• Anonym (studera)

samla ihop mina betyg, hur?

Hej! 

tänkte börja plugga igen.
    jag har gått lite olika skolor genom åren och därmed fått betyg från de olika skolorna.
    jag har blivit av med mina betyg och har alltså det inte samlat. Hur gör jag nu? ska man bara ringa till dem skolorna man gått på och be dem skicka hem betygen igen? har dem fortfarande kvar betyygen i deras datasbas?

ska jag ringa till högstadiet? till gymnasiet? o till utbildningarna jag gått på efter? vem är det man söker? rektorn? ...

sen, jag har IG i mattematik och vill nu plugga upp det ämnet på komvux för att senare kunna söka in till den utbildning jag vill ha. Jag har varit inne på komvux hemsida här i min kommun, och där står det att det är schemalagda tider. dock ska jag ha barn om 3 månader och undrar- tror ni inte man kan plugga matte på distans? medans jag är mammaledig?

Jättetacksam för svar! :) 

• Svar på tråden samla ihop mina betyg, hur?
  • Anonym (studera)

ingen som vet?

• Kastrullresan

Om jag var som du skulle jag börja med att boka ett besök hos en studievägledare på vuxenutbildningen för att ta reda på vad du behöver ha för att få börja läsa. Har du gått på en kommunal skola/skolor tidigare kan de kanske komma åt system där de kan se dina gamla betyg som ska finnas sparade.

Alternativt tar du själv kontakt med de skolor du gått på och frågar efter betygskopior. Normalt sett får man inte ett nytt original men du kan eventuellt mot en kostnad få en kopia.

Har du gått på någon form av friskola finns det en risk att det inte är lika enkelt. Flera av friskolorna har inte sparat och arkiverat betyg.

Lycka till!

• Anonym (studera)

Tack för ett bra och utförligt svar! :)

Svar på tråden samla ihop mina betyg, hur?