• vildaungarnasmamma

    kaninhanar?

    hej,
    de nya reglerna säger ju att man ska ha två kaniner ihop, men överallt har jag läst att man inte kan ha två kaninhanar tillsammans.,

    Vi är precis på G att köpa två bröder (de är ur samma kull, lika gammla och har aldrig varit ifrån varandra)
    kan man ha dem tillsammans?

    jag vill inte gärna att de börjar slåss och ha ihjäl varandra....

    tacksam för svar!
    =) 

  • Svar på tråden kaninhanar?
  • vildaungarnasmamma

    hej, det finns inga honor i närheten.
    de är ute kaniner och ska fortsätta att bo i ute bur.

    Så då tror ni alltså att det kan gå bra med bröderna?

    åh, vad glad jag blir, eller rättare sagt, mina barn blir superglada =)
     

  • Whitetrash86
    vildaungarnasmamma skrev 2013-11-21 16:28:10 följande:
    hej, det finns inga honor i närheten.
    de är ute kaniner och ska fortsätta att bo i ute bur.

    Så då tror ni alltså att det kan gå bra med bröderna?

    åh, vad glad jag blir, eller rättare sagt, mina barn blir superglada =)
     
    Kastrera dom bara, risken finns annars att dom börjar slåss om revir. Och det slutar sällan lyckligt om dom är instängda.
  • Alltime

    Hej,

    Många feltolkar tyvärr JBVs nya regler. Det finns inga regler som säger att man ska ha kaniner tillsammans, det står att man bör dock ha det om möjlighet finns. Jag har själv 5 kaniner (1 okastrerad hane, 1 kastrerad hane, 2 honor och 1 kastrerad hona) och jag kan inte ha någon ihop med den andra, de skulle ha ihjäl varandra eler så skulle det bli ungar.

    Den bästa kombinationen att ha ihop är oftast en kastrerad hane med en hona (som gärna får vara kastrerad även hon). 2 hanar är svåra att ha ihop även om de är kastrerade, speciellt om de hunnit bli könsmogna innan kastrering.

    Lycka till!

  • Dr Mupp
    Alltime skrev 2013-11-21 17:11:19 följande:
    Hej,

    Många feltolkar tyvärr JBVs nya regler. Det finns inga regler som säger att man ska ha kaniner tillsammans, det står att man bör dock ha det om möjlighet finns. Jag har själv 5 kaniner (1 okastrerad hane, 1 kastrerad hane, 2 honor och 1 kastrerad hona) och jag kan inte ha någon ihop med den andra, de skulle ha ihjäl varandra eler så skulle det bli ungar.

    Den bästa kombinationen att ha ihop är oftast en kastrerad hane med en hona (som gärna får vara kastrerad även hon). 2 hanar är svåra att ha ihop även om de är kastrerade, speciellt om de hunnit bli könsmogna innan kastrering.

    Lycka till!
    Precis. Det står att gnagare måste bo med kompis, men kaniner är INTE gnagare.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden kaninhanar?