så nu får jag vänta och se vad det är som spökar, eller om det inte är nåt. Då får jag dra täcket över huvet och inse att jag är en gammal hypokondriker och stå ut med det. Hahaha 

• mamaleona

Klumpkänslan - som ni beskriver - hade jag också över 2 år och konstaterades struma (sköldkörtelns tillväxt utan påverkan på hormonbalansen). Genom ultraljud samt finnålsbiopsi fick jag diagnosen. Behövdes inte operation om inte besvären blev värre. Ett år senare hade den dock vuxit o opererades för ca ett år sedan. Den var rätt stor, 5x8cm, o hela högra delen togs bort. Behöver inte medicin pga halva e kvar samt hormonvärdena normala. Nu dock harkelproblem HELA TIDEN, och det är minsann lika irriterande, har inte varit o visat mig. Misstänker nån slags ficka inne i halsen där deet samlas slem för harklar jag mig inte har jag om en stund ordentligt med slem där.

• Theresemingert

Jag kände liknande förut! Gick över när jag åt antidepressiva för ångest!

Trodde dock inte att jag hade något sånt problem fören jag började förstå att mina oförklarliga (många) symtom inte hade någon annan grund!

När jag ätit medicinen i ca 1 månad så försvann allting så smått och 6 mån senare var allt som de ska!

• Anonym (trött)

Har nu fått reda på att det jag har är en zenkerdivertikel i matstrupen. Den har gett mig obehag i minst femton år och ska nu opereras bort.

Alltså: inte depression, inte utmattning, inte ångest.... precis som jag alltid trott var det något högst fysiskt.

Lönar sig att kolla upp OCH att lita på sin magkänsla. Önskar bara att jag hade gjort det tidigare.

• memilla68

Hej! Har haft klumpkänsla i halsen några månader nu. Har gjort sväljningsröntgen som var bra. Nu har jag gjort ultraljud av sköldkörteln och den visade en 6 mm stor förändring. Vet inte vad som kommer att hända nu. Har samma symptom ännu. Hoppas det blir finnålspunktion (kommer nog inte att bli lugn förrän det är gjort).

• Anonym (Anonym)

Hej, vet att tråden är gammal men försöker ändå... Har precis ja nästan exakt så som TS beskriver. Är såååå trött på detta . Morgonen är ok men kvällen jättejobbig. Fick du veta vad det var TS? Får snart söka men är så rädd.. Berätta gärna om du fick ngt svar.

• mamaleona

ts hade svarat här vad hon hade - divertikel. Se ovan. Misstänker jag har samma.

• toussaint

Har haft likadant tidigare. Doktorn konstaterade att det inte satt något i halsen, utan trodde att det var magsyra som kommit upp och retat  och gett inflammation i matstrupen. Tog Omeprazol morgon och kväll ett tag och klumpkänslan försvann. Nu har jag fått det igen och har precis börjat med Omeprazol, hoppas att det går bort den här gången också. Tror på doktorns diagnos för jag har slapp magmun och har ofta halsbränna..

• BandAnna

TS, det kan vara stress, sura uppstötningar eller rösttrötthet om jag får gissa fritt. Framförallt känns rösttrötthet sådär och då kan det vara bra att gå till röstpedagog. 

Svar på tråden klumpkänsla i halsen