• Veronlca

Hysterisk slickande överallt!

Hej Min hund Nellie på 4 år började i natt att slicka helt hysteriskt på allt runtomkring henne som golv,väggar,sängen,soffan,garderoben,hundsängen ja i princip allt hon kom åt, o allt detta i panik i princip, sprang runt från sak till sak så gav henne ett grisarna för att hon skulle hålla sig på en o samma plats o sköta sitt hysteriska slickande nu typ 20 min senare har hon slutat slicka o vilar, hon har inte spytt o hennes nos e kall o blöt o hon vickar på svansen när man pratar med henne, så vad beror detta på? Hon brukar aldrig bete sig så här... Blev lite orolig väldigt tacksam för svar!!!! Mvh Veronica

• Svar på tråden Hysterisk slickande överallt!
  • Gizmo

Troligen stressbeteende. Fått för lite mental och fysisk träning? Skendräktig?

• NollSjuTjugo

Jag hade en hund med magkatarr för några år sen. Hon kunde göra så där ibland. Ibland kräktes hon även lite vitt skum, under sina slickattacker. Veterinären kunde inte säga med säkerhet att det hysteriska slickandet berodde på det men vi misstänkte det.. Jag tyckte ofta jag kunde se ett samband mellan stress och hennes slickande men ibland gjorde hon det utan vara speciellt uppstressad, dock blev hon ju stressad av själva slickandet.

• NollSjuTjugo

Glömde skriva att hon fick medicin mot magkatarren och mådde bättre. Slickandet försvann aldrig helt men "attackerna" kom betydligt glesare..bara nån enstaka gång med flera månader emellan. Min oprofessionella teori är typ att när min hund mådde illa/var påverkad från magen så visste hon inte riktigt vad hon skulle göra och började slicka hysteriskt, precis som din, på golv, väggar, möbler ja allt. Hon betedde sig liksom väldigt stressat och man såg på henne att nånting obehagligt pågick..om slickandet verkligen hjälpte, det vet jag inte? Men ofta lugnade hon ner sig inom nån halvtimme.
    Jag tror inte det är nån fara med din hund eftersom hon verkar normal nu, men fortsätter slickattackerna så kanske du ska ringa en veterinär..

Svar på tråden Hysterisk slickande överallt!