• Anonym (Hmmm)

Minipill. Biverkningar?????

Jag började med Gestrina (enligt bm exakt samma som Cerazette men billigare) för nästan 4 veckor sedan. Jag mår dåligt av alla biverkningar och ska sluta med dem. Sexlusten försvann, jag har haft "mens" under 20 av senaste 24 dagar. Jag känner mig deppig och i en "dimma". Är det någon annan som känner igen sig? Jag ska som sagt sluta med dem, det är inte värt att fortsätta de 3 månader man ska då jag mår så dålig. Ni som har slutat med minipill efter så pass kort tid när försvann biverkningarna?

• Svar på tråden Minipill. Biverkningar?????
  • Anonym (Hmmm)

Ingen som har slutat med minipillar efter kort tid? Cerazette eller Gestrina???

• Pondus

Jag blev jätte deprimerad av Cerazette och dessutom gravid, så jag kommer aldrig att äta minipiller igen...

• Anonym (Sluta)

Ja, det är väl klokt att sluta direkt. Hur nån ens kan börja med minipiller är helt ofattbart för mig. Det är ett läkemedel som går genom magtarmkanalen och jobbigt för kroppen att bryta ner, väldigt osäkert, är beroende av att man är extremt noga att ta dem och är inte bra för miljön.

Hormonspiral eller p-stav är också enbart gestagen, men betydligt mer effektiva. Men blir du så deppig av minipiller är det risk att du blir det av dem också, men pröva. Bara att ta ut om det inte funkar. 

Finns ju väldigt många preventivmetoder utan hormoner också. Och alltså utan dessa hormonell biverkningarna.

Kopparspiral, tjejkondom, killkondom, slidpessar, cervixpessar, bägge används med en pessargel eller sterilisering ifall det är aktuellt är sex olika hormonfria alternativ.
    Smartast är ju att lära sig det sjunde: Naturlig Familjeplanering, en mycket säker metod. Man kan ju även ha p-dator eller appar. www.familjplanering.se

Be barnmorskan att rapportera biverkningan av din medicin. Alltså Gestrina. Även om det är en väldigt känd biverkning så vill Läkemedelverket ha in biverkningsrapporter. Det är utskrivarens skyldighet att raportera, men det görs nästan aldrig med p-piller etc, då de flesta accepterar biverkningarna som nåt "nödvändigt ont". 
    Som det är nu så viftas biverkningar bort och man skyller ofta på andra saker. Men p-piller och alla andra hormonella metoder kan verkligen orsaka många oönskade saker i kroppen.

Svar på tråden Minipill. Biverkningar?????