• sancia

Dra ut mjölktand- hur ont gör det?

Hej!

Min son på 4 år ska på måndag dra ut en tand som har spruckit (troligen när han ramlat på förskolan). Vi har varit hos tandläkaren två gånger och röntgat tanden och "övat" på att lägga bedövning. Det är en "tvillingtand" så den är ju stor, med kraftig rot.

Jag undrar nu om någon har barn som dragit ur tänder? Hur ont har det gjort vid själva ingreppet och hur ont har de haft efteråt.

Tandläkaren säger att hon inte kommer att ge lugnande som ju verkar vanligt. Tandläkaren är jättebra på alla vis, men jag är ändå orolig för att han ska få tandläkarskräck och väldigt ont.

Tack!    

• Svar på tråden Dra ut mjölktand- hur ont gör det?
  • Ann Nelly

De brukar bedöva riktigt ordentligt på barnen.
    Så att dra ut tanden brukar inte alls göra ont, lite obehagligt kanske men inte ont.
    Värst brukar tyvärr vara att ta sprutorna så det gäller att förebygga ordentligt innan så inte barnet är uppjagat inför besöket. Spänner de sig så känns sprutan mycket mera.

Min son är nu 11 och har dragit ut fyra permanenta tänder (har för trångt) och jag tror det är 2-3 mjölktänder som inte lossnade av sig själva pga att de permanenta kom fel.
    Det var ett helsike de första två gångerna (tog bort i flera omgångar) måste jag tyvärr säga. Han var livrädd för sprutorna (trots att han inte varit det förut). Men när väl de var avklarade så kände han inte mycket av själva utdragningen. Men sprutorna gav honom verkligen panik.
    Sen till sist så lyckades jag få honom att slappna av och då insåg han själv att det kändes så mycket mindre och sen gick det jättebra. Han tycker inte det är kul förstås men han blir inte panikslagen längre.

Det man kan göra är att ge barnet en värktablett innan man går in till tandläkaren, den hjälper sen mot det onda när bedövningen släpper. Men den måste ges innan för sedan får de inte dricka och äta på ett par timmar. Det var något vi lärde oss efter han fått jätteont en gång (var dock inte första gången så det är inte säkert det blir så).

• sancia

Tack! Tänkte ge Ipren innan. När det gjorde ont efter, hur länge satt det i?

• Ann Nelly

Det var bara en av gångerna det gjorde riktigt ont när bedövningen släppte har jag för mig, tror det höll i sig ett par timmar kanske. Sen är det ju lite ömt i såret efter tanden men det brukar vara mest om de råkar få lite mat däri eller så. Men det läker fantastiskt snabbt på barnen!
    Var mest försiktig när ni borstar tänderna, det gör jätteont om man råkar få ner borststråna i det öppna såret de första dagarna. Men som sagt, det läker fort.

• saycheese

Har dragit ut ofantligt många tänder hos tandläkaren i min barndom. Värst är sprutorna, framför allt de på insidan, mot gomen. Efter dem är det rätt lugnt. Förbered honom på att det kommer knaka ordentligt när de böjer, bänder och vrider på tanden för att få den att lossna, men detta gjorde aldrig ont, men kan nog vara läskigt. Efteråt bet jag alltid på läppen för att det inte kändes, kul med bedövningen, så började alltid blöda, kan vara smart att undvika kanske... Sen som nämnts börjar det värka efter några timmar, men det värsta går över till dagen efter, sen är det bara lite lokalt ömt.

• sancia

Tack båda, nu känns det lite lugnare. Stackars dig saycheese som varit tvungen att dra ut så många tänder, men jag antar att du har ett fint leende nu med tanke på nicket.

• KarinIngrid

När jag var barn fick jag dra ut en skadad mjölktand.
    jag var fem år.

Jag var livrädd innan kommer jag ihåg, sov inget på natten och bara skakae när vi kom fram
    Men tandläkaren var jättesnäll och förklarade jättebra vad dom skulle göra. Så jag var liksom beredd.
    Sprutan var jätteläskig och jag tyckte det gjorde jätteont, framförallt på insidan. Men så lät dom den verka och jag kände ingenting.
    Tandläkaren förklarade att det skulle knaka och kännas lite läskigt när han böjde i tanden men att det inte skulel göra ont, han sa också att OM jag trots allt kände att det gjorde ont så skulle jag vifta med handen så skulle han sluta. Jag låg beredd att vifta men behövde inte göra det. Kände mig jättemodig som inte behövde vifta med handen. Och efteråt fick jag ett jättefint bokmärke.
    Jag minns att jag var jättestolt att jag hade vågat dra ut en tand utan att gråta.

Precis som någon skriver här uppe så gjorde det ont att borsta några dagar så jag vägrade att borsta den sidan, fick skölja med nån sån vätska istället.

Jag tror det viktigaste är hur man pratar med barnet, och att tandläkaren är bra med barn, men de flesta som jobbar som barntandläkare är ju det. 
    mitt tips är att be tandläkaren förklara för barnet innan vad han/hon ska göra. om han inte gör det självmant. Då känner sig barnet delaktig och inte bara utsatt.

Hoppas att det går jättebra!
    Och som andra också sagt, det läker snabbt på barn!                

Svar på tråden Dra ut mjölktand- hur ont gör det?