• Anonym (??)

hjälp kan jag stå ut med min partners låga moral och värderingar?

vi har varit tillsammans ett tag nu och är otroligt kära... allt känns otroligt bra i övrigt. Men ju mer vi lär känna varandra på djupet ju mer får jag vet sånt som jag har svårt att hantera.... De är framför allt min partners moral och människosyn... Jag har starka åsikter i vissa samhällsfrågor som jag är mycket påläst och intresserad av. Min partner har i och för sig inte samma intresse som jag har, och har därför inte speciellt starka åsikter. Men de åsikter som hen har gör mig ibland illamående och ledsen, för hur kan den här fina människan som jag tycker så mycket om, ha en så kass och empatilös människosyn? Kommer det att fungera i längden när vi är så olika...?? Om det inte var hens moral och värderingar så hade allt varit perfekt... men jag vet inte om jag kan lära mig att förbi se det.. går det?? 

• Svar på tråden hjälp kan jag stå ut med min partners låga moral och värderingar?
  • Anonym (,,)

vill du ge nått ex så man fattar helheten?

• därserman
    Anonym (??) skrev 2013-11-22 12:26:39 följande:
    vi har varit tillsammans ett tag nu och är otroligt kära... allt känns otroligt bra i övrigt. Men ju mer vi lär känna varandra på djupet ju mer får jag vet sånt som jag har svårt att hantera.... De är framför allt min partners moral och människosyn... Jag har starka åsikter i vissa samhällsfrågor som jag är mycket påläst och intresserad av. Min partner har i och för sig inte samma intresse som jag har, och har därför inte speciellt starka åsikter. Men de åsikter som hen har gör mig ibland illamående och ledsen, för hur kan den här fina människan som jag tycker så mycket om, ha en så kass och empatilös människosyn? Kommer det att fungera i längden när vi är så olika...?? Om det inte var hens moral och värderingar så hade allt varit perfekt... men jag vet inte om jag kan lära mig att förbi se det.. går det?? 

Du kan tyvärr inte förändra honom. Och nej, ju längre tid ni är i hop ju mer kommer skillnaden mellan er att utkristallisera sig, och DU kommer att må sämre och sämre. Han är inte dålig. Men ni passar inte i hop. Skaffa dig någon med liknande värderingar. Enligt mig är det ett måste för att ha en lång bra relation.
  • Nöjd man
    därserman skrev 2013-11-22 12:32:21 följande:

Du kan tyvärr inte förändra honom. Och nej, ju längre tid ni är i hop ju mer kommer skillnaden mellan er att utkristallisera sig, och DU kommer att må sämre och sämre. Han är inte dålig. Men ni passar inte i hop. Skaffa dig någon med liknande värderingar. Enligt mig är det ett måste för att ha en lång bra relation.
    Det står inget att det är en man/kille som TS bor ihop med.
    Tråkigt att det automatiskt skulle vara en kille bara för att det är empatilös värdering som saknades.
  • Butterscotch

Jag hade inte fixat det. Vissa saker måste helt enkelt finnas på plats i ett förhållande, liknande värderingar är en av dessa

• Anonym (??)
    Pissenisse skrev 2013-11-22 13:42:50 följande:
    Moral och livssyn är ju det viktigaste att ha gemensamt.
    ja det är verkligen viktigt. men också attraktion, personkemi och samma framtidsplaner. På de punkterna är vi starka och passa otroligt bra tillsammans... 
  • Anonym (??)
    Anonym (,,) skrev 2013-11-22 12:30:46 följande:
    vill du ge nått ex så man fattar helheten?
    Min partner har ingen aggressiv moral eller människosyn.. hen är alltså ingen rasist eller hatar det motsatta könet. Men däremot en empatilös attityd som endast bryr sig om sig själv eller sina vänner och familj. Kan inte se bortom det och bryr sig inte om konsekvenser så länge det inte påverkar hen själv. 
  • Anonym (??)
    därserman skrev 2013-11-22 12:32:21 följande:

jag tänker att min partner inte är speciellt insatt i frågorna, pg.a det bristande intresset. hen säger att det är inget som hen har funderat så mycket på tidigare. när vi har diskuterat djupare kring de olika ämnena så förstår min partner mig och håller med till viss del. Därflör hoppas jag såklart på att min partner helt enkelt inte har varit tillräckligt insatt i ämnena, inte att hen är totalt empatilös inför andra människor =( 
  • Anonym (123)

