• Emiems

Varför dessa sammandragningar?

Hej!
    Jag är i vecka 22 i morgon.. igår natt vaknade jag av att jag hade sammandragningar, sen har dom inte släppt.. kommer med någons timme mellanrum..
    dom gör inte ont, men det är obehagligt.. 

Jag har haft sammandragningar till & från vecka 13.. har åkt in en gång till sjukhuset för att kolla så inte livmoderstappen va öppnad.. vilket den inte var som tur va!!

Har en son sen innan & då fick jag sammandragningar i vecka 28, fick ligga över en natt på sjukhuset & fick medicin för att stoppa värkarna..

Är så himla orolig att bebisen ska komma tidigare! tänker på det hela tiden..
    Jag är sjukskriven för jag har ett tungt påfrestande jobb..(eget företag=STRESS)

På alla tre UL så har barnet legat neråt med huvudet oxå.. jag känner att hon gör det nu med oftast..
    Inte ofta hon vänder på sig alls..kan det betyda något speciellt?

Barnmorskan ger inte direkt mkt respons mer än att jag ska ta det lugnt..
    Vad ska jag tänka på? är detta normalt?

Bebisen sparkar iaf hela tiden!

Har sammandragningar några ggr per dag.. men nu har det alltså suttit i ett tag..
    Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Varför dessa sammandragningar?
  • Lufsan

Hej! 
    Hade så i vecka 21 när jag var gravid med vår dotter. Det var inget farligt men jag blev sjukskriven från jobbet från och med då och framåt. Dels för foglossningen och dels för sammandragningarna.

Ring förlossningen, gå inte och oroa dig hemma. Bättra att ta kontakt med vården. Dom vill gärna att man ska kontakta dom och tog i alla fall in mig på kontroll några gånger under graviditeten utan några som helst klaganden eller suckanden. 

Men jag tror inte du behöver oroa dig alls så länge hon rör sig som hon ska.

Min dotter låg nästan uteslutande med huvudet nedåt från vecka 22-25 någonstans.

Sedan hade jag förvärkar varje dag från vecka 35 och fram till BF dagen då hon också föddes. 

Lycka till! 

En dag i sänder.
  • Emiems
    Lufsan skrev 2013-11-22 14:45:38 följande:
    Hej! 
    Hade så i vecka 21 när jag var gravid med vår dotter. Det var inget farligt men jag blev sjukskriven från jobbet från och med då och framåt. Dels för foglossningen och dels för sammandragningarna.

Ring förlossningen, gå inte och oroa dig hemma. Bättra att ta kontakt med vården. Dom vill gärna att man ska kontakta dom och tog i alla fall in mig på kontroll några gånger under graviditeten utan några som helst klaganden eller suckanden. 

Men jag tror inte du behöver oroa dig alls så länge hon rör sig som hon ska.

Min dotter låg nästan uteslutande med huvudet nedåt från vecka 22-25 någonstans.

Sedan hade jag förvärkar varje dag från vecka 35 och fram till BF dagen då hon också föddes. 

Lycka till! 
    Okej..
    jag har redan varit på sjukhuset en gång & dom kollade & så..
    Jag har frågat barnmorskan oxå men får inte så bra svar av henne...
    jag vill inte ringa i onödan heller :/ Eller åka dit i onödan, bor 6 mil ifrån sjukhuset närmast..
    men jag tror nog att det kommer vara lite som dig, kommer ha såhör till & från & ev förvärkar sen oxå.. men hoppas hon inte kommer för tidigt bara :( 
  • Fröken Frågvis

Jag väntar mitt andra barn och är nu i vecka 21. Med första barnet började sammandragningarna redan i vecka 11. I vecka 21 fick jag totalt rörelseförbud samt bricanyl utskrivet (läkaren ville sjukskriva mig men jag ville själv inte). Fick tappen kollad med jämna mellanrum och BM skickade vid ett tillfälle in mig till förlossningen då hon inte kunde undersöka mig pga konstanta sammandragningar, men dottern höll sig ändå kvar ända till BF-dagen.

Den här gången har jag om möjligt ännu mer sammandragningar. Som tätast kommer de varannan minut, när det är som lugnast ungefär var 10:e minut. Dessutom gör de ofta ont, vilket de aldrig gjorde i förra graviditeten. Men tappen är ännu helt opåverkad och läkaren vill vänta med bricanyl för att inte bränna krutet i förväg. Enligt läkaren är det till och med helt ok att ha så ont av sammandragningarna att man måste ta Alvedon för att kunna sova!

Så några sammandragningar per dag behöver du nog inte alls oroa dig för! Men lyssna på kroppen och kolla hellre upp en gång för mycket om något känns annorlunda. 

• Emiems

Hej igen..!

Jag har fortfarande sammandragningar, ca 1-3 st i timmen!
    Dom gör inte ont, men det är obehagligt ibland..magen blir helt hård & drar ihop sig..
    Är i vecka 24 i morgon..

jag är orolig att barnet kommer födas för tidigt.. bm säger att allt är normalt..
    Jag ska ta det lugnt bara.. men dom kommer även när jag vilar..
    Kan det va så att vissa har såna här sammandragningar rätt ofta utan att det är någon fara?

