• Tornegalning

    Varför får jag inte ha barnen "i fred" under min vecka.......

    2010 skilde jag och min fru oss, vi har två barn tillsamman och vi beslutade att barnen skulle bo hos henne och komma till min varannan helg. Jag var tydlig med att säga att vi börjar så här och lämnar öppet för förändring framöver och vi var överens om det bägge två.

    Anledningen till att jag ville ha det så i början var för att jag kände mig lite osäker på att ha barnen på heltid varannan vecka pga jag inte hade nån erfarenhet av det då min ex.fru är ganska......"dominant". Dessutom fanns det en otrohetsaffär på hennes sida som hade pågått ett bra tag men som hon inte ville låtsas om, så jag var väl inte på topp när vi skilde oss kan man säga.

    Ganska snabbt märkte jag att det var något helt annat att ha barnen själv där jag fick bestämma hur dagarna skulle se ut och vilket "tempo" det skulle vara på dem så jag bad att få ha barnen mer....men det gick inte!

    "Barnen tycker det är bra som det är...." fick jag till svar.

    Försökte prata med barnen och förklara hur jag tänkte och såg på saken och allt verkade bra och de sa att de ville vara mer hos mig när jag pratade med dem, men sen när de kom tillbaks till mamma så fick jag SMS eller mail där hon skrev att barnen säger att de känt sig pressade och att de tycker det är bra som det är.

    Minns en gång särskilt då min yngsta (då 7 år) flicka hade gjort ett kort åt mig i skolan där hon hade ritat ett rött hjärta och det stod "Love, Pappa jag vill vara varannan vecka hos dig" och då blir man ju lite konfunderad....varför skriver hon så om hon tycker det är bra som det är?

    Fortsatte att prata med exet för att få ha barnen mer men fick inte det och till slut kallade jag in Familjerätten och vi gick dit på samtal men det kändes hyffsat meningslöst.

    På första samtalet sa de: "Ja vi förstår att du vill ha barnen mer men X vill inte det...och vi kan inte tvinga henne...."

    I mina öron lät det som "Stå på dig gumman så får du som du vill...."

    Lyckades iallafall få till att barnen skulle vara hos mig Tors-Sön ("på prov", av nån anledning) och sen skulle vi träffas igen till hösten och utvärdera hur det gått.

    Allt fungerade hur bra som helst och jag kände mig frustrerad över att inte få ha dem på halvtid....och tiden gick.

    Jag kände att jag inte orkade vänta x antal månader igen och sen "Utvärdera" nått som funkar bra så jag kontaktade en advokat och vi skickade ett brev till mitt ex där vi framförde mina önskemål.

    Våra advokater brevväxlade och jag fick en dag till med barnen "på prov" så klart.

    Månaderna gick och våra advokater brevväxlade med varann men exet ville inte gå med på 50/50 så vi skickade in en stämning till Tingsrätten.

    Vid den här tiden hade jag barnen 5 dagar varannan vecka OCH betalade underhåll för dem, vilket kändes som "kaka på kaka" vilket jag oxå framförde till mitt ex.

    När inställelseordern från Tingsrätten landade i brevlådan hos mitt ex så var det plötsligt som att hon förstod vad jag sa och hur jag menade och vi gjorde upp om att jag fortsätter att ha barnen 5 dagar varannan vecka och slipper betala underhåll och att vi delar på barnbidraget så då kändes det som att allt föll på plats och lugnet lade sig i mitt bröst.

    (Min advokat tyckte att jag skulle ta den dealen för barnen är snart så stora att de gör som de vill i allafall, så vi körde på det)

    Nu när barnen är hos mig så ringer och SMSar mitt ex och hennes föräldrar konstant, mitt ex är inblandad i barnen fotbolls och basketlag så hon kan hänga på alla träningar, matcher och cuper.

    Barnens mormor&morfar försöker få med barnen på aktiviteter  när det är min helg med barnen osv.

    Varför kan inte jag inte få ha barnen ifred när det är min vecka/helg ??

    Varför kan inte jag få fara med barnen på fotbollscup till Finland utan att ha exet och hennes nya springades i åttor runt oss......?

    Varför kan inte barnen få vara hos mig utan att man måste ringa och fråga vad de gör hela tiden...?

     

  • Svar på tråden Varför får jag inte ha barnen "i fred" under min vecka.......
  • en blind vän

    Hej. Vad du är fantastisk som har varit så tålmodig med ditt EX och samtidigt kämpat för dina barn. Jag har liknande erfarenheter så jag kan relatera. Jag tycker att du ska vara tydlig och saga du ska vara själv med dina barn just den här helgen och hänvisa till att de kan vara med sina barnbarn nästa helg. Angående sms från ditt EX så säg till henne att du kommer att svara på dom när du hinner. Analys: Ditt ex tycker att du är värdelös som förälder annars så skulle hon inte bête sig så. Hon kan inte släppa  kontrollen. Om några år så kommer dina barn att "välja" förälder. Det finns Inga vinnare. Men det är så det blir.

