Orolig för Asperger/autism - dålig ögonkontakt
Är det någon som har erfarenheter av Asperger/autism eller liknande som vill svara? Jag har en pojke (vårt första och enda barn) som nu är 11 månader. Han är väldigt aktiv och rörlig och vill inte sitta i famnen. Han vill utforska allting och kan då sitta ganska långa stunder och pilla med något. Han kryper fort, reser sig och går med gåvagnen. Duktig på att äta själv med händerna. Sover bra på nätterna. Envis och bestämd. Följande oroar mig: 1. Jämfört med många jämnåriga tar han mindre ögonkontakt. Han har aldrig tittat på oss när vi håller upp honom mot oss på nära håll utan åt sidan. Han tittar till ibland i ögonen på längre håll men ganska ofta tittar han förbi mig på det jag håller på med. När han sitter och äter tittar han mest på det han håller på med och inte på mig. 2. Han gör inga gester, klappar inte händer, pekar inte, vinkar inte. Om man försöker lära honom är han inte intresserad. Om han vill ha något så sträcker han sig mot det och gnäller, men tittar inte på mig. 3. Han reagerar inte alltid på sitt namn. När han sitter och håller på med något kan jag säga det 20 ggr utan att han tittar. 4. Jag är lite osäker på hur mycket ord han förstår. När man säger t ex "Var är pappa?", tittar han på den som säger det. Han verkar förstå "kom" och "nej". 5. Är inte så jätteintresserad av andra barn. 6. Är väldigt fascinerad av detaljer, t ex snören, knappar, uppmärksammar små detaljer som t ex en prick på mormors ena nagel. Kan hålla på jättelänge med bältesspännen på bältet i matstolen och att leka med ett skohorn. Saker som han ändå gör: 1. Blir jätteledsen när vi går iväg nerför trappan om han märker det. 2. Kan samspela korta stunder, t ex titta i en bok, rulla boll, bygga torn av klossar som han rasar. Gillar att bli jagad och att leka tittut.