Avsaknad av konsekvens - hur sunt för barnet?
Hej alla, jag hoppas verkligen på era synpunkter ikväll!
En kompis som jag känt länge har det kämpigt med sin dotter som är ett sk utmanande barn (hon har fina sidor också; glad och solig och har humor).
I somras satt flickan i min frus knä och helt plötsligt fick flickan (hon är 5 år) en "reaktion" och vrider sig om och biter min fru i bröstet (!). Det gjorde förstås mycket ont, men samtidigt vet vi att denna flicka bär mycket då hennes föräldrar är mitt uppe i en separation.
Det märkliga i detta var mammans reaktion: hon böjer sig över flickan, smeker henne över ansiktet och ger henne en puss (detta skedde ett par minuter senare, flickan var en liten bit bort från min fru) .
Vi sa inget för vi blev helt perplexa, satt som fågelholkar. Mamman är annars en mycket kär vän till oss, men denna avsaknad av konsekvens kan ju inte vara okej mot någon? Vad händer med ett barn som inte får lära sig att vissa saker är fel att göra?
En annan sak som hände var när vi skulle på restaurang ett halvår senare, i sällskap. Flickan börjar sparka min fru på smalbenen utanför restaurangen och skrattar när min fru säger ifrån. Inne på restaurangen har flickan trots mot precis allt, var vi ska sitta, vill inte äta etc och skriker att min fru inte får vara med inne på restaurangen etc. Mamman ställer mer frågor till barnet än säger åt vad som gäller. Vill du smaka? Vill du inte ha efterätt? Hur vore det om du kunde sitta still? Varför vill du inte det? Gumman, älskling, vännen. Mjuk röst. Allt var äckligt sa hon och hon skrek i högan sky. Flickan blev då tillsagd av en annan gäst och blev så paff att hon blev tyst.
Jag kan tillägga att min fru är en mycket barnkär person, som barn annars dras till och vill vara nära. Denna flicka dras väl också till henne, men på ett aggressivt utåtagerande sätt. Jag undrar varför?
Och hur kommer det sig att det aldrig blir konsekvenser för flickan när det är andra vuxna med? När de är själva vet jag inte hur det fungerar. Flickan är stark och har tom slagit ner sin bror som är sju!
Hon har även kastat ner en katt från en trappa har hennes bror berättat (4½ år var hon då, förstod hon vad hon gjorde eller inte - vad tror ni?)
Kommer hon få problem som tonåring/vuxen - eller finns det en chans att styra skutan åt rätt håll? vad kan vi säga till vår vän utan att hon blir kränkt? Egentligen är hon en fin person, men vi undrar på denna flathet mot flickan, eller är det VI som är för känsliga?