• Anonym (Jappson)

Anmäla 10 första dagarna via appen?

Jag har laddat ner försäkringskassans app och även fixat bankid i mobilen och har nu lyckats logga in.
    Vi väntar vårt första barn och jag vill vara förberedd men att kunna anmäla "de 10 första dagarna" direkt från BB.

I appen så trycker jag på 10 första dagarna.
    Sedan Anmäl 10 dagar
    Sedan så ska jag skriva i personnummer och det är förstås mitt personnr då förstår jag.
    Sedan så kommer 2st val, antingen "personen vill ha pappersblankett hemsickat" eller "personen vill göra ansökan via vår hemsida (kräver e-legitimation)"

Efter detta kan jag inte klicka längre antar jag utan att göra en anmälan på riktigt (vilket jag ju inte vill nu då jag bara bekantar mig med systemet).

Men det jag undrar är vad e-legitimation innebär i detta sammanhang, är det en ytterligare sak som behövs eller fungerar det med bankid som jag redan har ordnat?
    Kan jag göra allt från min smartphone med bankid?

Har anmälan något med barnet att göra eller är det enbart för att jag som pappa ska få mina 10 dagars ersättning?

• Svar på tråden Anmäla 10 första dagarna via appen?
  • Försäkringskassan

Hej

Anmälan om de 10 dagarna i samband med barns födelse gör du när barnet är fött.
    Du kan inte ansöka om dessa dagar via din smartphone utan måste logga in på Försäkringskassans hemsida på en dator med hjälp av ett bankid/e-legitimation alternativt få en blankett hemskickad.

Du kan göra en anmälan om dessa dagar i förväg, men gör inte anmälan för tidigt då den inte går att använda efter 60 dagar från anmälningsdagen.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Anonym (Jappson)

Det verkar ju konstigt att man inte kan anmäla via smartphone, varför kan man inte det?

Är det okej att anmäla 3-4 dgr efter barnet är fött och man är hemma igen?

Hur fungerar det om man anmäler säg 14dgr innan planerad födelse och datumet blir fel, vad händer då?

• Försäkringskassan

Hej,

Du kan göra anmälan via appen men inte ansökan. Anledningen är att appen är ganska ny och vi arbetar för att fler funktioner ska fungera via den men än så länge går det inte att göra ansökan om de tio dagarna 

Du kan göra anmälan för de tio dagarna vid barns födelse i efterhand med då får du meddela på din ansökan anledningen till varför det blivit en sen anmälan. 

Du får ta ut dagarna till och med den sextionde dagen efter att barnet kommit hem efter förlossningen. Gör du anmälan tidigare så kommer system automatiskt räkna 60 dagar från och med det anmälningsdatumet, vilket kan leda till en onödig komplettering när du sedan ska ansöka om ersättning för dina dagar.

Hälsningar
    Jane, handläggare 

• Anonym (Jappson)

Jag förstår fortfarande inte riktigt.

Nu skriver ni att man kan anmäla men inte ansöka.

Jag vore tacksam om ni kunde reda ut detta.

Menar ni att jag kan göra anmälan via app och BankID på bb, dvs anmäla att barnet är här.

Sedan när jag kommer hem så får jag ansöka om ersättningen, då krävs dator och BankID?

Och det är ingen fara om detta göra några dgr efter?

• Försäkringskassan

Hej!

När du gör en anmälan får du välja om du vill ha hem en papperblankett att ansöka på eller om du kommer göra din ansökan via vår hemsida med hjälp av e-legitimation. 

Du gör alltså en anmälan då du vill påbörja ledigheten sen kan du ansöka om ersättningen när du vet vilka 10 dagar du kommer vara hemma och avstå från arbete. 

Anmälan kan du göra via appen men ansökan behöver du göra på dator via vår hemsida med hjälp av e-legitimation eftersom den tjänsten ännu inte finns på vår app.

Hälsningar

Isolde, handläggare

Svar på tråden Anmäla 10 första dagarna via appen?