Det handlar väl om att inte alla orkar ha ett intresse av att lösa världsproblemen. Att tycka att du har rätt i saker och ting visar att hen inte saknar empati, men man måste inte engagera sig för det.
    Svårt att veta när man inte har konkreta exempel. Kan tänka mig en sån sak som att handla rättvisemärkt. De flesta har inte funderat så mycket på saken. Man har nog av sitt eget. Om någon påpekar varför det är viktigt att handla dessa varor så kan man hålla med om det, kanske välja detta någon gång extra, men samtidigt av bekvämlighet välja något annat ibland. Helt enkelt vara människa som väljer att leva sitt eget liv och inte bekymra sig så mycket över omvärlden.
    Du kommer aldrig få någon engagerad världsförändrare ur din partner. Vill du ha det så får du vända dig någon annanstans. Eller så accepterar du din partners livsstil och sätt att leva sitt liv utan att lägga så mycket krut på omvärlden. Man kan vara olika men ändå fungera ihop om man accepterar varandras inställning. Kanske räcker det med en aktivist i ert hem?

• Trilllana
    Anonym (??) skrev 2013-11-22 14:59:37 följande:
    Min partner har ingen aggressiv moral eller människosyn.. hen är alltså ingen rasist eller hatar det motsatta könet. Men däremot en empatilös attityd som endast bryr sig om sig själv eller sina vänner och familj. Kan inte se bortom det och bryr sig inte om konsekvenser så länge det inte påverkar hen själv. 
    Empatilös? De flesta brukar sätta de man tycker om först, är det var din partner gör? Det kan inte vara så att du är gränslös?
  • Meebo
    Trilllana skrev 2013-11-22 15:26:59 följande:
    Empatilös? De flesta brukar sätta de man tycker om först, är det var din partner gör? Det kan inte vara så att du är gränslös?

Jag är exakt likadan.
    Jag sätter mig först och sen min familj för om något händer mig så kan jag inte ta hand om min familj.
    Sen kommer mina närmaste vänner efter det.
    Alla andra efter det bryr jag mig inte särskilt mycket om.
    Jag ser inget konstigt eller empatilöst i det alls.
  • Järnlady

Gemensamma grundvärderingar och moral är a och o i ett förhållande. Att gå vidare med en relation där det saknas brukar bara innebära att man skjuter upp avslutet och att vägen kantas av stora problem och konflikter. 

• liv

Du kommer störa dig på det mer och mer. Skippa honom. Det finns tusen till där ute som du kan bli precis lika kär i.

• Labolina
    Anonym (??) skrev 2013-11-22 14:52:13 följande:
    ja det är verkligen viktigt. men också attraktion, personkemi och samma framtidsplaner. På de punkterna är vi starka och passa otroligt bra tillsammans... 

Men nog är väl grundsynen på livet viktigare än attraktion i långa loppet? Tycker du inte det så funkar det kanske för er. Annars inte. Tex, vill du att dina eventuella framtida barn ska växa upp med en pappa med de åsikterna? Bara välja.
  • Labolina
    Labolina skrev 2013-11-22 19:42:17 följande:
    Men nog är väl grundsynen på livet viktigare än attraktion i långa loppet? Tycker du inte det så funkar det kanske för er. Annars inte. Tex, vill du att dina eventuella framtida barn ska växa upp med en pappa med de åsikterna? Bara välja.

Nu blev det lite fel... Attraktion är viktigt också såklart. Men inte utan gemensam värdebas.
  • Anonym (Jobbigt)

Hur gammal är din partner? för att empati och moral delen i hjärnan mognar kring ca 18-25 år ålder.

Svar på tråden hjälp kan jag stå ut med min partners låga moral och värderingar?