• Anonym (Fia)

sjukskrivning med buktande disk

Som rubriken...har fått buktande disk konstaterat i ländryggen efter ååååratal av ryggont, låsningar etc etc. Har nu fått ett vikariat inom äldreomsorgen t.om februari. Har ringt och sjukanmält mig idag för det går ej längre med min rygg! Är en tickande bomb. Räcker att jag gör något enkelt så hugger det till i ryggen, inte kul! Rörelserna i och med jobbet nu gör ej ryggen bättre, snarare sämre. Jag vet att min rygg håller sig någorlunda bra då jag rör mig och är rörlig men detta går ej längre! Väntar bara på att det ska smälla till ordentligt då jag drar av nån stödstrumpa eller då jag bäddat ca 10 sängar, eller stödjer "Märta" då hon ska förflytta sig.

Har bestämt mig att gå till läkare så fort som möjligt för att prata om mitt problem. Någon som har erfarenhet och vet om man kan bli sjukskriven och rek att ej jobba inom detta då det ej går pga ryggproblem? Seriösa svar tack. 

• Svar på tråden sjukskrivning med buktande disk
  • Anonym (?)

Vem har konstaterat att du har en buktande disk och vad har du fått för hjälp? Sjukskrivning är sällan att rekommendera utan stöd och en kraftinsats på ryggträning brukar hjälpa.

• Anonym (Fia)

Jag gjorde magnetröntgen i september och har buktande disk  nivån L4-L5. Känner att jag måste göra något nu då jobba med äldreomsorg ej går..tyvärr. Har program från sjukgymnast jag kör med och försöker hålla mig så rörlig jag kan men detta är ohållbart..går några dagar sen är jag hemma för ryggen igen! Kan ej gå såhär tills februari. Få se om jag får tid idag hos läkare så vet jag mer sedan..

• Anonym (?)
    Anonym (Fia) skrev 2013-11-21 07:08:25 följande:
    Jag gjorde magnetröntgen i september och har buktande disk  nivån L4-L5. Känner att jag måste göra något nu då jobba med äldreomsorg ej går..tyvärr. Har program från sjukgymnast jag kör med och försöker hålla mig så rörlig jag kan men detta är ohållbart..går några dagar sen är jag hemma för ryggen igen! Kan ej gå såhär tills februari. Få se om jag får tid idag hos läkare så vet jag mer sedan..
    Varför gjordes magnetröntgen och vad hände efter den? Vad har läkaren sagt?

Hur ofta tränar du och har du pratat med arbetsgivaren om besvären och möjligheterna att få slippa vissa arbetsuppgifter?

Sjukskrivning är som sagt sällan lösningen på problemen. Man ska hålla sig aktiv men undvika tunga lyft och vridande rörelser.
  • Anonym (Fia)

Ja varför magnetröntgen gjordes var för mina uttalade besvär sen typ 15 år tillbaka. Är dessutom överrörlig och har redan dålig rygg förutom disken. Slippa vissa arbetsuppgifter går inte på jobbet jag är, det skulle nog varken chefen el kollegorna tycka om. Har varit på jobbet sedan 1 okt och fick t.om februari. Är väl medveten om vad jag ska undvika efter mååånga besök hos sj gymnast och naprapater och jag vet att min rygg håller sig någorlunda då jag är ute och går men på senare tid har även höger höft/lår börjat värka och då är det svårare att gå längre. 

Det är bara att konstatera att ryggen ej klarar belastningen med jobbet jag har nu. Har aldrig bett någon läkare om sjukskriving förut...så ska bli intressant och se vad som beslutas. Har en tjej på mitt förra jobb som ej var så betungande för ryggen som fick sjukskrivningar för ryggen bara hon visade sig, enda beviset hon hade var ett röntgensvar från MR med förslitningar...Är sådana som förstör när en annan verkligen behöver hjälp.  

• Anonym (?)
    Anonym (Fia) skrev 2013-11-21 07:37:12 följande:
    Ja varför magnetröntgen gjordes var för mina uttalade besvär sen typ 15 år tillbaka. Är dessutom överrörlig och har redan dålig rygg förutom disken. Slippa vissa arbetsuppgifter går inte på jobbet jag är, det skulle nog varken chefen el kollegorna tycka om. Har varit på jobbet sedan 1 okt och fick t.om februari. Är väl medveten om vad jag ska undvika efter mååånga besök hos sj gymnast och naprapater och jag vet att min rygg håller sig någorlunda då jag är ute och går men på senare tid har även höger höft/lår börjat värka och då är det svårare att gå längre. 

Det är bara att konstatera att ryggen ej klarar belastningen med jobbet jag har nu. Har aldrig bett någon läkare om sjukskriving förut...så ska bli intressant och se vad som beslutas. Har en tjej på mitt förra jobb som ej var så betungande för ryggen som fick sjukskrivningar för ryggen bara hon visade sig, enda beviset hon hade var ett röntgensvar från MR med förslitningar...Är sådana som förstör när en annan verkligen behöver hjälp.  
    Har du tränat tidigare och kör du flera träningar i veckan nu?

Din arbetsgivare har skyldighet att, om möjligt, anpassa arbetsuppgifterna så att du kan arbeta.

Tar du mediciner och använder du ryggstöd? Det är inte diskbråcket i sig som ger dig ont.