Barnet rör på sig hela tiden, känner rörelser många gånger per dag. Hen stannade upp med dom i två-tre dagar för ett tag sen men nu är hon i farten igen!
    Så fort hon inte rör sig lika mycket som förut så blir jag jätte orolig =(

Vill att allt ska gå bra..
    har en hemskt graviditet.. foglossning, extremt illamående, ingen aptit, mardrömmar varje natt, ont i huvudet..
    Orkar knappt vara gravid längre & det är långt kvar! =(

• Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2013-12-06 19:53:25 följande:
    Hej igen..! Jag har fortfarande sammandragningar, ca 1-3 st i timmen! Dom gör inte ont, men det är obehagligt ibland..magen blir helt hård & drar ihop sig.. Är i vecka 24 i morgon.. jag är orolig att barnet kommer födas för tidigt.. bm säger att allt är normalt.. Jag ska ta det lugnt bara.. men dom kommer även när jag vilar.. Kan det va så att vissa har såna här sammandragningar rätt ofta utan att det är någon fara? Barnet rör på sig hela tiden, känner rörelser många gånger per dag. Hen stannade upp med dom i två-tre dagar för ett tag sen men nu är hon i farten igen! Så fort hon inte rör sig lika mycket som förut så blir jag jätte orolig =( Vill att allt ska gå bra.. har en hemskt graviditet.. foglossning, extremt illamående, ingen aptit, mardrömmar varje natt, ont i huvudet.. Orkar knappt vara gravid längre & det är långt kvar! =(

Jobbigt att du ska behöva må så dåligt. Men sammandragningarna tror jag inte du behöver oroa dig för iallafall. Visst är de obehagliga, men oftast helt normala och ofarliga. Jag har börjat äta magnesiumtabletter och tycker kanske att det lättat något. Dock kan jag inte göra annat än sitta och ligga utan att ha konstanta sammandragningar. Testade att gå en sväng på ikea förra helgen, men kunde knappt gå pga sammandragningar. Tog mig en timme att ta mig runt bottenvåningen så nu blir det vila ända fram till bf.
  • Emiems
    Fröken Frågvis skrev 2013-12-07 08:43:30 följande:

Jobbigt att du ska behöva må så dåligt. Men sammandragningarna tror jag inte du behöver oroa dig för iallafall. Visst är de obehagliga, men oftast helt normala och ofarliga. Jag har börjat äta magnesiumtabletter och tycker kanske att det lättat något. Dock kan jag inte göra annat än sitta och ligga utan att ha konstanta sammandragningar. Testade att gå en sväng på ikea förra helgen, men kunde knappt gå pga sammandragningar. Tog mig en timme att ta mig runt bottenvåningen så nu blir det vila ända fram till bf.

vad säger din läkare då?
    Är du sjukskriven??
    Jag får MER sammandragningar (smärta) när jag lyfter saker, eller rör mig mycket.
    Men annars kommer dom ändå.
    Ska till läkaren den 17:de & höra vad hon säger om ev sjukskrivning vidare, har varit det nu pga illamående & sammandragningar & lite annat men allt är värre nu.

Jag mår fortfarande extremt illa, så pass att ja kanppt får i mig mat.. trodde de skulle ge sig efter vecka 17-18 men de håller i sig än.

jag hoppas på att bli sjukskriven vidare, för jag vill verkligen inte riskera något. jag har eget företag, (mycket stress plus att det är ett väldigt fysiskt jobb)

jag vill slippa oroa mig över denna sjukskrivning, det är svårt idag att bli sjukskriven..
    Jag är orolig hela tiden över barnet att de kommer komma för tidigt..

Med min son fick jag förvärkar i v 28 6 jag hade öppnats 2 cm. fick ligga kvar över natten & fick medicin om jag inte minns fel (9 år sen).

Jag vill bara ta det lugnt fram tills BF nu..
    Så fort jag stressar så får jag ont.
    jag borde väl få va hemma då?
  • Fröken Frågvis
    Emiems skrev 2013-12-07 13:10:44 följande:
    vad säger din läkare då? Är du sjukskriven?? Jag får MER sammandragningar (smärta) när jag lyfter saker, eller rör mig mycket. Men annars kommer dom ändå. Ska till läkaren den 17:de & höra vad hon säger om ev sjukskrivning vidare, har varit det nu pga illamående & sammandragningar & lite annat men allt är värre nu. Jag mår fortfarande extremt illa, så pass att ja kanppt får i mig mat.. trodde de skulle ge sig efter vecka 17-18 men de håller i sig än. jag hoppas på att bli sjukskriven vidare, för jag vill verkligen inte riskera något. jag har eget företag, (mycket stress plus att det är ett väldigt fysiskt jobb) jag vill slippa oroa mig över denna sjukskrivning, det är svårt idag att bli sjukskriven.. Jag är orolig hela tiden över barnet att de kommer komma för tidigt.. Med min son fick jag förvärkar i v 28 6 jag hade öppnats 2 cm. fick ligga kvar över natten & fick medicin om jag inte minns fel (9 år sen). Jag vill bara ta det lugnt fram tills BF nu.. Så fort jag stressar så får jag ont. jag borde väl få va hemma då?