  • Tornegalning

    Tack!

    Det har varit en jobbig tid med många sömnlösa nätter......tro mig. 

    Jag har talat om för mormor&morfar vad som gäller och de har lugnat sig något efter det men ibland så gör de saker utan att fråga mig (tex hämtar barnen från skolan den dag min vecka börjar).

    Mitt ex SMSar direkt till barnen så jag är inte inblandad där (heller). Blev lite förvånad när yngsta tjejen plötsligt hade egen mobil utan att exet pratat med mig om det....men nu förstår jag ju varför.

    Jo jag vet att det är ett kontrollbehov hon har och jag har sagt att hon ska släppa på det, men hon vänder det mot mig och tycker att det är JAG som har ett kontrollbehov eftersom jag vill ha barnen för mig själv de veckor de är hos mig.

     

  • Glad i hågen

    Det låter som att du har ett riktigt kontrollfreak till ex. Du verkar vara en superpappa, stå på dig, för som du själv skrev, snart är barnen så stora att dom kan välja själva.
    Är hon engagerad i deras klubbar där dom tränar är det kanske svårt att hindra henne att vara med, även om jag förstår att det är frustrerande.
    Angående morföräldrarna borde du kunna säga som det är, att när du har dom hos dig vill du kunna umgås med dom, och så får dom hitta på saker dom dagar dom är hos deras dotter. Hur skulle det se ut om du och dina föräldrar kom och "lånade" barnen på hennes veckor.

  • Bling1975

    Att de ska ta av din tid med barnen är givetvis inte bra.

    Men att ha tillgång till båda sina föräldrar alla dagar tror jag är bra för barnen. Där får du vara den större personen igen och inse att du får dela luften med den andra föräldern  i offentliga sammanhang som skolan och träning/tävling.

    Jag skulle aldrig kunna vara ifrån mitt barn utan att i alla fall prata några minuter på telefon varje dag. Det tycker jag att du också kan göra. Barnen har ju mobiltelefoner så man ringer ju inte den andra föräldern. Men det kanske är bra att uppmuntra att det ska ske på barnens initiativ. De ringer när det passar.

  • ROFL

    Jättebra kämpat och som du säger, snart får barnen bestämma själva hur de vill ha det. Får bara hoppas att hon inte försöker manipulera dem till att inte göra som de vill, utan t.ex. välja henne mer. 

    Jag är snart mamma själv, men jag är arg på synen från samhället att mamman är per definition den viktigaste föräldern. Det är båda, lika mycket. Jag önskar att samhället hänger med i utvecklingen och inte per automatik sätter barnen mer hos mamman. Man får se varje familjkonstellation med öppna ögon.

  • Tornegalning
    Glad i hågen skrev 2013-12-04 13:44:39 följande:
    Det låter som att du har ett riktigt kontrollfreak till ex. Du verkar vara en superpappa, stå på dig, för som du själv skrev, snart är barnen så stora att dom kan välja själva.
    Är hon engagerad i deras klubbar där dom tränar är det kanske svårt att hindra henne att vara med, även om jag förstår att det är frustrerande.
    Angående morföräldrarna borde du kunna säga som det är, att när du har dom hos dig vill du kunna umgås med dom, och så får dom hitta på saker dom dagar dom är hos deras dotter. Hur skulle det se ut om du och dina föräldrar kom och "lånade" barnen på hennes veckor.
    Jag har skrivit mail till barnens mamma och talat om vad som är okej och inte och hon vidarebefodrade mailet till sina föräldrar. Efter det har det lugnat sig lite och det är skönt.
  • Tornegalning
    Bling1975 skrev 2013-12-04 14:02:22 följande:
    Att de ska ta av din tid med barnen är givetvis inte bra.

    Men att ha tillgång till båda sina föräldrar alla dagar tror jag är bra för barnen. Där får du vara den större personen igen och inse att du får dela luften med den andra föräldern  i offentliga sammanhang som skolan och träning/tävling.

    Jag skulle aldrig kunna vara ifrån mitt barn utan att i alla fall prata några minuter på telefon varje dag. Det tycker jag att du också kan göra. Barnen har ju mobiltelefoner så man ringer ju inte den andra föräldern. Men det kanske är bra att uppmuntra att det ska ske på barnens initiativ. De ringer när det passar.
    Givetvis får barnens mamma ringa, det är inte det jag säger...men ibland känns det som att det är ett himla ringande och SMSande och det stör i de aktiviteter jag och barnen har när de är hos mig. Barnen ska ju få vara hos mig i lugn och ro tycker jag utan att mamma frågar vad de gör hela tiden.
  • mammalovis

    Jag kan både förstå din frustration, men samtidigt inte anse att du har helt rätt.

    Jag tycker att du har rätt att ha dina barn 50/50 om inte barnen är stora nog att få vara delaktiga i beslutet samt inte betala underhåll.

    Sedan har barnen rätt att få ha kontakt med sin mor även på dina veckor, men det ska ju inte bli en kontrollfunktion, Om ni gör något särskilt så be dem sätta telefonen på ljudlös och problemet löses, mamman får vackert vänta.