Varför nervärderar du hennes smärta? Förslitningsskador kan verkligen vara besvärliga och orsaka stor smärta.
  • Anonym (Fia)

Japp, tränar och tränar, stärker bukmuskulaturen med övningar jag har. Just det..om möjligt. Min arbetsgivare tyckte jag skulle gå till läkaren och höra först så jag tar den vägen. Använder mediciner, fått Diklofenak, Norgesic, Kodein. Vill ju inte knapra när det inte är nödvändigt..så det är jag aktsam mot. Nedvärderar gjorde jag ju inte..tycker bara att har man riktigt ont och äter starka mediciner så är det väl inte såå bra ändå att härja loss på krogen på helgen med diverse starkdrycker innanför kragen och härja loss på dansgolvet..Men men, åsikterna går ju isär..Inte lätt att veta då man inte sett det själv. Men nog om det! Tog bara ett exempel på en tjej som får sjukskrivning så fort hon blinkar!

• Anonym (?)
    Anonym (Fia) skrev 2013-11-21 08:19:56 följande:
    Japp, tränar och tränar, stärker bukmuskulaturen med övningar jag har. Just det..om möjligt. Min arbetsgivare tyckte jag skulle gå till läkaren och höra först så jag tar den vägen. Använder mediciner, fått Diklofenak, Norgesic, Kodein. Vill ju inte knapra när det inte är nödvändigt..så det är jag aktsam mot. Nedvärderar gjorde jag ju inte..tycker bara att har man riktigt ont och äter starka mediciner så är det väl inte såå bra ändå att härja loss på krogen på helgen med diverse starkdrycker innanför kragen och härja loss på dansgolvet..Men men, åsikterna går ju isär..Inte lätt att veta då man inte sett det själv. Men nog om det! Tog bara ett exempel på en tjej som får sjukskrivning så fort hon blinkar!
    Har du testat McKenzie?

Ja? De flesta arbetsgivare kan anpassa arbetsuppgifter under en period av ryggvärk hos en arbetstagare.

Jag förstår inte vad du menar med det du skriver om medicinerna. Du har mediciner men tar de inte för du vill inte eftersom det inte är nödvändigt eller vad?

Får man starka mediciner är det lätt att tro att man har mindre ont än vad man i själva verket har. Jag har sett människor med kronisk värk som har både festat och roat sig och druckit. Får man inte det om man har riktigt ont?

Hur länge tänkte du vara sjukskriven och vad ska du göra under sjukskrivningen?
  • Anonym (Fia)

Blir lite full i skratt då jag läser: "period av ryggvärk". För det första..Jag har mer eller mindre ont i ryggen varje dag. Har fått diverse inflammationshämmande, muskelavslappnande, värktabletter under åren. Men ska man nöja sig med att knapra piller? Skulle behöva göra det varje dag isf med jobbet jag har nu och det går jag inte med på.

Ja, krogsväng och hoppa runt på dansgolvet är uteslutet för mig iaf då jag har som värst ont och det sista jag skulle göra. Men visst upp till var och en hur de fördriver sin sjukskrivning. Sjukskrivning för mig är absolut sista alternativet, skulle vilja ha ett lättare jobb ist men är man vikarie och extra insatt så är det som det är..Tror inte arbestgivarn/chefen ödslar sådana resurser på mig faktiskt då jag bara ska vara där ett tag till. Hur länge jag har tänkt att EV vara sjukskriven tror inte jag att jag bestämmer. Det sker nog i samråd med läkaren. Har aldrig varit med om det så jag vet inte hur det går till. Enda gången jag blivit sjukskriven längre tid av läkare var när jag var gravid med vår yngsta dotter.  

• Anonym (Fia)

Tack för synpunkter och råd. Nu är det dags att vänta på att läkaren ringer upp.

• Anonym (?)
    Anonym (Fia) skrev 2013-11-21 08:32:21 följande:
    Blir lite full i skratt då jag läser: "period av ryggvärk". För det första..Jag har mer eller mindre ont i ryggen varje dag. Har fått diverse inflammationshämmande, muskelavslappnande, värktabletter under åren. Men ska man nöja sig med att knapra piller? Skulle behöva göra det varje dag isf med jobbet jag har nu och det går jag inte med på.

Ja, krogsväng och hoppa runt på dansgolvet är uteslutet för mig iaf då jag har som värst ont och det sista jag skulle göra. Men visst upp till var och en hur de fördriver sin sjukskrivning. Sjukskrivning för mig är absolut sista alternativet, skulle vilja ha ett lättare jobb ist men är man vikarie och extra insatt så är det som det är..Tror inte arbestgivarn/chefen ödslar sådana resurser på mig faktiskt då jag bara ska vara där ett tag till. Hur länge jag har tänkt att EV vara sjukskriven tror inte jag att jag bestämmer. Det sker nog i samråd med läkaren. Har aldrig varit med om det så jag vet inte hur det går till. Enda gången jag blivit sjukskriven längre tid av läkare var när jag var gravid med vår yngsta dotter.  
    Ja? Att du har ont är en sak, men du skrev själv att du upplever att det har blivit värre eller hur?

Så du vägrar att ta medicin som hjälper och tror att du ska få en sjukskrivning som räcker under hela vikariatet?

Varför inte träna och ta mediciner istället?

Det gör kanske inte hon heller när hon har det som värst! Sen kan alkohol göra att människor gör riktigt dumma saker, som de ångrar dagen efter.

Du måste väl ha en plan för sjukskrivningen för sjukskrivning i sig botar inte smärtor.
Svar på tråden sjukskrivning med buktande disk