• Anonym (Malin)

Hur katten har folk råd med allt??

Både jag och min man jobbar och ligger väl ungefär på medellönen i Sverige. Vi har hus, två bilar och fyra barn.
    Vi har det inte dåligt, men jag kan inte låta bli att undra hur "alla andra" gör. De har nya fina bilar (våra är 12 år gamla), de renoverar och inreder sina hus,de åker på utlandsresor, de åker till Liseberg, Grönan, Kolmården och Astrid Lindgren Värld flera gånger om året...

Hur har "alla" råd?  De måste ju tjäna jättemycket pengar?

Ja, jag vet att jag är både nyfiken i en strut och avundsjuk och att det finns många som har det sämre än oss, men den som har ont av det behöver inte svara  

• Svar på tråden Hur katten har folk råd med allt??
  • millie2

Om du har tittat på lyxfällan så har tyvärr många inte råd och lånar till lyx prylar!
    Tror ibland att så är fallet!

Sen finns det ju dom som tex här ärvt pengar och har lite extra guldkant på tillvaron pga det.

Själv har jag hus 1 bil och 3 barn. Manen min har ett eget företag och jag är arbetslös för tillfälligt. Så det finns inget utrymme i vår ekonomi till några dyra saker:( barnen går först så just nu sitter jag med hål i strumpan och skulle behöva nya kläder typ igår;)

Både jag och min man lånar aldrig pengar( undantag för husköp!) vi försöker att klara oss på de tillgångar vi har för tillfälligt.

Trevlig helg!

• Emy88

Vad har ni för inkomster då? Vi har hus, en relativt ny bil och renoverar samt åker utomlands ca 2 gånger per år. Vi har medelinkomster och har enbart huslån inget annat så vi lever inte över våra tillgångar.

• Anonym (...)

Vi jobbar båda två och har senaste årsmodellen på vår SUV, stor otroligt välskött gård med massvis med skog och mark, fint hus med 250 kvm bostadsyta, parkliknande trädgård, hästar och andra gårdsdjur, odlingar m.m.

Många frågar "hur har ni råd?" andra viskar "lyxfällan.. säkert skuldsatta.."  För vi har två vanliga jobb. Jag akademiker och han arbetare. Det är väldigt irriterande att folk inte kan se vår framgång utan att leta fel.

Vi har huslån och csn. Inga andra lån. Men vi sparade massvis med pengar och väntade med barn. Vi äter hemodlat och storhandlar. Vi slappar aldrig och har gården och marken som vårt gemensamma intresse. För oss är det kvalitetstid att arbeta tillsammans hemma :)
    Vi sparar till det vi vill ha och vi köper bara kvalitet och kastar aldrig pengar på skräp. Vi väljer dock bort resor (mer än till sommarstugan och nån utlandsresa vart annat år) i förmån för vårt liv hemma.

Så att istället för att viska "lyxfällan.." eller liknande så kan man fråga sina vänner! Kanske har dom ett skitbra tips på sätt att spara!      

• Momalicious

Vi har hus, en bil, ett barn och tre husdjur. Lever på en heltidslön och ett CSN. Har väl ut sammanlagt ca 40 i månaden. Tycker vi lever jättebra. Vi är dessutom rätt unga, 23 och 25, så vi klagar inte. Renoverar gör vi kontinuerligt allt eftersom vi sparat ihop till det. När vi köpte huset renoverade vi badrummet helt och hållet och även om vi gjorde allt själva så kostade det en hel del. Och vi ville ha kvar en buffert för oförutsedda kostnader. Men som sagt, vi sparar ihop för renovering av ett rum i taget och när vi är säkra på att summan räcker så sätter vi igång. Resor utomlands har vi inte tid med eftersom jag studerar och inte kan vara borta mer än på sommaren och då har inte vi lust/behov av att resa utomlands. Vi var på Astrid Lindgrens värld i sommar men då var inträdet gratis för att en familjemedlem jobbar där och boende kostade väl runt 1400-2000 för två nätter. Det har vi råd med utan att spara först.

Personligen så bryr jag mig inte om vad andra har. Alla har olika förutsättningar och jag är jättelycklig att vi kunde köpa vår första bostad, vårt drömhus, när jag bara var 22. Det är det verkligen inte alla som kan, särskilt inte om man bor på ett ställe där det är lite dyrare att köpa hus som vi gör.

• Majsan70

Myckethandlar ju oxå om vilka prioriteringar man gör sk ulle jag troVi lägger oerhört mycket pengar på våra djur. Hade vi inte gjort det hade vi kunnat resa utomlands 2-3 ggr per år. Nu kanske vi åker vartannat vart tredje. Vi har EN bil som vi betalt till hälften kontant och andra halvan med lån. Tyvärr har jag en del andra lån och krediter som jag håller på att jobba bort sakta men säkert. När det är klart blir det ännu mer över.  

• sextiotalist

Man kan ha flyt som min syster, de hann amortera av nästan hela husskulden innan de fick barn och har i dag nästan inga boendekostnader och tjänar bra. 

Samma sak som min bror, har också kunnat minskat boendekostnaderna innan de fick barn 

• tystlängtan
    sextiotalist skrev 2013-11-22 08:39:55 följande:
    Man kan ha flyt som min syster, de hann amortera av nästan hela husskulden innan de fick barn och har i dag nästan inga boendekostnader och tjänar bra.  Samma sak som min bror, har också kunnat minskat boendekostnaderna innan de fick barn 

Flyt? Menar du att det inte är något man kan styra över själv utan har bara med "flyt" att göra?
  • Anonym (sch)
    Anonym (Malin) skrev 2013-11-22 08:03:07 följande:
    Både jag och min man jobbar och ligger väl ungefär på medellönen i Sverige. Vi har hus, två bilar och fyra barn.
    Vi har det inte dåligt, men jag kan inte låta bli att undra hur "alla andra" gör. De har nya fina bilar (våra är 12 år gamla), de renoverar och inreder sina hus,de åker på utlandsresor, de åker till Liseberg, Grönan, Kolmården och Astrid Lindgren Värld flera gånger om året...

Hur har "alla" råd?  De måste ju tjäna jättemycket pengar?

Ja, jag vet att jag är både nyfiken i en strut och avundsjuk och att det finns många som har det sämre än oss, men den som har ont av det behöver inte svara  
    De lånar. och lånar igen. oroa dig inte de kommer snart inte ha råd att låna mer.  
  • Anonym (Fattig?)

Min vän och hennes man levde lyxliv tyckte jag och jag var avundsjuk på allt de köpte och gjorde. Det var nya bilar minst vartannat år, rekordet dock 3 nya på ca 1 år. De handlade jämnt kläder, möbler, heminredning och åkte utomlands. Sen sålde de huset och hyrde ett annat och de fortsatte handla handla handla. Han med ett jobb som gav max 25000 efter skatt i månaden och hon sjukskriven. Det visade sig sen att de hade skulder på 1 miljon och de ansökte om skuldsanering. Helt otroligt att de fick det med tanke på att hon köpte en resa på kredit några månader innan de ansökte.

Och jag som känt mig fattig jämfört med dom insåg då att jag nog inte var de

Svar på tråden Hur katten har folk råd med allt??