    Rimligtvis borde inte morföräldrarna inkräkta på din vecka utan att det är något särskilt och det är fortfarande du som säger okej.

    Ju bättre dialog ni kan ha desto bättre är det ju för barnen.

    Sedan kan jag relatera utifrån vår situation med bonusdottern på 8. där mamman påtalar vad de ska göra på pappans helger så de blir ganska ofta upphackade. Är det tvärtom så att vi vill låna henne på mammans helg kan det bli ett himla liv. Just nu är väl julhelgen fortfarande olöst, då mamman tycker det är minst lika viktigt att dottern firar med hennes nya sambos familj som med sin pappas familj med föräldrar, syskon och kusiner. Ja, vi får se när mamman lyckas ge mamman rätt att träffa så många som möjligt utan att hacka upp dagarna på två ställen.

  • Tornegalning

    Nu är det drygt ett år sedan jag startade denna tråd och allt rullar på ungefär som vanligt.....dvs ingen större förändring. Det var lugnare en stund men nu har jag flickvän sen cirka ett år tillbaks och det känns som att det trappats upp lite när hon dök upp i bilden.

    Försökte prata med exet ang att hon ska vara överallt och "ha koll" senast i går och svaret jag fick var detta....

    "Jag träffar så otroligt många ungdomar som skadat sig både själv och blivit skadade för att de söker bekräftelse. Vill mina barn ha det av mig även om det är fel helg enligt dig så kommer de få det. Oavsett om du tycker det är normalt eller ej. Jag följer det jag tror på o du det du tror på"

    Låter ju som att hon tror att barnen ska ta livet av sig när de är hos mig...om hon inte har koll på dem hela tiden! (helt galet i mina öron!)

    Någon som varit med om liknande och har tips på vad man kan göra?

    Känns som att mina barn har en "Stalker"......


  • Emma1980

    Jag tycker att du verker vara en toppen pappa:) och att du ska fortsätta stå på dig mot ditt ex och förklara för mormor /morfar vad som gäller när du har barnen.

  • falukorv

    Låter som min killes ex. Hon är iprincip besatt av både honom och barnen och kan inte hålla sig mer än nån dag innan hon bara måste höra av sig. Hon kör även med grejen att ge honom dåligt samvete så han måste hela tiden vika sig så hon inte låter det gå ut över barnen.

    Ditt ex verkar vara lika verklighetsfrånvarande som min killes. Att hon hör av sig för barnens skull är skitsnack. Barnen hör av sig om de behöver bekräftelse. Att skicka ett "puss&Godnatt" sms räcker gott och väl om det nu är så att hon är orolig att de ska må dåligt.

    Om hon håller på som hon Gör nu - Ja DÅ kommer garanterat barnen börja må dåligt.

    Jag rekommenderar dig som någon annan sa: dra av ljudet på telefoner och lägg dem ifrån er när ni är hemma (allihop, alltid). Vill barnen ringa mamma får de göra det och om mamma hört av sig får de svara innan läggdags.

    Det funkar inte att prata med såna kvinnor, man måste agera och vara konsekvent.

  • Mariamx

    Jag tycker att du verker vara en bra pappa Ts:) och att du ska fortsätta på den vägen och kämpa för dina barn.

  • Fröjdis

    Du låter som en vettig pappa men du måste tuffa till dig mot ditt ex. Hon kör verkligen ned dig och det är inte ok. Men det gäller att vara lite smart. Hitta på roliga saker med barnen som du meddelar dem först när de kommer till dig och inför mobilfri tid då och när ni gör mysiga saker.

    Det kanske blir bättre med tiden om ditt ex inser att det funkar och att inte hela världen rasar med henne.

  • Tornegalning

    Jag försöker vara bestämd mot mitt ex men hon är expert på att få saker att hamna till hennes fördel och det går aldrig att "bevisa" att hon gör det av just den anledningen. Hon är även fenomenal på att prata och får en att börja tvivla på vad som är rätt och fel och det man tyckte från början är inte alls så solklart längre....(manipulativ)

    Ang att hitta på saker med barnen så har jag alltid gjort det, jag håller på med Geocaching, vi åker skoter, har köpt crossmotorcyklar till dem som vi är ute med i skogen i bland.....har byggt en hem-BIO så vi kan se film..osv

    Jag försöker vara lite av en motpol till deras mamma som flänger runt med dem HELA tiden på olika aktiviteter.....när man är hos mig så tar vi det lite lugnare och jag tror att barnen uppskattar det.

    Mitt ex har ju som jag skriver tidigare sett till att vara lagledare eller tränare i bägge barnens aktiviteter så det känns som att man aldrig slipper henne (och det är säkert syftet med det hela oxå)

    Känns bra att få höra att ni tycker att jag gör rätt.....har tvivlat många gånger själv pga exets förmågor i kommunikation.

Svar på tråden Varför får jag inte ha barnen "i fred" under min vecka.......