• Schnuffie

Frågor om löneförhöjning

Jag har precis fått löneförhöjning som denna månad betalas ut retroaktivt från 1 april 2013. Jag gick på föräldraledighet 8 april. Jag har två frågor: 

1. Hur anmäler jag detta till fk? Måste jag få arbetsgivaren att skicka in samma papper som de gjorde inför min föräldraledighet eller räcker det med att jag ringer in?

2. Får man ut föräldrapenning retroaktivt? Eftersom jag fått högre lön om den hade gått igenom redan 1 april hade jag ju fått högre sgi och således högre fp från fk. Stämmer detta eller tänker jag fel? Min arbetsgivare betalar ju ut fp-tillägget retroaktivt.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Frågor om löneförhöjning
  • Försäkringskassan

Hej!

Antingen så ringer du in och lämnar de nya inkomstuppgifterna muntligt på heder och samvete, eller så skickar du in bifogad blankett. 

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d47e65ee-71d1-4a36-9e4d-0ef5f8dc205a/5157.pdf

Du kan även ändra dina inkomstuppgifter i samband med att du ansöker om ersättning nästa gång.Om du har fått en stor höjning så kan det vara bra att skicka in ett underlag som styrker inkomständringen.

Det är viktigt att du tar reda på avtalsdatum innan du uppdaterar dina inkomstuppgifter.
    Med avtalsdatum avses det datum då avtalet skrevs på och det är från detta datum en eventuell kompletterande utbetalning av föräldrapenning kan göras, även om den nya lönen ska gälla från den 1 april.
    Bedöming görs i varje enskilt ärende.

Hälsningar
    Mia, handläggare
  • Försäkringskassan
     Hej!

Antingen så ringer du in och lämnar de nya inkomstuppgifterna muntligt på heder och samvete, eller så skickar du in bifogad blankett. 

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d47e...

Du kan även ändra dina inkomstuppgifter i samband med att du ansöker om ersättning nästa gång. Om du har fått en stor höjning så kan det vara bra att skicka in ett underlag som styrker inkomständringen.

Det är viktigt att du tar reda på avtalsdatum innan du uppdaterar dina inkomstuppgifter.
    Med avtalsdatum avses det datum då avtalet skrevs på och det är från detta datum en eventuell kompletterande utbetalning av föräldrapenning kan göras, även om den nya lönen ska gälla från den 1 april.
    Bedöming görs i varje enskilt ärende.

Hälsningar
    Mia, handläggare

Svar på tråden Frågor om löneförhöjning