Min läkare är inte det minsta oroad. Han säger att det till och med är normalt att ha så många och så onda sammandragningar att man måste ta Alvedon för att kunna sova. Sålänge inte tappen blir påverkad vill säga. Jag gick ju ända till bf sist trots mina sammandragningar så jag är inte heller så oroad, mest besvärad. Men eftersom du blev påverkad sist kanske du ska kräva att bli kollad med jämna mellanrum? Håller tummarna för att du får din sjukskrivning beviljad så du kan vila. Jag vill faktiskt fortsätta jobba sålänge jag kan. Har kontorsjobb så jag kör bil till jobbet, sitter vid mitt skrivbord hela dagen och kör sen hem och lägger mig i soffan. Min dotter är så trött och kelig om kvällarna att hon gärna håller mig sällskap i soffan ;) (ursäkta avsaknad av radbryten, skriver på mobil).
  • TomMon

Jag får också sammandragningar om jag gör något annat än sitter eller ligger. De gör ofta ont också. Är i v 27 nu. Kollade tappen i torsdags, den var intakt. Sjukskriven året ut. Vet inte hur det blir sen men jag tycker verkligen det är obehagligt när magen blir stenhård och öm. Dessutom har jag foglossning och ligamentbekymmer. Mår illa och är yr. Så du är inte ensam! :)

• Emiems
    TomMon skrev 2013-12-07 21:28:39 följande:
    Jag får också sammandragningar om jag gör något annat än sitter eller ligger. De gör ofta ont också. Är i v 27 nu. Kollade tappen i torsdags, den var intakt. Sjukskriven året ut. Vet inte hur det blir sen men jag tycker verkligen det är obehagligt när magen blir stenhård och öm. Dessutom har jag foglossning och ligamentbekymmer. Mår illa och är yr. Så du är inte ensam! :)

Skönt att höra att jag inte är ensam iaf! =)
  • Emiems
    Fröken Frågvis skrev 2013-12-07 20:51:38 följande:

Min läkare är inte det minsta oroad. Han säger att det till och med är normalt att ha så många och så onda sammandragningar att man måste ta Alvedon för att kunna sova. Sålänge inte tappen blir påverkad vill säga. Jag gick ju ända till bf sist trots mina sammandragningar så jag är inte heller så oroad, mest besvärad. Men eftersom du blev påverkad sist kanske du ska kräva att bli kollad med jämna mellanrum? Håller tummarna för att du får din sjukskrivning beviljad så du kan vila. Jag vill faktiskt fortsätta jobba sålänge jag kan. Har kontorsjobb så jag kör bil till jobbet, sitter vid mitt skrivbord hela dagen och kör sen hem och lägger mig i soffan. Min dotter är så trött och kelig om kvällarna att hon gärna håller mig sällskap i soffan ;) (ursäkta avsaknad av radbryten, skriver på mobil).

Okej.. jag jobbar inom bygg branschen så det är totalt olika jobb vi har, skulle ja sitta på kontor skulle ja med kunna jobba
  • Sallysally
    Emiems skrev 2013-11-22 10:52:10 följande:
    Hej! Jag är i vecka 22 i morgon.. igår natt vaknade jag av att jag hade sammandragningar, sen har dom inte släppt.. kommer med någons timme mellanrum.. dom gör inte ont, men det är obehagligt..  Jag har haft sammandragningar till & från vecka 13.. har åkt in en gång till sjukhuset för att kolla så inte livmoderstappen va öppnad.. vilket den inte var som tur va!! Har en son sen innan & då fick jag sammandragningar i vecka 28, fick ligga över en natt på sjukhuset & fick medicin för att stoppa värkarna.. Är så himla orolig att bebisen ska komma tidigare! tänker på det hela tiden.. Jag är sjukskriven för jag har ett tungt påfrestande jobb..(eget företag=STRESS) På alla tre UL så har barnet legat neråt med huvudet oxå.. jag känner att hon gör det nu med oftast.. Inte ofta hon vänder på sig alls..kan det betyda något speciellt? Barnmorskan ger inte direkt mkt respons mer än att jag ska ta det lugnt.. Vad ska jag tänka på? är detta normalt? Bebisen sparkar iaf hela tiden! Har sammandragningar några ggr per dag.. men nu har det alltså suttit i ett tag.. Tacksam för svar! 

Åh vad skönt att höra din text.. Ej för dig men känner igen mig så!!! Grav i vecka 22-23 och har massa sammandragningar. De är så otäckt stt ens bara stå upp För då drar de i hela magen. Kollatvtappen 2 ggr, varit bra de ggr men hur ofta bör man kolla om sd fortsätter?? De e jobbigt! Oroar mig också massor!!! Jag blir ledsen och rädd Men vissa har kanske mycket sd bara... Är du mycket smal också?
Svar på tråden Varför dessa sammandragningar?